• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5128 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي

هاديانفر تمام موارد را نگفت!

علت تصادف تنها باز نشدن ايربگ نبود

جاده‌ ناهموار، شرايط آب و هوايي نامناسب، خودروهاي قديمي و عدم رعايت فاصله مناسب از طرف رانندگان دست به دست هم دادند تا در تقويم كشور 20 دي ماه به عنوان حادثه‌اي تلخ ثبت شود. حوالي ساعت ۷ صبح ۲۰ دي، تصادفي وحشتناك رخ داد؛ «‌۴ فوتي و ۲۷ مصدوم» حاصل تصادف زنجيره‌اي ۵۹ دستگاه خودرو در خوزستان محور بهبهان-رامهرمز بود. متاسفانه به دنبال اين تصادف، ۴ خودرو دچار آتش‌‌سوزي شده و 4 نفر از افراد آخرين سكانس تلخ زندگي‌شان در جاده مه‌آلود محور بهبهان-رامهرمز بود و ۴۱ نفر هم دچار مصدوميت‌هاي شديد شدند و لطمات جبران‌ناپذيري به آنها وارد شد. تصادفي كه از دقايق ابتدايي هر ارگاني براي شانه خالي كردن از مسووليت خود، به دنبال مقصر مي‌گشت و هيچ ارگاني علت آن را به گردن نگرفت و طبق معمول بحث كيفيت ساخت خودروها مطرح شد! و شايد بتوان گفت به نوعي عامل اين تصادف به گردن خودروسازان افتاد.
هاديانفر رييس پليس كشور بعد از اين حادثه مدعي شد كه ايربگ خودروهايي كه برخي از آنها ساخت ايران بود، باز نشده است و در اين بين هيچ حرفي از شرايط آب و هوايي و جاده‌اي و نبود پليس و اعلام هشدار‌دهنده نشد!
بيان يك نكته اينجا ضروري است؛ اينكه سال ساخت غير از 2 خودرو، براي سال‌هايي بوده كه ايربگ روي آنها نصب نشده است. 
در اين تصادف، يكي از خودروها ام‌وي‌ام از شركت مديران خودرو بوده كه ايربگ ماشين عمل نكرده است، ديگري خودرو پرايد ۱۳۱ سال ۹۱ بوده و مربوط به سالي بوده كه خودروسازان الزام به نصب ايربگ نبودند. 
خودرو ديگري ام‌وي‌ام از شركت مديران خودرو سال ۹۹ بوده است كه ايربگ خودرو باز نشده است؛ خودروي ديگر نيسان سال ۹۵ بوده كه اين خودرو فاقد ايربگ بوده است. يك خودرو تندر ۹۰ نيز در اين تصادف وجود داشته كه براي سال ۹۰ بوده و ايربگ خودرو نصب نبوده است. 
علاوه بر اين تعدادي خودرو وانت پيكان و ميشان نيز ‌بوده كه اصلا ايربگ ‌نداشتند و همچنين يك خودرو هيونداي هم بوده كه ايربگ اين خودرو هم عمل نكرده، چراكه تصادف از عقب بوده و ايربگ زماني كه  خودرو از جلو ضربه بخورد، باز مي‌شود. 
گفتني است از سال ۹۲ مصوبه الزام خودروسازان براي نصب ۲ ايربگ ابلاغ شد يعني خودروسازان از سال ۹۲ به بعد ملزم به نصب ايربگ روي خودرو شدند و خودروهاي سال‌هاي قبل آن را نداشتند و اكنون در خودروهاي تصادفي ۲ خودرو براي سال‌هاي ۹۲ به بعد بود كه ايربگ يكي از آنها باز شده و ديگري باز نشده است. 
ناگفته نماند كه باز نشدن ايربگ را شايد بتوان به اين دليل بيان كرد كه تصادف خودروها از عقب بوده و در صورت تصادف از عقب ايربگ خودرو باز نمي‌شود و ايربگ با ضربه از جلو باز مي‌شود. ماجرا از اين قرار است كه در مسير برگشت، يك دستگاه تريلي با سرعت ۶۰ تا ۷۰ كيلومتر بر ساعت وارد مِه شده و در يك لحظه به دليل بالارفتن تراكم زياد مه، ديد راننده محدود شد و وي به سرعت با ترمز گرفتن و توقف، سعي داشت با سرعت كم طي مسير كند، اما خودرو‌هاي پشت سر به علت عدم رعايت فاصله طولي و توجه به جلو با تريلي برخورد كرده بودند. ديد اين راننده به اين دليل كم شد كه شرايط آب و هوايي نامناسب بوده و هيچ علائم هشدار‌دهنده‌اي در كنار جاده نصب نشده بود. پس از ترمز راننده كاميون، در اين زمان كاميون ديگري وارد جاده شده و از آنجايي كه ديد كافي وجود ندارد به خودروهاي جلو مي‌زند و روي آنها مي‌رود و به اين ترتيب باعث وقوع اين حادثه تلخ مي‌شود حتي ايربگ خودرو توسان كره‌اي هم باز نمي‌شود چون تصادف از عقب و در حالت ايستايي خودروها بوده است.
در شرايط زمستاني معمولا پليس اگر احساس نگراني در تردد كند، مسير را به سرعت مسدود كرده و اجازه تردد را نمي‌دهد، اما بعضا شرايط جوي پايدار است و كمتر از نيم ساعت يا ۲۰ دقيقه شرايط جوي نامساعد مي‌شود.
شايد اگر باز نشدن ايربگ را عامل اين تصادف ندانيم و از جنبه ديگر يعني عدم رعايت فاصله طولي، روشن نكردن چراغ‌هاي هشدار در مه و بي‌احتياطي رانندگان نگاه كرد، مي‌توان نتيجه گرفت كه نبايد هميشه مقصر تصادفات جاده‌اي را خودروسازان دانست و درست اين است كه تمام جوانب را در نظر بگيريم.
اگر خودروها ديد كافي داشتند، باعث مي‌شد به‌موقع خودرو جلويي را ببينند و به‌موقع سرعت خود را كاهش داده و به‌موقع ترمز كنند و اين‌گونه ماشين ديگري از عقب با آنها برخورد نمي‌كرد. نبود نظارت كافي بر جاده‌هاي كشور سال‌هاست كه لرزه به تن افراد بسياري انداخته و شايد اين درست نباشد هميشه خودروسازان را در يك طرف ترازو قرار دهيم و از بروز اين‌چنين اتفاقات شانه خالي كنيم. شرايط جوي نامناسب ساليان سال است كه باعث بروز اين‌چنين تصادفاتي شده و از طرفي شايد بتوان تردد كاميون‌ها و خودروهاي سواري فرسوده را عاملي در بروز اين‌چنين حوادث دانست و مي‌توان گفت همه اينها در وقوع اين حادثه نقش داشته‌اند. تنها ساعاتي پس از حادثه همه به دنبال پيدا كردن مقصر اصلي برآمدند و خانواده‌هاي داغ ديده‌اي كه همگي مقصر را هم پليس راهور و هم خودروسازان معرفي كردند گفتند كه نياز است شرايط جاده‌اي طوري مهيا شود تا رانندگان ديد كافي داشته باشند چرا كه ممكن است تردد در اين جاده‌هاي خطرناك، جان بسياري را بگيرد.
مدير روابط عمومي اورژانس علوم پزشكي اهواز در روز حادثه گفت: به دليل مه شديد در محور مواصلاتي بهبهان-رامهرمز روبه‌روي روستاي دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجيره‌اي شدند.
بنا بر گزارش اعلامي پليس، در اين حادثه جو پايدار در كمتر از ۲۰ دقيقه تبديل به جو ناپايدار شد و توده مِه غليظي در جاده نشست، جاده دو طرفه بود و مسير رفت آن هيچ مشكل خاصي نداشت، رانندگان در مسير رفت با احتياط عبور كردند و هيچ حادثه‌اي رخ نداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون