• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5145 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ بهمن

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي مطرح كرد

پروانه نمايش موقت و دايمي فيلم‌هاي جشنواره

حبيب ايل‌بيگي، مدير كل ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي گفته است: شوراي صدور پروانه نمايش در ايام منتهي به جشنواره معمولا در شرايطي فيلم‌ها را مورد بازبيني قرار مي‌دهد كه اكثر اين آثار كامل نيستند، به همين دليل اين فيلم‌ها پروانه نمايش موقت براي حضور در جشنواره دريافت مي‌كنند. در همين جشنواره امسال تنها چهار يا پنج فيلم داريم كه پروانه نمايش دايمي دريافت كرده‌اند. فيلم‌هاي «برف آخر»، «بي‌رويا»، «درب»، «شهرك»، «ماهان» و اگر درست در خاطرم باشد «نمور» تنها آثاري از ميان فيلم‌هاي جشنواره امسال هستند كه پروانه نمايش دايم و قطعي دريافت كرده‌اند و باقي فيلم‌ها به دليل كامل نبودن مراحل فني پروانه موقت گرفته‌اند.
او در گفت‌وگو با مهر توضيح مي‌دهد: صدور پروانه نمايش يك فرآيند مشخص در سامانه سازمان سينمايي دارد و از همان ابتدا اطلاعات كامل يك فيلم بايد در سامانه ثبت شود و فيلمسازان از آن كانال بايد براي دريافت پروانه اقدام كنند. در بازه جشنواره فيلم فجر، فيلم‌ها از طرف جشنواره به ما معرفي مي‌شود و به تعبيري تشريفاتي كه بايد براي اخذ پروانه نمايش در سامانه سازمان سينمايي طي شود، توسط اين فيلم‌ها طي نشده است. در اين فرآيند تيتراژ كامل بايد درج شود، سرمايه‌گذار بايد معرفي شود و فرم‌هاي خاصي هم هست كه بايد تكميل شود. اين مراحل به دليل سرعت عمل در آستانه جشنواره فجر طي نمي‌شود. جز چند فيلمي كه پروانه دايم گرفته‌اند، باقي فيلم‌ها بايد فرآيند پروانه نمايش را مجدد طي كنند. به‌خصوص كه صاحبان آثار معمولا با توجه به بازخوردهايي كه در ايام جشنواره دريافت مي‌كنند، زمان آثار خود را كم و زياد مي‌كنند، به همين دليل طبيعي است كه بازبيني مجدد صورت بگيرد. خود فيلمسازان هم معمولا آثار خود را داغ‌داغ به جشنواره مي‌آورند و هنوز به نسخه نهايي نرسيده‌اند.
ايل‌بيگي در ادامه مي‌گويد: اينكه درباره يك فيلم در فرآيند ساخت يا پس از رونمايي در جشنواره، ادعايي از سوي يك نهاد خاص مطرح شود، هميشه بوده و اتفاق هم افتاده است. موردي هم نيست كه ما بخواهيم، بگوييم كسي حق ورود به آن را ندارد، يك فرد هم مي‌تواند با شكايت جلوي عرضه يك فيلم را بگيرد. اما طبق قانون تنها مرجع صدور پروانه نمايش براي اكران يك فيلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. البته مي‌دانيد تعدادي از فيلم‌ها با توجه به سوژه‌اي كه دارند، مرتبط با يك نهاد يا مجموعه خاص مي‌شوند و مذاكرات و گفت‌وگوهايي هم با آن نهادها داشته‌اند تا مجوزهاي لازم را دريافت كنند. بالاخره در اين جنس آثار، نظر نهادهاي مرتبط مهم است. در جريان هستم پيش از جشنواره، برخي از همين آثار توسط تهيه‌كنندگان‌شان به نهادهايي عرضه شده و درباره آن گفت‌وگوهايي هم داشته‌اند. آن نهادها هم بعضا اشكالاتي را مطرح كرده‌اند. تلاش ما اما اين بوده تا جايي كه ممكن بوده است امكان حضور همه اين فيلم‌ها در جشنواره را فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون