• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5203 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ ارديبهشت

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري هفتگي با خبرنگاران

تحول جديدي در رابطه با عربستان رخ نداده است

سعيد خطيب‌زاده در نشست خبري هفتگي با خبرنگاران در مورد جزييات سفر انريكه مورا به تهران گفت: «مذاكرات ايران و 1+4 تا همين امروز بدون وقفه ادامه داشته و بارها اعلام كرديم كه از طريق هماهنگ‌كننده برجام و پيام‌هايي نيز به‌طور مستمر بين ايران و امريكا در حال انجام است. سفر آقاي مورا به تهران بعد از تماس تلفني اخير آقاي اميرعبداللهيان و آقاي بورل انجام مي‌شود.» به گزارش ايرنا، وي افزود: «ايشان با آقاي دكتر باقري ملاقاتي خواهند داشت و اميدواريم بتوانيم بعد از انجام گفت‌وگوها نتيجه را اعلام كنيم.» سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: «حضور مورا نشان مي‌دهد گفت‌وگوها را در مسيري كه بايد انجام شود، انجام مي‌دهيم، اگر همين امروز ايالات متحده تصميم خود را بگيرد و آنچه از جيب مردم ايران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا مي‌توانيم توافق كنيم.»
خطيب‌زاده در مورد پيام بشار اسد در سفر به تهران گفت: «سوريه وارد فاز جديدي شده است و ايران به عنوان كشورهايي كه كمك كرد كه تروريسم شكست بخورد، طبيعي است كه يكي از كشورها براي رايزني باشد. در همين چارچوب مي‌بينيم كه برخي سفارتخانه‌هاي خارجي در دمشق نيز كار خود را آغاز كرده‌اند و شاهد دوران عادي‌سازي شرايط در اين كشور هستيم.» وي افزود: «ايران به عنوان يكي از نزديك‌ترين كشورهايي كه به سوريه كمك كرد كه توطئه افراطي‌گري و تروريسم در اين كشور شكست بخورد، طبيعي است كه يكي از مقاصد رايزني‌ها باشد، لذا در اين سفر در مورد گسترش روابط دو كشور به خصوص در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري و انجام پروژه‌ها رايزني‌ و گفت‌وگو شد و گفت‌وگوهاي خوبي در اين سفر در اين حوزه انجام شد.» خطيب‌زاده در مورد سفر بشار اسد به تهران اظهار داشت: «سفر آقاي بشار اسد چند ماهي بود در دستور كار قرار داشت كه روز گذشته با هيات عاليرتبه وارد تهران شد و دو ملاقات با رييس‌جمهور و يك ملاقات در محضر مقام معظم رهبري صورت گرفت.» 
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد آخرين اخبار از گفت‌وگوهاي ايران و عربستان گفت: «هنوز تحول جديدي در روابط ايران و عربستان رخ نداده است و به محض اتفاقات جديد اطلاع‌رساني مي‌شود.» وي در مورد حج و اقدامات وزارت خارجه براي بازسازي اماكن متبركه ادامه داد: «براساس گفت‌وگوها و توافقاتي كه با طرف سعودي داشته‌ايم امسال اتباع ايراني در حج حضور خواهند داشت. يكي از موضوعات مورد توجه ما حفظ حرمت اماكن متبركه بوده است.» خطيب‌زاده همچنين در مورد مذاكرات ايران و عربستان پيرامون تحولات يمن گفت: «يكي از موضوعاتي كه با طرف‌هاي سعودي در مورد آن بحث و گفت‌وگو شده، موضوعات منطقه‌اي است، به‌رغم وجود پرونده‌هاي اختلافي ضروري است كه اين موارد به سرانجام برسد.»
خطيب‌زاده تاكيد كرد: «متن بين ايران و 1+4 توافق شده است؛ من نمي‌گويم بن‌بستي وجود دارد؛ تصميم امريكا مي‌تواند به راحتي توافق در وين را محقق كند. به‌طور معمول در مذاكرات بين‌المللي تا زماني كه به نتيجه برسد در آن بده بستان وجود دارد و تا زماني كه به نتيجه برسند نمي‌توان خيلي از ابعاد آن را در فضاي عمومي مطرح كرد. آنچه براي ما و مردم مهم است، اين است كه چرخه كامل انتفاع اقتصادي ايران رعايت شود، حقوق ملت ايران محقق شود و آنچه من از اين تريبون بارها گفته‌ام و اكنون نيز مي‌گويم، اين است كه اين مذاكرات بايد باعث شود كه چرخه انتفاع اقتصادي ايران و حقوق ملت ايران محقق شود.» 
سخنگوي وزارت امور خارجه درمورد پيگيري پرونده حميد نوري و ارتباط با پرونده جلالي گفت: «جلالي به جرم جاسوسي سال‌هاست كه در ايران دستگير و حكمش صادر و درخواست بازنگري شده است اما در مورد پرونده نوري بايد گفت كه گروهك شكست خورده منافقين دامي را پهن كرده و دادگاه را سياسي مي‌كند و دولت سوئد اجازه اين موضوع را مي‌دهد كه شك‌برانگيز است.» وي افزود: «اينها هيچ ارتباطي به هم ندارند. دادگاه حميد نوري صلاحيت ندارد و متاسفانه حقوق اوليه‌ آقاي نوري رعايت نشده است. دولت سوئد فكر نكند با اين گروكشي‌ها موضوع جلالي فراموش مي‌شود، موضوع جلالي جاسوسي بوده و در حال پيگيري است.»
خطيب‌زاده در ادامه با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم جنگ اوكراين و روسيه ادامه پيدا كند، تصريح كرد: «ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم تا جنگ روسيه و اوكراين به آتش‌بس فوري برسد؛ پيام وزير خارجه اوكراين نيز توسط اميرعبداللهيان به لاوروف منتقل شده و گفت‌وگوهاي روسيه و اوكراين بايد به خاتمه يافتن جنگ بينجامد.»
وي در پاسخ به سوالي در مورد اينكه برخي رسانه‌هاي عراقي اعلام كردند كه ايران انجام رايزني در ارتباط با آب‌هاي مشترك را رد كرده است، ادامه داد: «ايران درخصوص آب‌هاي مشترك و آب‌هاي مرزي نگاه جامعي دارد و تصور ما اين است كه هيچ كدام از كشورهاي منطقه نمي‌تواند مديريت آب‌هاي مشترك را به تنهايي انجام دهند. چه ايران، چه تركيه، چه افغانستان و چه عراق. از طرفي در مسير رودخانه‌ها، در مورد برخي رودخانه‌ها ايران بالادست است. ما تاكيد داريم كه بايد در ارتباط با اين آب‌هاي مشترك به صورت مشترك با هم كار كنيم.»
خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي در مورد سفر اخير رييس پارلمان عراق به تهران و آخرين خبرها در مورد پرداخت بدهي عراق به ايران درخصوص صادرات انرژي افزود: «براي ايران وضعيت مردم عراق و گسترش مراودات تجاري و اقتصادي بسيار مهم است. عراق يكي از شركاي مهم ما در حوزه تجارت و اقتصاد است. هميشه راه‌حل‌هايي در مورد اين مسائل ايجاد شده و اميدواريم گفت‌وگوها و راه‌حل‌ها به نتيجه برسد. ايشان در ديداري كه با وزير امور خارجه داشتند توضيحاتي درباره وضعيت عراق اعلام كردند و ما اميدواريم كه هرچه زودتر شاهد انتقال كامل و آرام در شكل‌گيري ساختار عراق باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون