• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5155 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲ اسفند

دوباره يك نفر مي‌تواند توپ را با خودش ببرد

اگر مردم شريف منچستر ناراحت نمي‌شوند!

سامان سعادت

يك بار ديگر تاتنهام و منچسترسيتي و يك بار ديگر درصد مالكيت بالاي شاگردان پپ و شكست. يك فرصت ديگر براي اينكه يك نفر به سيتيزين‌ها بگويد اگر دوست داريد مي‌توانيد توپ را با خود ببريد ولي سه امتياز مال ماست. 

داستان «آنها مي‌توانند توپ را با خودشان ببرند» از همين تاتنهام و منچسترسيتي شروع شد. فصل پيش بود كه سفيدپوشان لندني در خانه مقابل منچسترسيتي به ميدان رفتند تا تماشاچيان شاهد يك تقابل داغ ديگر از دو نابغه دنياي مربيگري يعني مورينيو و گوارديولا باشند. در آن بازي من سيتي با وجود بازي برتر و داشتن بيش از 70 درصد مالكيت دو بر يك باخت. وقتي مورينيو در كنفرانس خبري با اين سوال مواجه شد كه حريف توپ را كامل در اختيار داشت جواب داد: «اونا مي‌تونن توپ رو با خودشون ببرن اگه ميخوان. اما من سه امتياز رو مي‌برم.»
آن داستان بامزه همانجا تمام شد تا يك سال بعد در تهران و بازي استقلال و ذوب‌آهن به شكل ديگري تكرار شود. آبي‌ها با هدايت فرهاد مجيدي در يك بازي سخت ذوب‌آهن را با يك گل شكست دادند. مهدي تارتار سرمربي ذوبي‌ها معتقد بود آنها بيشتر توپ و ميدان را در اختيار داشتند و شايسته پيروزي بودند. وقتي فرهاد مجيدي در كنفرانس خبري با سوالي در مورد اظهارنظر سرمربي حريف مواجه شد همان جمله مورينيو را به زبان آورد: «اونا مي‌تونن توپ را با خودشون به اصفهان ببرن.» 
برعكس انگلستان اين جمله در ايران تبديل به يك جنجال بزرگ شد. ذوب‌آهن بيانيه داد. تارتار مصاحبه كرد. پاي مردم شهيدپرور و شريف اصفهان وسط كشيده شد و خلاصه اوضاع بيخ پيدا كرد. كار به جايي رسيد كه ذوب آهني‌ها به مجيدي گفتند تو عددي نيستي كه بخواهي جمله مورينيو را تكرار كني!
به هر حال آن جنجال هم مثل همه جنجال‌هاي فوتبال ايران چند روزي هواداران را سرگرم كرد و فراموش شد. تا اينكه شنبه شب در بازي ديوانه‌وار تاتنهام و منچسترسيتي دوباره خاطره مورينيو، فرهاد مجيدي و تيمي كه به داشتن توپ علاقه دارد زنده شد. 
در اين بازي تاتنهام اين‌بار با هدايت آنتونيو كونته كه در نگرش فوتبالي بيشتر شبيه مورينيو است تا گوارديولا، در يك بازي دراماتيك حريف صدرنشين را با نتيجه 3 بر 2 شكست داد. در جذابيت اين رقابت همين بس كه بازي تا دقيقه 92، دو بر يك به نفع تاتنهام دنبال مي‌شد و در حد فاصل اين دقيقه تا دقيقه 99 دو بار نتيجه بازي عوض شود. ابتدا شاگردان گوارديولا به گل رسيدند و سه دقيقه بعد هري كين دوباره تاتنهام را برنده بازي كرد. 
در پايان 99 دقيقه رقابت نفسگير آمار نشان داد كه منچسترسيتي مالك مطلق زمين بوده. آنها 21 بار دروازه تيم لندني را تهديد كردند و در عوض تنها 6 موقعيت به حريف دادند. نكته جالب توجه باز هم درصد مالكيت توپ بود. اين عدد 72 به 28 به نفع منچسترسيتي بود. آمار تعداد پاس دو تيم هم باهم قابل مقايسه نبود. 748 تا براي منچسترسيتي و تنها 299 پاس براي تاتنهام چيزي شبيه به بازي فصل قبل دو تيم. 
تاتنهام در مقابل بازي مالكانه حريف با يك استراتژي ساده موفق شد سه بار به گل برسد. تجمع در زمين خودي، گرفتن توپ و راه انداختن مهاجمان سرعتي پشت سر مدافعين حريف كه تا ميانه زمين بالا آمده‌اند. به اين ترتيب آنها موفق شدند سومين شكست فصل گوارديولا را رقم بزنند. تاتنهام با اين برد سر و ساماني به شرايط خودش در جدول داد و رقابت قهرماني در صدر جدول را براي منچسترسيتي و ليورپول داغ كرد. 
دن آنتونيو كه يك بار ديگر موفق شده بود مچ پپ را در ليگ جزيره بخواباند بعد از بازي نگفت آنها مي‌توانند توپ را با خودشان ببرند ولي به استراتژي مالكانه حريف اشاره كرد و گفت: «قرار بود منچسترسيتي به مدت ۶۵ تا ۷۰ دقيقه توپ را در اختيار داشته باشد، پس ما بايد از جنبه تاكتيكي در شرايط خوبي به سر مي‌برديم. اما حتي وقتي در حال دفاع كردن هستيم، اولين فكرمان بايد حمله كردن باشد. ما فرصت‌سازي كرديم و مقابل تيمي فوق‌العاده، گل‌هاي خوبي به ثمر رسانديم.»
هرچند كونته آن جمله معروف را بر زبان نياورد طرفداران ليگ جزيره در شبكه‌هاي مجازي ياد و خاطره مورينيو را زنده كردند و يكي از كاربران فارسي زبان نيز نوشت: «اگر مردم شريف منچستر ناراحت نمي‌شوند، گوارديولا مي‌تواند توپ را با خودش به منچستر ببرد ولي سه امتياز مال دن آنتونيو است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون