• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5130 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن

در باب بازگشايي مدارس

غزل لطفي

در روزهاي گذشته با توافق وزراي كشور، بهداشت، علوم و آموزش‌و‌پرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامي شد و دستور ممنوعيت آموزش غيرحضوري و حضور دانش‌آموزان در مدارس از ۲8 دي‌ماه توسط وزير كشور صادر و توسط وزير آموزش‌و‌پرورش نيز به مراكز آموزشي ابلاغ شد. اين در حالي بود كه وزير آموزش‌وپرورش در خبري پيش از اين اعلام كرده بود: «تاكنون حدود ۹۴درصد از معلمان واكسينه شده‌اند و حدود ۸۵ درصد دانش‌آموزان نيز دوز دوم واكسن خود را دريافت كرده‌اند.» اما نكته‌اي كه در اين خبر به آن اشاره نشده است اين است كه ۸۵ درصد از دانش‌آموزان بالاي ۱۲ سال واكسينه شده‌اند و هنوز دانش‌آموزان ۷ تا ۱۲ سال كه پايه اول تا ششم هستند واكسن نزده‌اند.  همچنين وزير كشور در بخشي از صحبت‌هاي خود گفته است «بحث بازگشايي مدارس بحثي است كه در همه دنيا صورت گرفته است.»  اما به اين موضوع اشاره نشده كه در بسياري از كشورهاي جهان واكسيناسيون كودكان ۵ تا ۱۲ سال آغاز شده و در سطح گسترده‌اي در دستور كار است. همچنين نكته قابل ذكر مهم ديگر اينكه در بسياري از كشورهاي اروپايي پس از بازگشايي مدارس، امكانات تست و غربالگري در كلاس‌ها فراهم است و هفته‌اي دوبار تست نيز اجباري است و پروتكل‌هاي سختگيرانه‌اي هم در حال اجرا است. حتي اگر يك دانش‌آموز مبتلا به كرونا شود تمام كلاس دو هفته تعطيل و در قرنطينه خواهند بود.  واضح و بديهي است كه آموزش حضوري جايگزين ندارد اما حتي اگر بخواهيم طبق استاندارد‌هاي جهاني هم پيش برويم، بهترين كار اين است كه ابتدا دانش‌آموزان بالاي ۱۲ سال به مدرسه بروند و بعد از اينكه واكسن براي كودكان ۵ تا ۱۲ سال تهيه و واكسيناسيون آغاز شد به فكر بازگشايي دبستان‌ها باشيم.  با توجه به سرعت شيوع اميكرون (افزايش ۱۳ درصدي ابتلاي اميكرون در كشور طي ۶ روز) موضوع غربالگري هم بسيار مهم است و از وزراي محترمي كه دستور به بازگشايي مدارس داده‌اند درخواست مي‌شود قبل از هر اقدامي ابتدا تست‌هاي مورد نياز براي غربالگري را تهيه و در اختيار مراكز آموزشي بگذارند.
با توجه به برودت هوا در اين فصل و سرما تا جايي كه در روزهاي گذشته نيمي از كشور در برف و كولاك و يخبندان بوده‌اند، امكان باز كردن پنجره و كاپشن پوشيدن در كلاس (طبق نظر سرپرست دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش‌وپرورش) نيز وجود ندارد. براي تهويه كلاس‌ها چه راهكاري انديشيده شده است؟ 
آخرين نكته؛ چه كسي مسووليت ابتلا يا خداي نكرده مرگ احتمالي ناشي از اين تصميم خواهد بود؟ هر چند كه پس از وقوع هر اتفاقي ديگر اين حرف‌ها دير خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون