• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5133 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن

تعداد بيماران كرونايي از 1121 نفر در 4 دي به 7691 نفر در 4 بهمن رسيد

افزايش 586 درصدي مبتلايان به فاصله 30 روز

نقشه كشور، دوباره نارنجي و زرد شد؛ اصرار مسوولان بر عادي‌سازي تمام فعاليت‌هاي تجمعي و متراكم

گروه اجتماعي

به دنبال عادي‌انگاري شرايط با وجود شواهد قطعي از غلبه سويه اميكرون در كشور، تعداد مبتلايان جديد كرونا در كشور با افزايش 586 درصدي نسبت به 30 روز قبل، به 7691 نفر رسيد و رنگ‌هاي نارنجي و زرد هم، دوباره به نقشه كشور بازگشت. 

بنا به گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز سوم تا چهارم بهمن، ۷۶۹۱ مبتلاي جديد كرونا در كشور شناسايي شد و در همين بازه زماني 21 نفر از مبتلايان فوت كردند. به استناد اين گزارش، 577 نفر از مبتلايان جديد، به دليل وخامت حال‌شان در بيمارستان‌ها بستري شدند. 
در حالي كه بنا به اعلام دبير كميته اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با كرونا، در حال حاضر بيش از 50 درصد مبتلايان جديد كرونا در هر روز، از موارد ابتلاي سويه اميكرون هستند، آمار ابتلاي جديد هم نسبت به مدت مشابه در 30 روز گذشته (شبانه‌روز سوم تا چهارم دي سال جاري) با افزايش نگران‌كننده‌اي همراه بوده چنانكه در شبانه‌روز سوم تا چهارم دي، 1121 مبتلاي جديد كوويد 19 در كشور شناسايي شد و حالا با افزايش 586 درصدي، به عدد 7691 مبتلا آن هم فقط در فاصله 30 روز رسيده‌ايم. 
افزايش 586 درصدي آمار مبتلايان جديد نسبت به مدت مشابه ماه گذشته، در حالي است كه طبق بررسي‌هاي «اعتماد»، در شبانه‌روز 20 تا 21 آبان سال جاري، براي آخرين بار تعداد مبتلايان جديد و شناسايي شده در يك شبانه‌روز ظرف 75 روز گذشته، بالاي 7 هزار نفر بود و از آن روز به بعد، آمار ابتلا رو به كاهش گذاشت علاوه بر آنكه از شهريور سال جاري هم، آمار مبتلايان جديد روزانه نسبت به ماه‌هاي پيش از آن، كاهش چشمگير داشت چنانكه در شبانه‌روز سوم تا چهارم مهر سال جاري، 13792 مبتلاي جديد شناسايي شدند كه اين تعداد نسبت به آمار شبانه‌روز سوم تا چهارم شهريور امسال، 62.4 درصد كاهش داشت، در شبانه‌روز سوم تا چهارم آبان، 9096 مبتلاي جديد شناسايي شدند كه اين تعداد نسبت به شبانه‌روز سوم تا چهارم مهر، 34 درصد كاهش داشت، در شبانه‌روز سوم تا چهارم آذر امسال، 4850 مبتلاي جديد شناسايي شدند كه اين تعداد نسبت به شبانه‌روز سوم تا چهارم آبان، 46.6 درصد كاهش داشت و بالاخره در شبانه‌روز سوم تا چهارم دي امسال، 1121 مبتلاي جديد شناسايي شدند كه اين تعداد هم نسبت به شبانه‌روز سوم تا چهارم آذر امسال، 76.8 درصد كاهش داشت. 
البته از 28 آذر و به دنبال شناسايي اولين مبتلاي اميكرون در كشور، اعضاي كميته علمي ستاد ملي مقابله كرونا هشدار مي‌دادند كه در صورت بي‌توجهي به ضرورت سخت‌گيري‌ها در مورد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، نه تنها بايد در انتظار تثبيت پيك ششم بيماري، آن هم با سويه اميكرون باشيم، تمام عادي‌سازي‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي صنفي، آموزشي و ترددهاي جمعي در مراسم ملي و آييني را زنگ خطر جدي براي افزايش صعودي آمار ابتلا و بستري تلقي كردند ولي امروز به نظر مي‌آيد كه كميته علمي و اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با كرونا، صرفا يك ساختار نمايشي و تزييني است چون طي هفته‌هاي گذشته، هيچ يك از هشدارها و نگراني‌هاي اعضاي اين كميته‌ها كه همگي هم از متخصصان اپيدميولوژي و مطلع از آخرين آمارهاي تست‌هاي تشخيصي روزانه هستند، جدي گرفته نشده چنانكه ابتداي اين هفته، وزير كشور به دنبال جلسه‌اي مشترك با وزراي علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، اجبار به حضور تمام دانش‌آموزان و دانشجويان در مدارس و موسسات آموزشي تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت را ابلاغ و بر «بي‌خطر بودن شرايط به دليل آمار مقبول واكسيناسيون» تاكيد كرد. اين تاكيد در حالي به مرحله اجرا رسيده كه ديروز خبر رسيد در شهرستان سبزوار هم 10 مدير مدرسه به دليل رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي در مدرسه، به مراجع قضايي معرفي شده‌اند و 5 خوابگاه؛ مدرسه و كلاس درس در شهرستان كوهسرخ (خراسان رضوي) به دليل ابتلاي دانش‌آموزان به كرونا، تعطيل شده چراكه بنا به اعلام مسوولان آموزش و پرورش اين شهرستان، بيش از 60 درصد مدارس اين شهرستان فاقد تهويه مناسب است و مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان كوهسرخ هم هشدار داد كه در اين شهرستان، از هر ۱۰ نفري كه براي تست كرونا مراجعه مي‌كند، تست يك نفر مثبت است. وضعيت باقي شهرها هم بي‌شباهت به كوهسرخ و سبزوار نيست. عادي‌انگاري‌هاي ابلاغ شده و با موافقت دولت، حالا نقشه كرونايي كشور را هم با تغيير منفي، متحول كرده است. ديروز اعلام شد كه شهر اردكان در استان يزد، به دليل افزايش صعودي آمار بستري‌هاي كرونايي، با خروج از وضعيت آبي (بي‌خطر) به رنگ نارنجي (وضعيت خطر) درآمده و ۴۴ شهرستان و از جمله، سمنان، سرخه، اراك و تفرش هم با خروج از وضعيت آبي، به رنگ زرد (آستانه خطر) رسيده‌اند در حالي كه به گفته مسوولان استان يزد، آمار مراجعات سرپايي در اين استان نسبت به هفته گذشته، افزايش دوبرابري داشته و تعداد مبتلايان اميكرون در استان يزد به 51 نفر رسيده است. تعداد بستري‌هاي كرونايي در شهر رشت هم با افزايش 37.7 درصدي نسبت به هفته قبل مواجه شده و ابتلاي كرونا در اهواز هم افزايش تصاعدي دارد چنانكه طي 24 ساعت گذشته، آمار مراجعات سرپايي و بستري كرونا در اين شهر، نسبت به روز قبل افزايش 3 برابري پيدا كرده است. استان كرمان با افزايش 10 درصدي ابتلاي كرونا مواجه شده و آمار ابتلا در استان ايلام هم رو به افزايش است. بستري‌هاي جديد در استان بوشهر، 6 برابر آمار ترخيصي‌هاي استان است علاوه بر آنكه در استان مركزي هم افزايش دوبرابري ابتلا نسبت به روزهاي قبل ثبت شده است. 

برخلاف خوش‌بيني دولت، اميكرون در كشور غالب شد
طي روزهاي گذشته، برخي مسوولان با حفظ جوانب احتياط و محافظه‌كارانه، درباره احتمال غلبه اميكرون در كشور هشدار مي‌دادند اما ديروز، دبير كميته اپيدميولوژي كميته علمي كشوري مقابله با كوويد۱۹با اعلام قطعي غلبه اميكرون در كشور خبر داد كه «بيش از ۵۰ درصد موارد در گردش كرونا در كشور مربوط به سويه اميكرون است و بنابراين، اميكرون در كشور غالب شده است.»
مسعود يونسيان در گفت‌وگو با ايسنا، در توضيح شواهد دال بر اين وضعيت جديد گفت: «طي دو هفته گذشته (از نيمه دي ماه) تعداد مبتلايان جديد كرونا در كشور هر روز 10 الي 12 درصد نسبت به روز قبل افزايش داشته و در چنين شرايطي، اين درصد به صورت تصاعدي بالا مي‌رود. افزايش روزانه 10 درصدي، بعد از ۱۰ روز، ما را با افزايش 2.6 برابري بيماران جديد مواجه خواهد كرد؛ به عنوان مثال اگر امروز ۵۰۰۰ بيمار جديد داشته باشيم و هر روز هم ۱۰ درصد به تعداد بيماران روز گذشته ما اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بيماران ما ۲.۶ برابر ضرب در ۵۰۰۰ مورد امروز مي‌شود و در نتيجه تعداد بيماران ۱۳ هزار نفر مي‌شود. حال اگر همين فرآيند ادامه يابد و كسي جلوي آن را نگيرد، بعد از ۲۰ روز اين تعداد ۶.۷ برابر مي‌شود. اگر همين اتفاق يك ماه متوالي ادامه يابد و جلوي روند گرفته نشود، بعد از يك ماه تعداد بيماران ما ۱۷ برابر شده و تعداد بيماران‌مان ۸۵۰۰۰ نفر خواهد شد. بنابراين تصور نكنيم كه با افزايشي كه در هر روز نسبت به روز گذشته مي‌بينيم، ۱۰۰۰ مورد به بيماران اضافه مي‌شود، بلكه ۱۰ درصد اضافه مي‌شود كه به تدريج عدد بزرگي مي‌شود در حالي كه در سوي مقابل، هر مداخله‌اي كه امروز در روند بيماري انجام دهيم، روز بعد انتظار نتيجه آن را نداريم، بلكه حداقل يك تا دو هفته طول مي‌كشد تا نتيجه دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون