• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5162 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۱ اسفند

رهبر معظم انقلاب ضمن تبيين موضع جمهوري اسلامي نسبت ‌به قضاياي اوكراين، از عبرت‌هاي آن گفتند

ايران طرفدارخاتمه جنگ است

رهبر معظم انقلاب در سخنراني تلويزيوني به مناسبت عيد سعيد مبعث، ضمن تبيين موضع جمهوري اسلامي نسبت ‌به تهاجم نظامي همه‌جانبه روسيه به خاك اوكراين و بيان عبرت‌هاي تحولات اخير، «مردم» را «مهم‌ترين پشتوانه» و «عامل اصلي استقلال دولت‌ها» عنوان و تاكيد كردند كه ايران طرفدار توقف جنگ است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح روز گذشته در سخناني به مناسبت خجسته عيد مبعث، مهم‌ترين هديه اسلام و بعثت به بشريت را دعوت به «تفكر و عقلانيت» و «تزكيه و مفاهيم اخلاقي» براي مقابله با جاهليت دانستند و با اشاره به شكل‌گيري جاهليت مدرن در غرب به ‌صورت سازمان‌يافته و با ابعاد گسترده‌تر تاكيد كردند: امروز مظهر واضح و كامل جاهليت مدرن، رژيم مافيايي امريكاست كه اساسا يك رژيم بحران‌ساز و بحران‌زيست است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به قضاياي اوكراين و عبرت‌هاي آن، اين موضوع را نمونه‌اي آشكار از سياست بحران‌سازي امريكا خواندند و افزودند: برخلاف مواضع دوگانه غربي‌ها موضع ثابت جمهوري اسلامي ايران همواره مخالفت با جنگ و تخريب در همه مناطق دنياست و علاج بحران اوكراين و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ريشه‌هاي واقعي آن مي‌دانيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك عيد سعيد مبعث به ملت ايران و همه مسلمانان جهان، «گسترش عقلانيت» و «پرورش و گسترش مفاهيم اخلاقي» را دو عنصر برجسته از سلسله ارزش‌هاي اسلامي برشمردند و با اشاره به اينكه هر دو ارزش متعالي، بزرگ‌ترين هديه بعثت و اسلام به بشريت است، گفتند: به‌واسطه بعثت پيامبر اسلام(ص)، مردم جزيره‌العرب در دوران جاهليت و با خصوصياتي همچون گمراهي، ناداني، فتنه‌هاي بزرگ، تعصب‌هاي كور، خشونت و لجاجت، تكبر و حق‌ناپذيري و رذائل اخلاقي و ناهنجاري‌هاي جنسي، تبديل به ملتي متحد، فداكار، با فضيلت و داراي نيكوترين خلقيات و با آوازه‌اي جهاني شدند. ايشان با تاكيد بر اينكه بعثت و اسلام زمينه اين كار به ظاهر نشدني و محال را فراهم كرد، افزودند: مهم‌ترين درس بعثت اين است كه اگر اراده مردم در طول اراده الهي قرار گيرد، كارها و اهدافي كه براساس محاسبات انساني رسيدن به آنها غيرممكن به نظر مي‌رسد، محقق خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، ريشه‌كني سلطنت در ايران و شكل‌گيري نظام اسلامي را نمونه‌اي از تكرار تجربه نبوي دانستند و خاطرنشان كردند: رهبري مخلصانه امام بزرگوار و همت ملت ايران باعث شد كار به ظاهر ناممكن محقق شود و سلطنت جائرانه‌اي كه همه قدرت‌هاي دنيا پشتيبان آن بودند، از بين برود و انقلاب اسلامي به ملت ايران عظمت ببخشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه نقطه اوج نهضت نبوي، تشكيل حكومت اسلامي است، خاطرنشان كردند: برخلاف نظر عده‌اي كه دين را جداي از سياست و حكومت معرفي مي‌كنند، تشكيل حكومت، شورانگيزترين بخش نهضت نبوي است و پيامبر اسلام(ص) به تشكيل حكومت نيز اكتفا نكردند و بعد از آن به مقابله همه‌جانبه با دشمنان پرداختند. ايشان مهم‌ترين جهت‌گيري پيامبر اسلام(ص) در بعثت را مقابله با جاهليت دانستند و با اشاره به ابعاد مختلف اين جاهليت تاكيد كردند: امروز همان ابعاد جاهليت پيش از اسلام، به صورت سازمان يافته و به ‌شدت گسترده در دنياي به ‌اصطلاح متمدن غربي كه بر پايه حرص و طمع بنا شده است، وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: حرص و طمع، پول، تبعيض، استفاده از علم و فناوري براي كشتار انسان‌ها، غارت كشورهاي ضعيف و ابتذال شديد اخلاقي و هرج و مرج جنسي، شاخص‌ها و پايه‌هاي اصلي تمدن غربي است كه در واقع شكل مدرن شده همان جاهليت پيش از اسلام است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بهره‌گيري از درس‌هاي بعثت براي مقابله با جاهليت مدرن را ضروري خواندند و گفتند: «تقويت ايمان ديني»، «توسعه گروه‌هاي مومن و مقاوم در سراسر جهان»، «قوت و استحكام نظام اسلامي»، «برنامه خردمندانه و حكمت‌آميز» و «شناخت وسيع مختصات جاهليت مدرن» عواملي هستند كه زمينه مقابله با اين جاهليت را فراهم مي‌آورند. ايشان با تاكيد بر اينكه نظام اسلامي يك نمونه براي مقابله با جاهليت مدرن است، افزودند: با اينكه نظام اسلامي هنوز در نيمه راه است و هنور با هدف‌هاي بزرگ فاصله زيادي دارد اما براي مسلمانان و مردم دنيا يك الگوي جذاب است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به ماجراي چندي پيشِ توهين پليس در يك كشور به عكس سردار سليماني و ايستادگي مردم و مجبور شدن پليس به عذرخواهي خاطرنشان كردند: اين نمونه نشان مي‌دهد الگوي نيمه‌كاره انقلاب اسلامي جذاب است و اگر مسير به خوبي ادامه پيدا كند و كارها با اتقان پيش برود، قطعا يك الگوي بسيار جذاب به وجود خواهد آمد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نمونه واضح و كامل جاهليت مدرن در دنياي امروز را رژيم امريكا دانستند و با تاكيد بر اينكه «بحران‌سازي» از ويژگي‌هاي اصلي امريكاست، افزودند: رژيم امريكا «بحران‌ساز و بحران‌زيست» و اساسا يك «رژيم مافيايي» است كه شبكه‌هاي مافياي سياسي، اقتصادي و اسلحه‌سازي در درون آن، از گسترش بحران‌ها در جهان، تغذيه و ارتزاق مي‌كنند. ايشان با اشاره به نقش موثر شبكه‌هاي مافيايي در كنترل و هدايت سياست‌هاي امريكا گفتند: اين مافياها كه حتي روي كارآمدن و بركناري روساي جمهور امريكا به دست آنهاست، براي بقاي خود به خلق بحران و ايجاد كانون‌هاي بحران در مناطق مختلف دنيا نياز دارند.
رهبر معظم انقلاب بحران‌هاي پديد آمده در سال‌هاي گذشته همچون ايجاد داعش را از جمله بحران‌آفريني‌هاي رژيم مافيايي امريكا برشمردند و افزودند: سگ دست‌آموز آنها يعني داعش كه خودشان به ايجاد آن اعتراف كردند، انسان‌هاي بي‌گناه را علنا سر مي‌بريد و زنده‌زنده مي‌سوزاند يا در آب غرق مي‌كرد تا كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي امريكا از اين بحران‌ها استفاده حداكثري كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بحران اوكراين را نيز نتيجه سياست‌هاي امريكا خواندند و تاكيد كردند: امروز اوكراين قرباني سياست بحران‌سازي امريكاست، زيرا امريكا بود كه با دخالت در مسائل داخلي اوكراين، راه انداختن اجتماعات و ايجاد كودتاي مخملي و رنگي، حضور سناتورهاي امريكايي در اجتماعات معارضان و جابه‌جا كردن دولت‌ها، اين كشو را به اين نقطه كشاند. ايشان با تاكيد بر موضع ثابت جمهوري اسلامي ايران در مخالفت با جنگ گفتند: ما با جنگ، كشته شدن مردم و تخريب زيرساخت‌هاي متعلق به ملت‌ها در هر جاي دنيا مخالفيم. اين حرف ثابت جمهوري اسلامي است و سياست ما مانند غربي‌ها دوگانه نيست كه بمب انداختن بر سر كاروان عروسي در افغانستان و كشتن مردم عراق، مبارزه با تروريسم نام بگيرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به نمونه‌هايي از بحران‌سازي‌هاي امريكا اشاره كردند و افزودند: امريكا در شرق سوريه چه مي‌كند؟ چرا نفت سوريه را مي‌دزدند؟ چرا در افغانستان ثروت ملي مردم را مي‌ربايند و غصب مي‌كنند؟ چرا در غرب آسيا از جنايات شبانه‌روزي صهيونيست‌ها دفاع و همه اين بحران‌سازي‌ها را به اسم دفاع از حقوق بشر انجام مي‌دهند؟ ايشان، جنايت عليه مردم يمن را نمونه ديگري از رفتار متناقض غرب و امريكا خواندند و گفتند: هشت سال است كه مردم يمن زير بمباران هستند اما غربي‌ها نه‌تنها محكوم نمي‌كنند، بلكه از جنايت عليه مردم، پشتيباني تبليغاتي، رسانه‌اي، زباني و حتي حمايت عملي مي‌كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه ما در اوكراين طرفدار توقف و خاتمه جنگ هستيم، گفتند: اما علاج بحران در صورتي ممكن است كه ريشه‌هاي آن شناخته شود. ريشه بحران در اوكراين، سياست‌هاي امريكا و غرب است كه بايد آن را شناخت و بر اساس آن قضاوت و اقدام كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان عبرت‌هاي مهم از قضاياي اوكراين خاطرنشان كردند: عبرت اول براي همه دولت‌ها اين است كه پشتيباني قدرت‌هاي غربي از كشورها و دولت‌هاي دست‌نشانده آنها يك سراب است و واقعيت ندارد. ايشان، اوكراينِ امروز و افغانستانِ ديروز را دو شاهد زنده براي دولت‌هاي متكي به امريكا و اروپا خواندند و افزودند: هم رييس‌جمهور اوكراين و هم رييس‌جمهور فراري افغانستان گفتند كه ما به امريكا و دولت‌هاي غربي اعتماد كرديم اما آنها ما را تنها گذاشتند.
رهبر معظم انقلاب، در بيان عبرت دوم، «مردم» را مهم‌ترين پشتوانه دولت‌ها خواندند و افزودند: اگر در اوكراين مردم وارد ميدان مي‌شدند، وضع دولت اين‌گونه نمي‌شد اما چون مردم دولت را قبول نداشتند، وارد نشدند. همچنانكه مردم در زمان حمله امريكا به عراق در دوران صدام به ميدان نيامدند اما همين مردم در مقابل حمله داعش به ميدان آمدند و با سركوب آن خطر بزرگ، داعش را به عقب راندند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مردم را عامل اصلي استقلال كشورها خواندند و با اشاره به تجربه شيرين ملت ايران در غلبه بر دشمن بعثي كه متكي به حمايت همه قدرت‌ها بود، گفتند: بايد با چشم باز و انديشه و عمل درست، بتوان از عبرت‌هاي بزرگ بهره گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون