• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

عضو هيات رييسه شوراي شهر درمورد دليل انصرافش از پيگيري پرونده هتل اسپيناس مي‌گويد

تماس‌هاي برخي مسوولان از استيضاح شهردار منصرفم كرد

حميدرضا خالدي|  پرونده تخلف هتل اسپيناس 2 در سعادت آباد (ساخت طبقات غيرمجاز)، چندمين پرونده جنجالي تخلف‌هاي ساخت‌و‌سازي مطرح شده در شوراي شهر است؛ پرونده‌اي كه شروع آن را ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر زد و در كمتر از يك‌ماه با مصاحبه‌هايي كه انجام داد آن را به يكي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌ها بدل كرد و تا آنجا پيش رفت كه اين عضو شورا اعلام كرد قصد استيضاح شهردار را دارد. با اين وجود دو هفته قبل و در جلسه غير علني شورا، به يك‌باره قناعتي با تغيير موضعي 180 درجه‌اي اعلام كرد كه از پيگيري پرونده و استيضاح شهردار منصرف شده است. به همين دليل گفت‌وگويي انجام داده‌ايم با اين عضو هيات رييسه شوراي شهركه پيش از اين موضوع ساخت و ساز غيرمجاز در برج علاالدين را هم مطرح كرده بود و از او درباره انصرافش از پيگيري پرونده اسپيناس 2 پرسيديم.

‌ آقاي قناعتي، دو هفته قبل شما بعد از يك ماه پافشاري و اصرار براي رسيدگي به وضعيت تخلف هتل اسپيناس 2 و حتي تهديد شهردار به استيضاح و برگزاري نشستي خبري خاص براي اين پرونده، به يك‌باره در صحن شورا اعلام كرديد از پيگيري اين تخلف صرفنظر كرديد، اين تغيير موضع چنان تعجب‌آور بود كه باعث بروز شايعات فراواني در مورد شما و دليل اصلي اين تصميم‌گيري شد، واقعا چرا از ادامه پيگيري پرونده هتل اسپيناس 2 انصراف داديد؟
 قبل از هر چيز اجازه دهيد حالا كه كار به اينجا كشيده شده سندي را به شما نشان بدهم. (كلاسورش را باز مي‌كند و بعد ازكمي جست‌وجو كاغذي را از لابه‌لاي كاغذها بيرون مي‌كشد. كاغذي با آرم شوراي شهر كه گويا مخصوص طرح سوال و استيضاح است. بالاي كاغذ و دربخش خالي آن با خودكار پرشده: درخصوص استيضاح شهردار تهران. پايين دو سطر نوشته تايپ شده بالاي صفحه، يك جدول دو رديفه وجود دارد كه مخصوص امضاي اعضاي شوراي شهر است) . به قسمتي از برگه كه درآن نوشته شده: «در خصوص استيضاح شهردار تهران»، اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: اين برگه همان برگه جمع كردن امضا براي استيضاح شهردار تهران است كه هنوز در بين كاغذهاي من وجود دارد. بنابراين براي من بحث استيضاح جدي بود اما دراين ميان دو اتفاق باعث شد تا در اين مورد كمي تعلل كنم؛ اول جوي بود كه مديران شهرداري درست كرده بودند. آنها اين‌گونه جوسازي كرده بودند كه اعتراض باعث شده تا ما درتهران پارك‌سازي، شهربازي‌سازي و... نداشته باشيم. اين مساله افكار عمومي و اعضاي شوراي شهر را به اين سو برد كه قناعتي با اين كار دارد به بحث هتل‌سازي، گردشگري كه در كشور مغفول مانده ضربه مي‌زند. اين فضايي بود كه شهرداري ايجاد كرد و اين جو چنان قوي بود كه باعث شد تا بسياري از اعضاي شوراي شهربه صورت خصوصي از من بخواهند تا از پيگيري اين پرونده صرفنظر كنم. سواي اعضاي شورا، از بيرون هم از سوي مسوولان و مديران كشوري تلفن‌ها و پيغام‌هاي زيادي به من مي‌رسيد كه آنها هم از من مي‌خواستند تا به خاطر حمايت از هتل‌سازي و گردشگري قضيه را ناديده بگيرم.
  ‌ يعني تلاش شده بود تا اين‌گونه عنوان شود كه شما به اين دليل كه مخالف هتل‌سازي هستيد برپيگيري اين پرونده اصرارداريد.
بله. درحالي كه اصلا چنين نبود. من هر كجا كه صحبت از تخلف اسپيناس 2 مي‌شد اول 10 دقيقه در مورد لزوم توجه به هتل‌سازي و حمايت از سرمايه‌گذاران صحبت مي‌كردم و بعد تازه مي‌رفتم سر اصل مطلب و مي‌گفتم با اين وجود، اين دليل نمي‌شود كه بخواهيم تخلف‌ها را ناديده بگيريم. به همين دليل بايد به اين تخلف رسيدگي شود.
‌ يعني شما به دليل اين فشارها بود كه از پيگيري پرونده منصرف شديد ؟
فقط اين نبود. همان‌طور كه ديديد، من برگه استيضاح را هم آماده كردم و براي امضاء پيش اعضا بردم. دوستان اصلاح‌طلب مي‌گفتند: اگر پنج نفر از اصولگرايان اين فرم را امضا كنند ما هم آن را امضا مي‌كنيم. دوستان اصولگرا هم رويه نصيحت را پيش گرفته بودند و مي‌گفتند: درست است كه تخلفي صورت گرفته اما به خاطر حمايت از بخش خصوصي هتل‌ساز صلاح نيست كه قضيه را پيگيري كنيد. مي‌گفتند برويد موضوعات ديگر را پيگيري كنيد تا ما هم حمايت‌تان كنيم. وقتي ديدم كه دوستان تمايلي ندارند، ديگر اصراري نكردم بنابراين در نهايت متوجه شدم كه با اين وضع نمي‌توانم تعداد امضاي لازم را براي استيضاح شهردار جمع كنم. در واقع اعضاي شورا سعي داشتند من را منصرف كنند كه همين مساله دليل ديگري بود براي دلسرد شدنم، يعني يا من بايد اعلام مي‌كردم كه به دليل همكاري نكردن همكارانم در شوراي شهر نمي‌توانم قضيه را پيگيري كنم كه اين براي آبرو و وجهه شورا خوب نبود، يا اينكه پرونده را رها مي‌كردم.
 ‌ شما در صحبت‌هايي كه در صحن شورا داشتيد يكي از دلايل تان را براي انصراف صحبت نيم ساعته با سلطاني‌فر، رييس ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي اعلام كرديد؛ سلطاني‌فر چه بحثي را مطرح كرد كه تا اين حد تاثيرگذار بود؟
فقط آقاي سلطاني‌فر نبود، خيلي ازمسوولان عاليرتبه و دلسوز نظام و كشور هم با من تماس مي‌گرفتند و صحبت مي‌كردند اما من صلاح ندانستم اسمي از آنها بياورم. اينكه من نام آقاي سلطاني فر را آوردم به دليل اين بود كه او مسوول مرتبط با بحث هتل‌سازي در كشوراست. او يك بحث تقريبا منطقي هم داشت و مي‌گفت شما پيگيري‌هاي‌تان را انجام بدهيد ولي اينكه پا گذاشتي روي گلوي اين هتل باعث شده تا ساير سرمايه‌گذاران در بخش هتل‌سازي دلسرد و مايوس شوند. او مي‌گفت سال 1404 ما بايد 400 هتل داشته باشيم، در حالي كه امروز فقط 100هتل داريم.
 ‌ الان ديگر از پيگيري پرونده منصرف شده‌ايد.  
نه. اصلا. جميع اين اتفاق‌ها باعث شد تا تصميم بگيرم فتيله اعتراض‌ها را پايين بكشم و به استناد وظيفه قانوني نمايندگي خود از مسيرهاي قانوني ديگر مساله را پيگيري كنم. قاليباف هم در سخنان خود گفته بود كه اگر ثابت شود تخلفي صورت گرفته با شهردار منطقه برخورد خواهد كرد. پيرو اين صحبت الان دو هفته است كه كارشناسان ما، كميسيون شهرسازي و كميسيون نظارت هر روز در محل هتل حاضر مي‌شوند و به بررسي وضعيت هتل مي‌پردازند حتي خود من دو، سه پيمانكار آوردم تا وضعيت هتل اسپيناس را كارشناسي كنند. هدف‌مان هم اين است كه اگر تخلفي صورت گرفته بايد برود كميسيون ماده 100 و درمورد آن تصميم‌گيري شود. حالا هر رايي كه مي‌خواهد صادر شود ولي به هر حال قانون بايد اجرا شود، مهم اين است.
 ‌ همان روزي كه شما اعلام كرديد از پيگيري موضوع منصرف شده‌ايد، آقاي اماني، معاون شوراهاي شهرداري در مصاحبه‌اي كه با خبرنگاران داشتند، گفتند كه اولا استيضاحي در كار نبوده، ثانيا اگر مدركي داشتند مسلما پرونده را رها نمي‌كردند ولي شما هيچ پاسخي به او نداديد، چرا؟
ريشخند آقاي اماني در واقع به من برنمي‌‌گشت بلكه ريشخند و توهيني بود به تمام مردم، چون من نماينده مردم هستم. از طرفي ما نگفته‌ايم تخلفي صورت نگرفته، فقط گفتم از استيضاح صرف‌نظر كردم وگرنه تا آخر پيگير پرونده خواهم بود.
 ‌ اجازه دهيد كمي بي‌پرده با هم صحبت كنيم، تغيير موضع شما اين شايبه را نيز به وجود آورده بود كه شايد شما از سوي شخص يا نهادي تطميع مالي شده‌ايد، نظر شما چيست؟
اگر قرار بود چنين باشد، بنده در مورد پاساژ علاء‌الدين بايد قضيه را رها مي‌كردم.
 داستان پرونده علاء‌الدين به كجا رسيد؟
من چند روز قبل پيش رييس ديوان عدالت اداري بودم. ايشان همانجا به قاضي پرونده زنگ زد و از او گزارش خواست و درنهايت مهلت يك هفته‌اي به قاضي داد تا راي را صادر كند و درغير اين صورت قول داد شخصا خود پرونده را پيگيري كند. من به شخصه از آقاي منتظري تشكر مي‌كنم كه با اين حساسيت مساله را پيگيري مي‌كنند. بعد هم كه تلفن را قطع كرد به من گفت هفت كارشناس درحال بررسي علاء‌الدين هستند و گزارش‌هاي آنها زمان برده است اما فكر مي‌كنم راي علاء‌الدين نهايتا بايد تا چهارم يا پنجم تيرماه صادر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون