• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5162 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۱ اسفند

دكمه خاموش ورزش روسيه زده شد

دكمه خاموش ورزش روسيه زده شد

گروه ورزش

 

روز دوشنبه فيفا و يوفا به صورت هماهنگ براي تعليق تيم‌هاي روسي از رقابت‌هاي بين‌المللي فوتبال اقدام كردند. دليل چنين تصميمي امتناع بسياري از كشورها از رقابت با روسيه بعد از حمله اين كشور به اوكراين بوده است. 

قدرتمندترين نهادهاي فوتبال چند روز پس از آنكه اعتراض‌ها به آنها شدت گرفت به كميته بين‌المللي المپيك ملحق شدند. اين تعليق بدان معناست كه روسيه نمي‌تواند در ماه آينده در مرحله پلي‌آف انتخابي جام جهاني به مصاف لهستان برود. همچنين تيم زنان اين كشور از مسابقات قهرماني اروپا در تابستان پيش رو در انگليس كنار گذاشته مي‌شود و تنها تيم باقي‌‌مانده روس‌ها در مسابقات باشگاهي اروپا يعني اسپارتاك مسكو حذف خواهد شد. مسكو ديگر در ليگ اروپا شركت نخواهد كرد. 
در بيانيه مشترك يوفا و فيفا آمده است: «فيفا و يوفا امروز با هم تصميم گرفتند تمام تيم‌هاي روسيه، چه تيم‌هاي ملي و چه تيم‌هاي باشگاهي تا اطلاع ثانوي از حضور در رقابت‌هاي فيفا و يوفا محروم شوند. اين تصميمات توسط دفتر شوراي فيفا و كميته اجرايي يوفا كه به ترتيب بالاترين نهادهاي تصميم‌گيرنده هر دو نهاد در مورد چنين موضوعاتي هستند به صورت فوري اتخاذ شده است. فوتبال در اينجا كاملا متحد است و در همبستگي كامل با همه مردم آسيب‌ديده در اوكراين است. هر دو رييس‌جمهور اميدوارند كه وضعيت در اوكراين به‌طور قابل‌توجهي و به سرعت بهبود يابد تا فوتبال بتواند دوباره عاملي براي اتحاد و صلح بين مردم باشد.»
يوفا همچنين يك اقدام مهم ديگر را اعلام و تاكيد كرد كه قرارداد طولاني‌مدت و بسيار سودآور اسپانسري با شركت گازپروم روسيه را لغو كرده است. اين شركت به مدت 10 سال حامي مالي ليگ قهرمانان اروپا بود و فينال مسابقات امسال هم قرار بود در ورزشگاه گازپروم سن‌پترزبورگ برگزار شود كه لغو شد. در چند روز گذشته يوفا اين بازي را به پاريس منتقل كرد. 
در بيانيه يوفا آمده است: «يوفا امروز تصميم گرفت تا با همكاري خود با گاز پروم در تمامي مسابقات پايان دهد. اين تصميم بلافاصله لازم‌الاجراست و تمام توافقات موجود ازجمله ليگ قهرمانان اروپا، مسابقات ملي زيرنظر يوفا و يورو ۲۰۲۴ را پوشش مي‌دهد.»
پيش از تصميم فيفا اين نهاد اعلام كرده بود روسيه در صورتي كه نام خود را تغيير دهد و در زمين بي‌طرف بازي كند، مي‌تواند به رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني ادامه دهد. فيفا گفت اين اقدامات اوليه است ولي همين با مقاومت شديد لهستان، حريف روسيه در مقدماتي جام جهاني مواجه شد. اين موضع باعث شد لهستان مورد حمايت تعدادي از كشورهاي اروپايي ديگر نيز قرار گرفت.
با افزايش فشار بر فيفا در روز دوشنبه با مداخله كميته بين‌المللي المپيك اين نهاد هم تغيير جهت داد. كميته بين‌المللي المپيك با استناد به ماموريت جنبش المپيك براي كمك به صلح از طريق ورزش و متحد كردن جهان در رقابت مسالمت‌آميز فراتر از همه مناقشات سياسي، قطعنامه‌اي طولاني صادر كرد و از همه سازمان‌هاي ورزشي خواست عليه روسيه وارد عمل شوند. 
در اين قطعنامه آمده است: «به منظور حفظ يكپارچگي مسابقات ورزشي جهاني و براي ايمني همه شركت‌كنندگان، هيات اجرايي كميته بين‌المللي المپيك توصيه مي‌كند كه فدراسيون‌هاي بين‌المللي ورزش و برگزاركنندگان رويدادهاي ورزشي از مقامات و ورزشكاران دو كشور روسيه و بلاروس دعوت به عمل نياورند و اجازه شركت در مسابقات را به آنها ندهند.»
اين كميته تنها يك شرط را در نظر گرفت و آن هم اجازه شركت روسيه در بازي‌هاي پارالمپيك زمستاني چين است كه آخر هفته در پكن آغاز مي‌شود. البته اين در صورتي است كه ورزشكاران روسيه و بلاروس فقط مي‌توانند به عنوان ورزشكاران بي‌طرف پذيرفته شوند. يعني هيچ نماد، رنگ، پرچم يا سرود ملي از دو كشور نبايد نمايش داده شود. 
اكنون سوالات زيادي در مورد حضور ورزشكاران روسي در تيم‌هاي غيرروسي و بحث‌هايي در مورد ورزش‌هاي انفرادي مطرح مي‌شود. يكي از مهم‌ترين اينها دانيل مدودف تنيسور روس است كه در ماه فوريه عنوان مرد شماره يك جهان را از جوكوويچ تحويل گرفت. مدودف هفته قبل در بيانيه‌اي خواستار برقراري صلح شده بود. 
سوا كوليچ عضو هيات‌مديره فدراسيون تنيس اوكراين به رويترز گفت كه مدودف نبايد اجازه داشته باشد در رقابت‌هاي گرنداسلم شركت كند. او گفت: «اجازه دهيد او در مسابقات تور جهاني شركت كند اما گرنداسلم‌ها رويدادهايي هستند كه اگر تنيسوري در آنها غايب باشد هرگز نمي‌تواند شماره يك جهان شود. او نبايد در مسابقات آزاد فرانسه، اوپن امريكا و ويمبلدون بازي كند.»
در سطح دنيا نگرشي وجود دارد كه مقامات روسيه از دستاوردهاي ورزشي براي تبليغ ايدئولوژي خود و به عنوان ابزاري براي گسترش قلدري، قتل و تخريب استفاده مي‌كنند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون