• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

جنايت جديد در ايالت كاروليناي شمالي رقم خورد

اوباما و معضل‌هاي خشونت اسلحه، جامعه سياهپوست

«ما تمامي واقعيت را نمي‌دانيم، اما مي‌دانيم كه بازهم تعدادي از مردم بي‌گناه كشته شده‌اند و مي‌دانيم كسي كه به روي مردم آتش گشوده، هيچ محدوديتي براي دست يافتن به اسلحه نداشته است. » اين نخستين واكنش باراك اوباما به حادثه هولناكي بود كه چهارشنبه‌شب در ايالت كاروليناي شمالي رخ داد و يك بار ديگر تبعيض نژاد بهانه‌اي شد تا جان چندين تن از شهروندان رنگين‌پوست و بي‌گناه امريكايي گرفته شود؛ موضوعي كه طي دو سال اخير در امريكا تبديل به امري عادي شده است. اما اين‌بار قرعه به نام كليسايي در شهر چارلستون از ايالت كاروليناي شمالي افتاد؛ كليسايي كه اغلب افراد سياهپوست به آن رفت و آمد داشتند و عملا سفيدپوستان چندان به آنجا راهي نداشتند.
اين موضوع باعث شد تا يك بار ديگري بحث محدوديت استفاده از اسلحه در امريكا مطرح شود و باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا هم كه با وجود تلاش‌هاي بسيار در سه سال اخير نتوانسته قانون جامعي براي كنترل فروش اسلحه در اين كشور ايجاد كند، بار ديگر تاكيد كند امريكا بايد درباره خشونت‌هايي كه با سلاح گرم در اين كشور اتفاق مي‌افتد بازانديشي كند.
اوباما گفت: حتي اگر بگوييم كه آنها و خانواده‌هايشان، اطرافيان‌شان در ذهن و قلب ما جاي دارند و دعاي ما همراه آنها خواهد بود، نمي‌تواند به حد كافي درد و غم و خشم ما از اين حادثه را منتقل كند. اوباما تاكيد كرد كه آنچه بيش از همه دل ما را به درد مي‌آورد، وقوع اين حادثه در يك مكان مذهبي و زيارتي است. رييس‌جمهور امريكا در حالي اين سخنان را عنوان داشت كه طي ساليان اخير پس از وقوع اينچنين حوادثي وي همواره به عنوان نقشي تسلي‌دهنده حاضر بوده است. اگر چه همزمان تلاش‌هاي فراواني براي وضع قوانيني براي محدود كردن استفاده از اسلحه انجام داده كه با مقاومت كنگره جمهوريخواه امريكا مواجه شده است. البته مانع بزرگ ديگر در فرا روي سياستگذاري دولت در زمينه محدوديت مالكيت اسلحه در امريكا تمايل عمومي است. مالكيت سلاح در امريكا يك سنت قديمي است، سنتي كه به اندازه تاريخ اين كشور قدمت دارد بحث درباره محدود كردن اين سنت هم همواره از جنجالي‌ترين موضوع‌هاي اختلاف‌برانگيز بوده است. اما موضوع جنايت اخير براي امريكا از بعد ديگري غير از مساله كنترل اسلحه بحث‌برانگيز است و آن بحث جايگاه اجتماعي رنگين‌پوستان اين كشور است. امريكا حدود يك سال و نيم اخير همواره شاهد جنايت‌هاي متعدد عليه رنگين‌پوستان به ويژه از سوي پليس اين كشور بوده كه در مقاطعي نيز موجب شكل‌گيري موج گسترده اعتراضات  در سرتاسر ايالات متحده  شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون