• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

آخرين اخبار درباره بازگشت هموطنان ايراني مقيم اوكراين

گروه اجتماعي| منوچهر مرادي؛ سفير جمهوري اسلامي ايران در اوكراين در توضيح آخرين وضعيت از اقدامات انجام‌شده براي خروج هموطنان ايراني از اوكراين در يك پيام ويديويي اعلام كرد: «سفارت جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران اوكراين تمامي فعاليت و تلاش خود را صرف دو موضوع اساسي كرد؛ حمايت و حفاظت از اتباع ايراني، تلاش براي خارج كردن اتباع از اوكراين و رصد تحولات و ارسال گزارش به موقع به مركز. به‌رغم دشواري‌هايي كه در اوكراين وجود دارد تمامي هموطنان در سلامت به سر مي‌برند و هيچ گزارشي از آسيب يا مشكلاتي كه جان هموطنان را به خطر اندازد نداشته‌ايم. همچنين سفارت ايران با شماره تلفن38063044929+ به صورت شبانه‌روزي در خدمت هموطنان بوده و همچنين در شهرهاي بزرگ اوكراين مانند خاركوف و اودسا افرادي را تعيين كرده‌ايم كه به موقع به خروج ايرانيان كمك كنند. هموطنان مي‌توانند در صورت نياز با آقاي حيدري از همكاران سفارت و با شماره تماس 380635615493+ در خاركوف و آقاي هاشمي با شماره تماس 380503909555+ در اودسا در ارتباط باشند. اين افراد مرتبطين سفارت هستند. نكته مهم اين است كه برخي از هموطنان ما به دلايل مختلف تمايلي به خروج از شهرهاي اوكراين ندارند. اين هموطنان مي‌توانند در صورت نياز با شماره‌هايي كه گفتم تماس بگيرند و هر نيازي كه به غذا، دارو يا هر مشكلي داشتند از اين طريق پيگيري و حل كنند. درخواستم از هموطناني كه در شهرها هستند اين است كه در مكان امن پناه بگيرند و اگر قصد خروج دارند مسيرشان به سمت غرب اوكراين باشد و سعي كنند از مسير راه‌آهن و قطار شهرها به سمت لوو استفاده كنند. براساس گزارش‌هايي كه داريم مرز لهستان شلوغ‌تر از بقيه مرزهاست و به سمت جنوب يعني كشورهاي مولداوي، مجارستان و روماني كه مي‌رويم وضعيت بهتر مي‌شود. دوستاني كه خارج شدند، به ما اعلام كردند از سمت روماني و خروجي سيرت از وضع بهتري برخوردار است. در برخي خروجي‌ها هموطنان با مشكلاتي مواجه شدند كه تلاش كرديم با تماس با مقامات اوكرايني مشكلات را حل كنيم. درخواستم اين است كه با هر مدرك ايراني كه در اختيار دارند، اعم از گذرنامه، شناسنامه، كارت پايان خدمت، گواهينامه كه نشان‌دهنده تبعه ايراني بودن است به مرزها مراجعه كنند. در پشت مرزها نيز سفارتخانه‌هاي ما آمادگي كامل دارند تا از هموطنان استقبال كنند. نگران پشت مرزها نباشند. هماهنگي كامل با سفارتخانه‌ها انجام شده است و اگر مشكل مدرك هم دارند همكاران بخش كنسولي آمادگي حل مسائل را دارند. در تهران ستاد اوكراين آمادگي كامل دارد تا به سوالات و مسائلي كه هموطنان در ارتباط با اوكراين دارند پاسخ دهد. سفارت با آمادگي كامل در اختيار است. هموطنان با شماره‌هايي كه معرفي شده در صورت نياز مي‌توانند تماس بگيرند. به هموطنان مي‌گويم حتما مراقب خودتان باشيد و اگر نياز به تردد در شهر نداريد، يا خارج شويد و در محل امن بمانيد و تنها به اطلاعاتي كه از طريق اطلاعيه‌هاي سفارت، وزارت خارجه يا شهرداري كي‌يف و همچنين اطلاعيه‌هايي كه از سوي دولت اوكراين داده مي‌شود به ويژه در ساعات تردد شبانه‌روزي حتما توجه كنيد. سفارت جمهوري اسلامي ايران تا اعزام آخرين نفر از ايرانياني كه اينجا هستند يا آنهايي كه تمايل دارند به خارج از اوكراين بروند به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.»
روز سه‌شنبه هم سرپرست معاونت هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد: «همه هواپيماهاي ايراني به ويژه شركت هواپيمايي ايران‌اير متعلق به همه ايرانيان است. بنابراين براي انتقال ايراني‌هاي مقيم اوكراين و بازگشت آنها به كشور تعهد اجتماعي داريم و هر تعداد پرواز نياز باشد براي اين كار انجام خواهيم داد.»
حسن خوشخو افزود: «صنعت هوانوردي و سازمان هواپيمايي كشوري هر كاري كه لازم باشد انجام خواهد داد تا اين هموطنان به خانواده‌هاي خود ملحق شوند. در اين راستا چند نهاد دولتي متولي بايد با يكديگر همكاري داشته باشند چراكه در هر صورت جان هموطنان از همه‌چيز مهم‌تر است و در شهرهاي مختلفي در اوكراين هستند كه بايد روشي وجود داشته باشد كه بتوانند خودشان را به مرزي برسانند و در اين مسير از جنگ و آسيب‌هاي احتمالي آن نيز در امان باشند. مساله بعدي هماهنگي سازمان هواپيمايي كشوري و ايرلاين‌ها است و همچنين با وزارت امور خارجه و ديگر دستگاه‌هاي متولي در ارتباط هستيم. براساس تحليل وزارت امور خارجه به اين نتيجه رسيديم كه ايرانيان مقيم اوكراين بهتر است براي خروج از اين كشور و بازگشت به ايران به لهستان بروند تا آنها را از ورشو به كشورمان بازگردانيم اما اينكه چگونه خودشان را به لهستان برسانند كاري است كه وزارت امورخارجه هماهنگي‌هاي آن را انجام داده و مسير را هموار كرده است. هر تعداد پروازي كه براي بازگرداندن ايرانيان مقيم اوكراين از اين كشور يا ديگر همسايگان اوكراين مانند لهستان، مجارستان و غيره نياز باشد برنامه‌ريزي كرده و آن را در دستور كار خود قرار مي‌دهيم چرا كه وظيفه سازمان هواپيمايي كشوري است. قرار بود اگر نتوانيم با لهستان به توافق براي بازگرداندن ايرانيان برسيم از طريق كشور ديگر اين كار را انجام دهيم اما خوشبختانه لهستان به سرعت با ما همكاري كرد و هر تعدادي پرواز نياز باشد مجوز آن را از ورشو به تهران خواهيم گرفت. ما آمادگي انجام هر تعداد پروازي كه وزارت امور خارجه از طريق سفارت‌هايش به ما اعلام كند را داريم، ايراني‌هاي مقيم نگراني در اين زمينه نداشته باشند، چرا كه ما همه تلاش خودمان را انجام مي‌دهيم و همه ايرانيان بايد بدانند كه همه هواپيماهايي كه در ايرلاين‌هاي ايراني فعاليت مي‌كنند به ويژه هواپيماهاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران متعلق به همه هموطنان‌مان چه داخل و چه خارج از ايران است. پروازهاي فوق‌العاده براي بازگرداندن ايرانيان مقيم اوكراين از اين كشور يا هر كشور ديگري هيچ محدوديتي از نظر تعداد پرواز و مبدا و مقصد ندارد، به محض اينكه آسمان اوكراين امن شود آمادگي اين را داريم كه به اين كشور پرواز كنيم و بتوانيم هموطنان خودمان را به ايران بازگردانيم اما از زمان وقوع حادثه براي هواپيماي اوكرايني و سقوط آن در حوالي فرودگاه امام خميني يعني از حدود دو سال گذشته تاكنون، هيچ پروازي به اوكراين نداشتيم اما بعد از برقراري امنيت در اوكراين اگر اين كشور مجوز بدهد، مي‌توانيم به كي‌يف پرواز كنيم.»
به دنبال اين توضيحات، ديروز هم سازمان وظيفه عمومي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد:  «با توجه به بروز جنگ و ناامني در كشور اوكراين، كليه مشمولان ايراني غايب و غيرغايب مقيم كشور اوكراين، تا زمان آرام شدن شرايط مي‌توانند بدون محدوديت به كشور تردد كنند.»
ديروز همچنين شوراي صنفي دانشجويان وزارت بهداشت در بيانيه‌اي به موضوع انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه‌هاي اوكراين به دانشگاه‌هاي داخل كشور واكنش نشان داد و اعلام كرد: شرايط جنگي در اوكراين، مانند هر جنگ ديگري ناراحت‌كننده و غم‌انگيز است و ما به عنوان مجمع شوراهاي صنفي دانشجويان وزارت بهداشت نگران سلامت حال هموطنان عزيزمان به ويژه دانشجويان مقيم اوكراين هستيم. شوراهاي صنفي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي وزارت بهداشت به عنوان نمايندگان قانوني بيش از ۲۶۰ هزار دانشجوي علوم پزشكي سراسر كشور، با آرزوي سلامتي و امنيت و درخواست ايجاد شرايط امن و امكان بازگشت ايرانيان به وطن توسط وزارت امور خارجه و سفارت ايران در اوكراين براي هموطنان ايراني در اوكراين به ويژه دانشجويان ايراني محصل در اين كشور و حل موقت مشكلات مربوط به سربازي، نگران است كه تحولات اوكراين، نبايد موجب شود عده‌اي از دانشجويان ايراني محصل در دانشگاه‌هاي غيرمجاز و تاييدنشده جهت حضور در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داخل كشور امتياز خاصي برخاسته از وضع موجود بگيرند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه تعدادي از دانشجويان محصل در دانشگاه‌هاي غيرتاييد در اوكراين درخواست تخصيص كرسي در دانشگاه‌هاي داخل را دارند كه اين گزاره نگران‌كننده است چرا كه دانشجويان از سد كنكور گذشته، تلاش‌هاي خود را به مثابه آب در هاون كوبيدن مي‌بينند. اين افراد در ابتداي حضور جهت تحصيل در خارج از كشور، مسلما از عدم حضور اسم دانشگاه خود در ليست دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و وزارت علوم مطلع بوده‌اند و حال به صورت آشكار، در شرايط فعلي قصد دور زدن كنكور سراسري و پايمال كردن حقوق دانشجويان داخل كشور را دارند. لازم به ذكر است كه انتقال دانشجويان خارج از كشور به داخل از ورودي فوريه ۲۰۱۹ به بعد به شكل كلي ممنوع شده است و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور گنجايش پذيرش دانشجو خارج از ظرفيت كنكور سراسري را در حال حاضر به هيچ‌وجه ندارند. ماده ۷ قانون انتقال دانشجويان خارج به داخل كشور، به صراحت در خصوص دانشجوياني سخن گفته است كه در دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و وزارت علوم تحصيل مي‌كنند و طي سال‌هاي اخير جز در موارد استثنايي، هيچ دانشگاهي از كشور اوكراين مورد تاييد قرار نگرفته و اين موضوع نشان‌دهنده سطح پايين علمي اين دانشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌هاي داخل كشور است. مسلما حضور چنين افرادي در دانشگاه‌هاي داخل، موجب افت‌ كيفيت فارغ‌التحصيلان علوم پزشكي طي سال‌هاي آينده شده و به شكل مستقيم جان مردم را به خطر خواهد انداخت. شوراي صنفي دانشجويان هرگونه حضور اين دانشجويان در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داخل كشور حتي براي تحصيل در رشته‌هاي كارشناسي را بر خلاف قوانين مصوب كشور و عدالت مي‌داند و توصيه مي‌كند همانند ميليون‌ها جوان ايراني ديگر، اين دسته از دانشجويان نيز در كنكور سراسري شركت كنند. لازم به ذكر است كه هم‌اكنون ميليون‌ها دانش‌آموز ايراني با شركت در كنكور سراسري در انتظار ورود به رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي اعم از دكتري، كارشناسي، كارداني و كارشناسي ارشد هستند و تفكيك رشته‌هاي باليني (درماني، بهداشت و سلامت) از يكديگر، امري اشتباه و ناشدني است. اميدواريم وزارت بهداشت و وزارت علوم، با در نظر گرفتن تمامي شرايط، اجازه ورود دانشجوياني كه در دانشگاه‌هاي تاييد نشده تحصيل مي‌كنند را به دانشگاه‌هاي داخلي نداده و با بينش تسليم شرايط و جو رسانه‌اي ايجاد شده نشوند و براساس قوانين، عدالت آموزشي و ضوابط موجود عمل كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون