• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5202 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت

نشست خبري وزراي خارجه ايران و لهستان

اميرعبداللهيان: مخالف جنگ در اوكراين هستيم

حسين اميرعبداللهيان در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه لهستان كه براي ديدار با مقامات ايران به تهران سفر كرده است، تصريح كرد: ايران و لهستان داراي روابط ديرينه‌اي هستند و انجام رايزني‌هاي سياسي بين تهران و ورشو به عنوان دو كشور مهم در حوزه غرب آسيا و شرق اروپا بسيار مهم است. وي ادامه داد: بر كسي پوشيده نيست كه در ماه‌هاي اخير لهستان در بحران اوكراين نقش انسان‌دوستانه مهمي را هم براي كمك به آوارگان اوكرايني و هم انتقال فوري اتباع ايراني حاضر در اوكراين به كشورمان داشته است. اوكراين در روزهاي آغازين جنگ كمك كرد كه اتباع ايراني از اوكراين به لهستان بروند و از آنجا به ايران منتقل شوند و ما از اين جهت از مقامات دولت ورشو سپاسگزاريم.
اين ديپلمات عاليرتبه كشورمان با بيان اينكه ايران و لهستان از نظر اقتصادي داراي ظرفيت‌هاي مهمي هستند، افزود: در گفت‌وگوهاي جاري توافق كرديم كه كميته مشترك سياسي بين دو كشور در سطح معاونين وزارت امور خارجه و مديران كل سياسي حداكثر ظرف سه ماه آينده برگزار شود. آخرين گفت‌وگوهاي سياسي بين دو كشور كمتر از چهار ماه پيش در تهران برگزار شد.
وي با بيان اينكه امروز در جريان سفر وزير خارجه لهستان به ايران سند همكاري‌هاي فرهنگي، ورزشي، علمي، جوانان و رسانه‌هاي گروهي كه در واقع يك سند جامع است بين دو كشور امضا خواهد شد كه از طرف ما وزارت ارشاد متولي اين موضوع است اين سند در قالب موافقتنامه به امضا خواهد رسيد و از اعتبار مهمي برخوردار است. وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر اينكه ما در زمينه تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي به كشور اتفاق نظر داريم، تصريح كرد: در ادامه مذاكرات در ارتباط با بازه زماني برگزاري كميسيون مشترك توافق لازم را خواهيم داشت. اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: در اين ديدار در مورد آخرين تحولات منطقه از جمله اوكراين رايزني و گفت‌وگو كرديم همان‌طور كه پيش از اين اعلام كرده‌ايم ما مخالف جنگ در اوكراين هستيم همان‌طور كه مخالف جنگ در عراق، سوريه و يمن هستيم، معتقديم راهكار بحران اوكراين سياسي است و مذاكرات بين اوكراين و روسيه بايد هر چه زودتر به توقف جنگ و برقراري آتش‌بس منجر شود.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار كرد: در شروع جنگ اوكراين در تماس تلفني كه با وزير خارجه لهستان داشتم، آمادگي ايران را براي اعزام تيم پزشكي ۲۵ نفره به مرز مشترك لهستان و اوكراين اعلام كرديم و همچنين بحث ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه ولي به دليل اينكه صليب سرخ جهاني تيم‌هاي خود را در نقاط مرزي مستقر كرده است به ما گفتند كه فعلا نيازي به اعزام نيست ولي ما همچنان بر آمادگي خود در اين زمينه تاكيد داريم. وي با بيان اينكه تاكنون سه بار با وزير خارجه اوكراين در مورد بحران به وجود آمده به صورت تلفني گفت‌وگو كردم و در دو ديداري كه با آقاي لاوروف داشتم حامل پيام وزير خارجه اوكراين به آقاي لاوروف مبني بر ايجاد آتش‌بس و انجام مذاكرات سياسي بين دو كشور بودم، اضافه كرد: ما به تلاش‌هاي خود براي حل اين بحران ادامه مي‌دهيم و اميدواريم هر چه زودتر شاهد تحقق امنيت و صلح در نقاط مختلف باشيم.
رائو: جنگ اوكراين نتيجه خشونت بي‌دليل روسيه است
«زيبگنيو رائو»، وزير امور خارجه لهستان نيز عصر روز يكشنبه در نشست خبري مشترك با حسين اميرعبداللهيان اظهار كرد: اين سفر من و اين ديدار به دعوت جناب آقاي وزير است؛ ما تاكنون فقط تلفني صحبت كرده بوديم و امروز صحبت‌هاي عالي داشتيم كه روابط ميان دو كشور بيشتر شود، ما همچنين در خصوص نظم امنيتي در دنيا در اين ديدار صحبت كرديم. اين ديپلمات عاليرتبه لهستاني ادامه داد: به مجردي كه مذاكرات وين به پايان برسد تلاش مي‌كنيم همكاري اقتصادي و تجاري ايران با لهستان بيشتر شود، چراكه معتقديم ايران داراي پتانسيل خيلي زيادي است. البته آقاي اميرعبداللهيان عنوان كرد كه در چه زمينه‌هايي مي‌توانيم با هم همكاري داشته باشيم. در لهستان درباره آن حوزه‌ها فكر مي‌كنيم و معتقديم سياستمداران بايد محيطي را براي تجار و شركت‌هاي خصوصي و دولتي فراهم كنند. زيبگنيو رائو افزود: ما درباره جنگ در اوكراين صحبت مي‌كرديم. نظر لهستان اين است كه اين جنگ نتيجه خشونت بي‌دليل روسيه است. وي در همين ارتباط گفت: اوكراين مطابق قوانين جهاني يك كشور مستقل است و البته اوكراين حق دارد مطابق با قوانين بين‌المللي از خاكش دفاع كند. وزير امور خارجه لهستان در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه امروز صبح با رييس مجلس ايران ملاقات كرده، خاطرنشان كرد: امروز بعدازظهر با رييس‌جمهور ايران نيز ديدار خواهم داشت. اين ديپلمات عاليرتبه لهستاني همچنين گفت: يكي از دلايلي كه من به ايران آمدم، فرا رسيدن هشتادمين سالگرد يادبود ورود آوارگان لهستاني به ايران است. ايرانيان خيلي در اين زمينه به لهستاني‌ها كمك كردند. آنهايي كه از سيبري آمده بودند و ايران از آنها ميزباني كرد و كمك زيادي به آنها شد و چند هزار نفر از آنها در خاك ايران درگذشتند. وزير امور خارجه لهستان اظهار كرد: حكومت و مردم ايران ده‌ها سال است كه كمك مي‌كنند، آرامگاه‌هاي لهستاني حفاظت شود و مي‌خواهم از حكومت ايران در اين زمينه تشكر كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون