• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5168 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ اسفند

انجمن اسلامي معلمان ايران در بيانيه‌اي به برخي از مهم‌ترين مسائل مملكت پرداخت

اعتراض به فقر و تبعيض و فساد

انجمن اسلامي معلمان ايران همزمان با آغاز دوره ششم فعاليت شوراي مركزي اين تشكل سياسي عضو «جبهه اصلاحات ايران» در بيانيه‌اي در خصوص برخي از مهم‌ترين «مشكلات، چالش‌ها و ابرچالش‌هاي ايران امروز كه در اثر ناكارآمدي، اتلاف منابع، تبعيض و فساد گسترده، جامعه را با بحران‌هاي متعدد اقتصادي و معيشتي، اخلاقي و فرهنگي، سياسي و اجتماعي روبرو ساخته»، نسبت‌به «نارضايتي عمومي، كاهش سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي، تورم و گراني، فقر مطلق و فراگير» هشدار داد. اين حزب اصلاح‌طلب همچنين در بخشي از اين بيانيه با تمركز بر مصائب و مشكلات فرهنگيان و معلمان در سراسر كشور نسبت‌به تبعيض و بي‌عدالتي كه بنابر تاكيد انجمن اسلامي معلمان «منزلت و شأن نخبگان و فرزانگان كشور را مخدوش ساخته»، نسبت‌به عملكرد «مجلس و دولت به‌اصطلاح انقلابي و مردمي» به اين دليل كه «به‌رغم وعده‌ها، در عمل جز بر درد و رنج روزافزون فرهنگيان نيفزوده‌اند»، انتقاد كرد و خواستار آزادي معلمان زنداني شد. آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد متن كامل اين بيانيه است: «ميلاد با سعادت امام آزادگي حضرت اباعبدالله‌الحسين عليه‌السلام و اعياد شعبانيه را به ملت بزرگ ايران تبريك عرض مي‌نماييم. برگزاري موفق كنگره ششم انجمن اسلامي معلمان ايران به حول و قوه الهي و با مشاركت 93 درصدي اعضاي كنگره، ضمن اينكه نشان‌دهنده اعتماد به منتخبان است، تاكيد و تصريحي جدي بر پيگيري مطالبات بحق مردم و معلمان عزيز در چارچوب قانون اساسي، به‌ويژه فصل حقوق ملت و مبتني بر انديشه اصلاح‌طلبانه است. در همين جهت نكاتي را يادآور مي‌شويم.
۱- انجمن اسلامي معلمان ايران براساس اعتقاد راسخ خود به ارزش‌هاي اسلامي و ملي و بر پايه گفتمان اصلاحات، خود را ملزم به پيگيري خواست عمومي ملت و فرهنگيان دانسته و نسبت به مشكلات، چالش‌ها و ابرچالش‌هاي ايران امروز كه در اثر ناكارآمدي، اتلاف منابع، تبعيض و فساد گسترده، جامعه را با بحران‌هاي متعدد اقتصادي و معيشتي، اخلاقي و فرهنگي، سياسي و اجتماعي روبرو ساخته، مي‌داند.
۲- ما نارضايتي عمومي، كاهش سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي، تورم و گراني، فقر مطلق و فراگير را در حالي كه 8 درصد ثروت طبيعي جهان و يك درصد جمعيت دنيا را داريم، نتيجه ناكارآمدي كارگزاران بي‌تخصص و بي‌تعهد دانسته و معتقد هستيم كه از ميان رفتن توان اقتصادي و بيكاري و بي‌خانماني، سلب حقوق و آزادي‌هاي عمومي، حصر و حبس و محدوديت، زنداني كردن معلماني كه در دفاع از حقوق مردم و معلمان به زندان افتاده‌اند، بي‌توجهي و ناديده گرفتن خواست و اراده ملي، عدم بهره‌گيري از نقد ناصحان و ظرفيت‌هاي ملي، فرصت‌سوزي‌ها و انحصارطلبي‌ها، ورود نهادهاي نظامي و امنيتي در ابعاد اداره امور جامعه و عدم توجه به نيازهاي معيشتي اقشار مختلف، عدم تمهيد و تدبير در رفع بحران معيشت و اقتصاد، جامعه را دچار تلاطم و بي‌ثباتي كرده و سوءتدبيرها در سياست داخلي و خارجي مردم را با مشكلات عديده مواجه ساخته است و لذا در چنين وضعيتي، با مديران موجود، چشم‌انداز روشني متصور نيست.
۳- انجمن اسلامي معلمان معتقد است حق و حقوق معلمان و به صورت مشخص، همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، مشكلات صندوق ذخيره فرهنگيان، عدم اجراي احكام و حقوق قانوني مصرح در قانون مديريت خدمات كشوري كه مصداق روشن تبعيض و بي‌عدالتي است، منزلت و شأن نخبگان و فرزانگان كشور را مخدوش ساخته است و مجلس و دولت به اصطلاح انقلابي و مردمي، به‌رغم وعده‌ها؛ در عمل جز بر درد و رنج روزافزون فرهنگيان نيفزوده‌اند.
آموزش و پرورش از جاده و ريل اصلي خود خارج شده و نه تنها اولويت اول كشور نيست، بلكه در زمره اولويت‌هاي چندم هم نيست، تا جايي كه براي تامين نيروي انساني قرار است از نيروهاي مازاد دستگاه‌هاي ديگر استفاده شود و اين اوج تحقير معلم و دانش‌آموز است. كرونا و تعطيلي مدارس، افت شديد كيفيت آموزشي، تبعيض و طبقاتي شدن بيش از پيش آموزش، افزايش ترك‌تحصيل‌كنندگان، افزايش كودكان كار و آسيب‌هاي آشكار و پنهان تربيتي و اجتماعي در بين دانش‌آموزان مشاهده مي‌شود و متأسفانه وزارت آموزش و پرورش اشراف بر مجموعه نداشته و اراده‌اي براي حل مشكلات معيشتي معلمان وجود ندارد؛ نيروهاي متخصص و آموزش ديده رسمي مورد بي‌مهري قرار گرفته و شنيده مي‎شود كه بدون رعايت شرايط قانوني و مقررات استخدامي برخي از طلاب را به استخدام در مي‌آورند؛ همه اين‌ عوامل، خانواده‌ها و مردم را از آموزش و پرورش نااميد كرده است، تا آنجا كه سيل مهاجرت از كشور به گروه دانش‌آموزي تسري يافته است.
هشدار مي‌دهيم كه اين رويكرد به آموزش و پرورش و معلمان و به ويژه روند جذب غيرقانوني در مدارس بيش از پيش به نظام آموزشي و پرورشي و صد البته به خود اينان صدمه خواهد زد و آموزش و پرورش را در نگاه خانواده‌ها و دانش‌آموزان و جامعه محل و ممري براي ارتزاق آنان معرفي خواهد كرد و در آينده هم به دين و هم به نهاد تعليم و تربيت آسيب جدي وارد خواهد كرد. بنابراين، شايسته است براي جبران نيروي انساني، با رعايت شايستگي‌هاي حرفه‌اي و مقررات عادلانه استخدامي؛ نيروي انساني متخصص به‌كار گرفته شود.
۴- به‌جاي تنش‌زدايي و دفاع از صلح و ثبات و تعامل با جهان مبتني بر منافع ملي، متأسفانه شاهد حمايت بخشي از حاكميت از تجاوزگران و اشغالگران به كشورهاي مستقل هستيم؛ طيف تندرويي كه از طالبان تروريست حمايت كرده‌اند و اكنون از روسيه متجاوز در اشغال‌گري قلدرانه اوكراين نيز حمايت كرده و چهره ايران و ايراني و مذهب تشيع را در منظر جهانيان، حامي جنگ و خشونت و تجاوز معرفي مي‌كنند.
۵- مجلس و دولت به‌جاي پرداختن به امور مهم و بحران‌هاي اقتصادي و معيشتي و اخلاقي، مهار تورم و گراني كمرشكن و افزايش سطح قيمت‌ها و رفع عزتمندانه تحريم‌ها و احياي برجام، به حذف ارز 4200 توماني روي آورده و دغدغه خود را در طرح ضايع «صيانت از فضاي مجازي» بر محدوديت اينترنت جهاني و فضاي تعاملات و معاملات و كسب و كارهاي ديجيتال و گردش آزاد اطلاعات و نگهداري حيوانات خانگي و افزايش جمعيت و... قرار داده است.
۶- انجمن اسلامي معلمان ايران در آغاز فعاليت دوره ششم خود، ضمن محكوم كردن روندهاي نادرست و غيرسازنده در سياست داخلي و سياست خارجي از حقوق حقه همه اقشار جامعه و معلمان و مطالبات منزلتي و معيشتي فرهنگيان اعم از بازنشسته و شاغل و غير رسمي و اعتراضات صنفي و قانوني معلمان حمايت كرده و خواستار آزادي معلمان زنداني هستيم كه در دفاع از حقوق قانوني اين قشر بازداشت و زنداني هستند؛ همچنين جذب، استخدام و به‌كارگيري نيروهاي ناكارآمد و كارمندان مازاد ادارات و طلاب از مجراي غيرقانوني و غيرتخصصي را موجب آسيب به نهاد تعليم و تربيت و نهاد دين مي‌دانيم.
ما مجدانه خواستار رفع حصر مهندس ميرحسين موسوي و دكتر زهرا رهنورد و حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي پس از 12 سال حصر غيرقانوني هستيم و تجاوز نظامي روسيه به كشور مستقل اوكراين را قاطعانه محكوم مي‌نماييم.
سعادت و بهروزي مردم و حل مشكلات جامعه را از درگاه خداي متعال طلب داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون