• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5166 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند

سوال مهم بعد از انتخاب مشهد به عنوان ميزبان بازي ايران-لبنان

اجازه ورود زنان به استاديوم امام رضا داده مي‌شود؟

سامان سعادت

احسان اصولي عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال در مورد برگزاري بازي دو تيم ايران و لبنان در انتخابي جام جهاني با حضور تماشاگران گفت: «آخرين بازي رسمي ما قبل از جام‌جهاني با پابوسي امام رضا (ع) همراه خواهد بود. ستاد كرونا هم بايد درمورد حضور يا عدم حضور تماشاگران تصميم‌گيري كند.»

فدراسيون جهاني فوتبال( فيفا) مدت‌هاست الزام ورود زنان به استاديوم را براي ايران در همه بازي‌هاي باشگاهي و ملي تعيين كرده است، به همين دليل تنها مسابقه‌اي كه ايران در راه صعود به جام جهاني توانست از حضور تماشاچيان استفاده كند، بازي ايران و عراق در تاريخ ۷ بهمن بود. فقط در آن مسابقه تعداد محدودي از زنان به صورت گزينش شده موفق شدند وارد ورزشگاه آزادي شوند. 
در چند ماه گذشته مشخص شده بحث ورود تماشاگران فوتبال به ورزشگاه‌ها هيچ ارتباطي به اوج‌گيري يا كاهش تاثير بيماري كرونا ندارد و تنها گير كار ورود زنان به استاديوم است. در همين ايام سالن‌هاي سينما، تئاتر به كارشان ادامه دادند. نماز‌هاي جمعه اقامه و امتحانات و كلاس‌هاي بسياري از محصلين به صورت حضوري برگزار شد. همچنين هفته گذشته مقرر شد مسابقات تيم ملي بسكتبال ايران در انتخابي جام جهاني كه در سالن سر بسته برگزار مي‌شود با حضور ۳۰درصدي هواداران باشد! درحالي كه درهاي استاديوم‌هاي فوتبال هنوز به روي تماشاچيان بسته است. 
حسن كامراني‌فر دبيركل فدراسيون فوتبال چهارشنبه هفته گذشته گفت دربي آخر اسفند با حضور ۳۰درصدي هواداران برگزار مي‌شود، اما بلافاصله يكي از مقامات فدراسيون پزشكي ورزشي اين ادعا را تكذيب كرد و گفت ابلاغيه‌اي از سوي ستاد ملي مقابله با كرونا در اين زمينه صادر نشده است. حتي يكي از مقامات گفت نظر شوراي تامين استان ملاك است. رويه‌اي تكراري كه در چند ماه گذشته هواداران بارها و بارها شاهدش بوده‌اند تا مشخص نشود كدام نهاد درنهايت براي ورود تماشاچيان به استاديوم تصميم مي‌گيرد. 
با وجود چنين شرايطي مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه آيا امكان برگزاري بازي ايران و لبنان در فروردين سال جديد با حضور تماشاگران در شهر مشهد وجود دارد؟ جدا از اينكه در بدنه دولت و مقامات وزارت ورزش، ورود زنان به استاديوم مخالفان جدي دارد، شهر ميزبان بازي جزو شهرهايي است كه در مسائل اينچنيني نه از قوانين جاري كشور كه از قوانين داخلي بهره مي‌برد.  بسياري از شخصيت‌هاي سياسي مذهبي مشهد جزو مخالفين اصلي ورود زنان به استاديوم‌ها هستند. به عنوان مثال احمد علم‌الهدي امام جمعه شهر بارها و بارها در سخنراني‌هاي خود حضور زنان در استاديوم را نشانه «ابتذال» خوانده و از مقامات خواسته است جلوي اين‌گونه حركات گرفته شود. البته امام جمعه مشهد پيش از بازي ايران و عراق در چرخشي آشكار اعلام كرد اگر از زنان صيانت بشود ايرادي ندارد چند نفر از آنها به استاديوم بيايند. با اين حال بعد از بازي ايران و عراق ايشان با انتقاد از نحوه سازمان‌دهي حضور تماشاچيان زن در ورزشگاه آزادي گفت: «هفته قبل هم عرض كردم حضور خواهران در تماشاي فوتبال بايد صيانت شود. شما زحمت كشيديد جا را جداگانه كرديد و فاصله انداختيد و متشكر هستيم. اما آن صيانتي كه بنده گفتم، نشد. بنده عرض كردم صيانت بايد كامل شود، صيانت كامل نيست، با برنامه‌هاي ديروزي كه خواهران رفتند در زمين فوتبال، صيانت از خواهران به‌طور كامل حفظ نشد، حركت‌هايي صورت گرفت اما صيانت كامل نشد، بايد كامل شود؛ اصلا جايگاه خواهران در وضعي باشد كه هيجانات خواهران در تماشاي فوتبال به جايي منعكس نشود كه ديروز اين‌طور نبود.»
در واقع آنچه امام جمعه شهر مشهد در مورد حضور زنان در استاديوم مي‌خواهد عملا غيرقابل انجام است. اينكه زنان در يك كپسول ايزوله در گوشه‌اي از استاديوم قرار بگيرند كه صدا و تصويرشان به بيرون درز پيدا نكند كاري نشدني است. به اين ترتيب و باتوجه به ديدگاه نهادهاي تصميم‌گير در مشهد ازجمله امام جمعه شهر كه بارها مخالفت خودش را با ورود زنان به استاديوم ابراز داشته، كار در خود شهر مشهد و ورزشگاه امام رضا كه متعلق به آستان قدس رضوي است بسيار سخت خواهد بود. بارها ديده شده در شهر مشهد نه قوانين خارجي ملاك قرار مي‌گيرند و نه قوانين داخلي كشور. سال‌هاست در شهر مشهد برخلاف تمام استان‌هاي ايران مواردي نظير برگزاري كنسرت يا دوچرخه‌سواري زنان در شهر با نظر علما ممنوع است. اين فشارها نه تنها باعث شده اين موارد در خود شهر مشهد ممنوع شوند كه در چند سال گذشته توانسته‌ شهرهاي اطراف مشهد در استان خراسان رضوي را هم در تبعيت از اين قوانين نانوشته با خود همراه كند. 
احتمال اينكه در چند روز منتهي به برگزاري ديدار ايران و لبنان در فروردين ماه امسال ستاد ملي مقابله با كرونا، فدراسيون پزشكي ورزشي، وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون فوتبال بگويند به دليل سفرهاي مردم در نوروز و اوج‌گيري دوباره كرونا و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي متاسفانه بازي بدون حضور تماشاچيان برگزار خواهد شد بسيار بالاست. در حالي كه اگر چنين چيزي مطرح شود بايد مطمئن بود كه ماجرا ربطي به كرونا ندارد و به خاطر فشارهاي خارج از حوزه فوتبال صورت گرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون