• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5128 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي

پس از حمله حوثي‌هاي يمن به عمق ابوظبي مشخص شد

آسيب‌پذيري امارات در مقابل تهديدات غيرمتعارف منطقه‌اي

مقامات امريكايي حملات انصارالله به امارات را محكوم كردند

آرمين منتظري

يك روز پس از حملات، نيروهاي مسلح يمن به ابوظبي، تصاوير ماهواره‌اي شدت حمله پهپادي به تاسيسات نفتي امارات را مشخص كرد. اين تصاوير كه توسط «پلانت لبز PBC» تهيه شده و به تاييد خبرگزاري آسوشيتدپرس رسيده است لحظاتي پس از حمله مرگبار دوشنبه ابوظبي را نشان مي‌دهد. يكي از اين تصاوير بلند شدن دود بر فراز مخزن سوخت شركت ملي نفت ابوظبي در مصفح در حومه پايتخت امارات را نشان مي‌دهد. تصوير ديگر مربوط به تلاش نيروي‌هاي امدادي در خاموش كردن شعله‌هاي آتش و پاشيدن فوم سفيد در محل حادثه است. آسوشيتدپرس نوشته شركت ملي نفت ابوظبي به سوال‌هاي اين رسانه درخصوص وضعيت سايت و برآورد خسارات وارده ناشي از اين حملات پاسخي نداده اما در بيانيه‌اي گفته اين حملات حدود ۱۰ صبح روز دوشنبه رخ داده و همكاري‌ها از نزديك با مقامات مربوطه براي تعيين علت دقيق و آغاز تحقيقات دقيق در اين زمينه در حال انجام است. اين حمله پهپادي دست‌كم ۳ كشته و چندين مجروح برجاي گذاشت و حوثي‌هاي يمن مسووليت آن ‌را برعهده گرفتند. العميد يحيي سريع، يكي از سخنگويان نظامي حوثي‌‌ها در پستي توييتري ادعا كرده بود كه فرودگاه ابوظبي و پالايشگاه نفت مصفا با ۴ فروند موشك بالستيك ذوالفقار از نوع كروز قدس ۲ و استفاده از پهپاد صماد ۳ از سوي اين نيروها هدف قرار گرفته‌اند. امارات به تازگي حملات خود به يمن را تشديد كرده است و نيروهاي تحت امر خود را كه گردان‌هاي «العمالقه» (غول) مي‌نامند و از گروه‌هاي سلفي، تكفيري و داعش تشكيل شده براي حمله به استان شبوه اعزام كرده است. به نوشته رسانه‌هاي يمن، امارات همچنين با انتقال سلاح و تجهيزات نظامي از طريق آب‌هاي سرزميني يمن براي شبه نظاميان وابسته به خود تجاوزات خود را تشديد كرده است.

حمله حوثي‌ها به ابوظبي دو روز پس از آن رخ داد كه منابع خبري از سفر مون جائه، رييس‌جمهوري كره‌جنوبي به امارات خبر داده بودند. البته كره‌جنوبي هرگونه ارتباط بين سفر رييس‌جمهور اين كشور به امارات و اين حملات را رد كرد. وزارت خارجه كره‌جنوبي اعلام كرد، هيچ ارتباطي بين حملات پهپادي انصار‌الله به ابوظبي با سفر مون جائه اين، رييس‌جمهور كره‌جنوبي و هيات همراهش به ابوظبي وجود ندارد. امارات و كره‌جنوبي براي خريد موشك‌هاي زمين به هواي ميان‌برد چونگونگ-‌2 قراردادي را به ارزش ۳.۵ ميليارد دلار امضا كردند. محمد بن راشد حاكم دوبي و مون جائه اين رييس‌جمهور كره‌جنوبي چند توافقنامه و يادداشت همكاري امضا كرده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به يادداشت تفاهم ميان وزارت دفاع امارات و اداره برنامه اكتساب دفاعي كره جنوبي درباره همكاري‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت در زمينه‌هاي صنعت دفاع و تكنولوژي دفاعي اشاره كرد. قرارداد مذكور در حاشيه سفر رييس‌جمهور كره‌جنوبي به امارات و ديدار با «محمد بن راشد» به امضا رسيد.
مقامات عالي‌رتبه امارات نيز در نخستين واكنش به حملات پهپادي انصارالله، اين حملات را محكوم كردند. عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات تاكيد كرد: «امارات هدف‌گيري «تروريستي» شبه‌نظاميان حوثي عليه مناطق و تاسيسات غيرنظامي در خاك كشور را محكوم مي‌كند.» عبدالله بن زايد گفت: «اين حملات حوثي‌ها ناقض قوانين بين‌المللي و انساني است و ما حق پاسخگويي به اين حملات را براي خود محفوظ مي‌دانيم.» او همچنين از جامعه جهاني خواست اين اقدامات را محكوم كند. علاوه بر اين انور قرقاش، مشاور ديپلماتيك رييس امارات، انصارالله را بعد از اينكه دست به حملاتي در ابوظبي زدند، تهديد كرد. او در حساب توييتر خود نوشت: سرنوشت اين اقدامات، زوال است. چند ساعت بعد از اينكه انصارالله يمن اعلام كرد، عملياتي موفق در قلب امارات انجام داده جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي دست به موج تازه‌اي از حملات به صنعا پايتخت يمن زدند. جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي دوشنبه دو حمله به پارك 21 سپتامبر در صنعا انجام دادند. وزارت خارجه عربستان نيز در حمايت از امارات، حمله به فرودگاه ابوظبي را محكوم كرد و افزود: اين انفجارها عليه فرودگاه «حمله‌اي تروريستي» هستند. وزارت خارجه عربستان در بيانيه‌اش اعلام كرد: «با شديدترين عبارات اين حمله «تروريستي» را محكوم مي‌كنيم. اين حمله منجر به تلفاتي شد و رياض تمام‌قد در كنار امارات برادر در برابر تمام تهديدها عليه امنيت و ثبات آن ايستاده است.» پس از اين حملات وزير خارجه امريكا نيز در تماس تلفني با همتاي اماراتي خود درباره انفجار روز دوشنبه گذشته در امارات و رخدادهاي منطقه و جهان گفت‌وگو كرد. آنتوني بلينكن وزير امور خارجه امريكا در توييتي نوشت:« من با وزير امور خارجه امارات در مورد حملات حوثي‌ها صحبت و همبستگي خود را با مردم امارات اعلام كردم.» جيك ساليوان مشاور امنيت ملي امريكا نيز به پاسخ قاطعانه يمن در قبال مداخله و تجاوزگري امارات متحده عربي واكنش نشان داد. در بيانيه مشاور امنيت ملي امريكا، با محكوم كردن پاسخ قاطع يمن به تجاوزي‌گري امارات، دفاع نيروهاي مقاومت از مردم خود را تروريستي خوانده است. ساليوان با بيان اينكه انصارالله، مسووليت اين حمله را برعهده گرفته است، مدعي شد ما با امارات و شركاي بين‌المللي براي پاسخگو ساختن آنها همكاري خواهيم كرد. مشاور امنيت ملي دولت بايدن مدعي شد امريكا قاطعانه متعهد به امنيت امارات است و ما در كنار شركاي اماراتي خود در برابر تمامي تهديدات عليه سرزمين آنها مي‌ايستيم.
پس از حمله حوثي‌هاي يمن به ابوظبي برخي كارشناسان منطقه‌ اين حملات را نشان‌دهنده آسيب‌پذيري امارات تلقي كردند. اين دسته از كارشناسان معتقدندكه اين حملات مي‌تواند مركزيت امارات را به عنوان يك كشور توريست‌پذير و مركز تجارت تهديد كند. برخي كارشناسان نيز اين بحث را مطرح كردند كه ممكن است اين حملات باعث شود امارات رويكردش را در قبال ايران تغيير دهد. 
مارك جونز، پژوهشگر مطالعات خاورميانه در دانشگاه حمد بن خليفه در گفت‌وگو با الجزيره گفت: «اين حملات به‌طور كلي شهرت و اعتبار امارات را به عنوان مكاني باثبات براي توريست‌ها، سرمايه‌گذاران و تاجران به خطر مي‌اندازد. اين حملات همچنين درباره توانايي امارات براي ساخت تاسيسات هسته‌اي جهت توليد انرژي، ترديد‌هايي ايجاد مي‌كند.» عربستان سعودي طي سال‌هاي اخير تحت حملات موشكي و پهپادي حوثي‌هاي يمن قرار گرفته است. حوثي‌ها يك‌بار به فرودگاه‌، تاسيسات نفتي و خطوط لوله اين كشور حمله كردند. از سوي ديگر، امارات كه فاصله بيشتري از يمن دارد، سعي كرده از خط آتش حوثي‌ها دور بماند. آخرين باري كه حوثي‌ها به امارات حمله كردند به سال 2018 بازمي‌گردد. امارات سال 2019 نيروهايش را از يمن خارح كرد اما همچنان به مسلح كردن گروه‌هايي كه عليه حوثي‌ها مي‌جنگند، ادامه مي‌دهد. آدرياس كريگ، استاد ارشد كاج مطالعات امنيتي دانشگاه كينگ لندن مي‌گويد: «اين حمله به امارات نشان داد كه حوثي‌ها وارد بازي با قدرت‌هاي منطقه‌اي شده‌اند. تبعات همه ماجراجويي‌هايي كه اماراتي‌ها در سياست ‌خارجي خود صورت داده‌اند حالا به خودشان بازگشته و نشان داده كه آنها در برابر تهديد‌هاي غيرمتعارف و نامنظم آسيب‌پذير هستند. به‌رغم اينكه اماراتي‌ها مدعي هستند كه از پيچيده‌ترين سامانه دفاع موشكي در منطقه برخوردارند اما باز هم يمني‌ها توانستند به منطقه استراتژيك امارات يعني ابوظبي حمله كنند. اين ناامني نتيجه سياست‌هاي امارات است. آنها به جنگي ناتمام وارد شدند و حالا كساني كه مورد حمله اماراتي‌ها واقع شده بودند به حملاتي ويرانگر بازگشته‌اند.» باتوجه به اعلام جنگ يمني‌ها عليه امارات درست دو هفته پس از اينكه آنها يك كشتي اماراتي را در سواحل يمن توقيف كردند، تنش‌ها ممكن است امارات را وادار كند كه براي خودداري از رويارويي چند قدم عقب بنشيند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون