• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5145 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ بهمن

درباره برافراشتن پرچم بيگانه بر فراز ميدان آزادي

محسن امين‌زاده

مقارن شروع دهه فجر انقلاب، بناي ميدان آزادي كه در واقع بناي سمبليك پايتخت ايران است، با تاباندن تصوير پرچم جمهوري خلق چين در كنار پرچم جمهوري اسلامي ايران نوراني شد. اين ماجرا واكنش‌ها و انتقادهاي تندي در پي داشت. اندكي، از جمله برخي كانال‌هاي عمليات رواني با ظاهر ماركسيستي در فضاي مجازي نيز، از موضوع حمايت كردند و يكي نوشت كه با شروع سال نو چيني، در تعدادي از كشورها، تصوير پرچم چين را بر بناي نمادين پايتخت تابانده‌اند و مخالفان اين كار در ايران عوامل غرب‌زده و بي‌اطلاع هستند.  چنين اقدامات فرهنگي در روابط ميان كشورهاي دوست پيشينه‌هاي متنوعي دارد. اين نوع اقدامات به‌طور اصولي، همواره بر اساس توافقات رسمي ميان دولت‌ها يا شهرداري پايتخت‌ها يا شهرهاي بزرگ به عنوان عمل متقابل و همكاري‌هاي فرهنگي انجام مي‌شود. در چنين توافقاتي مناسبت مورد نظر و جزييات و زمان و مدت اجرا در دو كشور مشخص مي‌شود. مثلا توافق مي‌شود كه در روز اول سال نو چيني و روز اول سال نو ايراني، اقدامات متقابلي انجام شود و مثلا تصوير پرچم كشور روي بناي نمادين پايتخت كشور مقابل براي ساعاتي معين تابانده شود. يا در روز دوستي دو كشور چنين اقدامي به مدت معين در پايتخت دو كشور همزمان انجام شود. طبعا چنين اقدامات متقابلي مثبت و به معناي احترام متقابل و نمايش متقابل دوستي كشورهاست. اگر توافق مستندي ميان شهرداري تهران و پكن وجود داشته و قرار عمل متقابلي گذاشته شده است طبعا اقدام انجام شده مشكلي ندارد و كافي بود كه وجود اين توافق متقابل به ملت ايران اعلام مي‌شد.

در صورتي كه اقدام انجام شده مبناي قراردادي و عمل متقابل نداشته باشد و به ابتكار فردي يا نهادي در ايران انجام شده باشد، قطعا موجب وهن ملي است و يك ماجراجويي و دخالت بي‌خردانه در امور سياست خارجي كشور است . اگر اين عمل مبناي توافق براي عمل متقابل نداشته باشد هر نهادي اعم از شهرداري، وزارت خارجه و رياست‌جمهوري كه در اين كار دخيل بوده يا از آن مطلع شده و مانع انجام آن نشده باشند، طبعا مقصرند و بايد مواخذه شوند. اگر چنين كاري با همين ويژگي‌ها قبلا در مورد پرچم كشور ديگري نيز انجام شده باشد بايد به شكل مشابه با آن هم برخورد شود. 
در عين حال اگر اين عمل، با بي‌توجهي و سهل‌انگاري انجام شده باشد، من اميدوارم هيچ نهاد نظامي و امنيتي، به هيچ شكلي در اين ماجرا نقشي و دخالتي نداشته باشد و هيچ كدام از اين موارد اعم از اقدام يا توصيه، يا تاييد يا حمايت، يا حتي حمايت با هويت مجعول در فضاي مجازي، ‌هيچ ربطي به هيچ فرد و نهاد مرتبط با نيروهاي مسلح كشور نداشته باشد. پرچم هر كشور نزد نيروهاي مسلح آن كشور مظهر اقتدار ملي است و احترام به آن به منزله احترام به ملت و كشور و اصول و ارزش‌هاي ملي، تماميت ارضي و حاكميت ملي است. شيوه احترام به پرچم در مراسم رسمي نظامي همه كشورها، به خوبي اين ويژگي‌ها را در فرهنگ نمادين نظاميان نشان مي‌دهد و به همين دليل متقابلا هر نوع تاييد يا دخالت براي نمايش پرچم يك كشور بيگانه بر فراز پايتخت، در ايام جشن ملي كشور يا هر ايام ديگري، عميقا متعارض با هويت نيروهاي مسلح و مايه وهن آن حاكميت، آن ملت و آن نيروي مسلح است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون