• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5203 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ ارديبهشت

گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با نابغه تنيس ايران قبل از حضور در رولان گاروس

مهاجرت نمي‌كنم، مي‌خواهم به عنوان يك ايراني در گرانداسلم‌ها حاضر شوم

قهرماني پرسپوليس؟ چرا كه نه! آنها خوب به استقلال نزديك شدند

علي ولي‌اللهي

گرانداسلم براي ما ايراني‌ها تا سال گذشته هميشه توي تلويزيون و قاب اخبار بود. ما هيچ مشاركتي در بزرگ‌ترين رويدادهاي تنيس دنيا نداشتيم. تا اينكه دختر ۱۷ ساله كرجي توانست خودش را با شايستگي به جمع ۱۰۰ تنيسور برتر زير ۱۸ سال دنيا برساند و براي نخستين‌بار جواز حضور در يك گرانداسلم را به دست آورد. مشكات‌الزهرا صفي سال گذشته به عنوان اولين ايراني راهي اپن استراليا شد. حضوري خبرساز و درخشان كه حتي رافائل نادال موفق‌ترين تنيسور تاريخ را هم به واكنش واداشت. مشكات‌الزهرا تا چندي ديگر راهي رولان گاروس فرانسه دومين گرانداسلم سال مي‌شود تا يك افتخار بزرگ ديگر براي تنيس و ورزش ايران به ارمغان بياورد. دقايقي با اين دختر تنيسور ايراني كه امسال هم بايد كنكور بدهد، هم ديپلم بگيرد، هم برود جايي كه جوكوويچ و نادال براي مسابقه دادن حضور دارند، هم‌كلام شديم. 

   از حضور در مسابقات رولان گاروس بگو.
رولان گاروس دومين گرانداسلم معتبر دنياست كه من بعد از اپن استراليا در آن شركت مي‌كنم. خيلي خوشحالم كه توانستم در جدول مقدماتي مسابقات قرار بگيرم كه يكي از معتبرترين مسابقات جهان است و صد نفر برتر دنيا در آن حاضر مي‌شوند. اميدوارم بتوانم ويزايم را بگيرم و در جدول مسابقات شركت كنم. خيلي شانس بزرگي است براي من و تنيس ايران و باعث پيشرفت اين رشته ورزشي در كشور مي‌شود. 
   حريفانت را مي‌شناسي؟
من سال‌هاست در مسابقات بين‌المللي شركت مي‌كنم و حريفانم حريفان شناخته‌ شده‌اي هستند. مخصوصا وقتي شما در بين 100 نفر برتر دنيا قرار مي‌گيري آن 100 نفر را به خوبي مي‌شناسي و وقتي در مسابقات گريد يك شركت مي‌كني فقط همان 100 نفر هستند. بازيكنان رنك ديگري نيستند. فقط از الان حريف مستقيم مسابقه رولان گاروسم مشخص نيست كه آن‌هم معلوم مي‌شود به زودي.
   نادال هم كه سلطان خاك رس است...
شانس بزرگي است براي آقاي نادال بازي كردن روي زمين‌ خاك و بردن يك گرانداسلم ديگر كه چه بهتر كه رولان گاروس باشد. 
   شما اولين ايراني‌اي هستي كه در اپن استراليا شركت كردي و حالا قرار است به رولان گاروس بروي. چه حسي داري از اينكه وارد راهي شدي كه ما تا قبل از شما فقط توي اخبار در موردش مي‌شنيديم؟ 
خيلي خوشحالم كه اين اتفاق بعد از مدت‌ها و سال‌ها افتاد كه يك ايراني بتواند توي 100 نفر تنيس قرار بگيرد و توي مسابقات گرانداسلم حضور پيدا كند. مسابقاتي به اين بزرگي كه فقط در ايران حرفش را مي‌زدند. اينكه يك ايراني بتواند شركت كند و جزو 100 نفر برتر دنيا باشد خيلي خوب است. اميدوارم اين راه را ادامه بدهم و با حضورم توي گرانداسلم‌هاي بعدي افتخارات ديگري به دست آورم. 
   در اپن استراليا خيلي در تيررس رسانه‌ها قرار گرفتي. رسانه‌هاي خارجي هنوز پيگيرت هستند؟
رسانه‌هاي خارجي خيلي از من سوال مي‌كنند كه آيا در رولان گاروس شركت مي‌كنم يا نه. تا هفته‌هاي قبل چون قطعي نشده بود حضورم، نتوانستم جواب قطعي بدهم اما خوشبختانه وقتي ليست مسابقات درآمد و ديدم توي جدول مقدماتي هستم به آنها اطلاع دادم و آنها گفتند ما در فرانسه منتظرت هستيم و تو  ر ا خواهيم ديد.
   خودت در كدام زمين بيشتر تخصص داري؟
بيشتر روي زمين خاك به اين خاطر كه تا چند سال پيش زمين Hard Court در كشور ما نبود و ما هميشه روي زمين خاك تمرين مي‌كنيم. تسلط من توي زمين خاك خيلي بيشتر است چون تمريناتم دايما توي زمين خاك برگزار مي‌شود.
   در چند وقت اخير هم بيشتر تمريناتت روي خاك بوده؟
بله الان هم بايد توي زمين خاك باشد به اين خاطر كه آماده باشم براي مسابقات رولان گاروس.
   مدتي پيش مصاحبه كردي كه همه هزينه‌هايت را خانواده‌ات پرداخت مي‌كنند. بعد رييس فدراسيون تنيس گفت ما قرار است كمك كنيم. اين كمك انجام شد؟
قبل از حضورم توي اپن استراليا همه هزينه‌هايم را خانواده‌ام پرداخت مي‌كرد. سفرهاي زيادي به خارج از كشور داشتم. سالي ده مسابقه مي‌دادم و خيلي هزينه‌ها سنگين بود. اما بعد از اينكه خبر بازي كردن من در گرانداسلم آمد فدراسيون آمد هزينه بليت سفر و مربي‌ام را داد و فدراسيون تنيس و كميته ملي المپيك و باشگاه تنيس آبتيژن آمدند به من كمك كردند و هزينه بليت مسابقات برزيل را هم پرداخت كردند اما بعد از آن دوباره خودمان شديم و خودمان. هنوز هم داريم خودمان پرداخت مي‌كنيم. حالا ان‌شاالله ببينيم در رولان گاروس آيا كمكي مي‌كنند يا خير. 
   هنوز پولدار نشدي از تنيس؟
خيلي‌ها در صفحات مجازي مي‌آيند از من سوال مي‌كنند كه چقدر جايزه گرفتي يا چقدر بايد ببري. قانوني هست كه مي‌گويد به بازيكنان زير 18 سال هيچ جايزه نقدي تعلق نمي‌گيرد. حتي اگر در آن مسابقات قهرمان بشوي يا آن مسابقه گرانداسلم باشد. فقط داخل بزرگسالان است كه به تنيسورها پول پرداخت مي‌كنند. در گرانداسلم اين پول خيلي زيادي است براي بازيكنان.
   مي‌داني الگوي جوانان و نوجوان ايران شده‌اي؟ چه پيامي براي آنها داري؟
فقط اميدوارم هركسي به خوبي راه خودش را پيدا كند. حالا چه آن راه درس باشد چه ورزش باشد چه هنر يا چيزهاي ديگر. اميدوارم هر كسي در وهله اول بتواند به خوبي راه خودش را تشخيص بدهد و بعدش سخت روي آن كار كند تا به آن برسد. 
   گفته بودي وقتي از رويايت كه حضور در گرانداسلم هست حرف زدي همه با تعجب نگاهت كردند.
من وقتي 14 سالم بود در مسابقات قهرماني آسيا در كشور قطر و در شهر دوحه قهرمان شدم. همان جا روي زمين مركزي نشستم و گفتم آرزويم اين است كه در گرانداسلم بازي كنم و قهرمان گرانداسلم بشوم. اما اين حرف من فقط يك شوخي و يك خنده بود براي ديگران. گفتند بچه است و حالا يك حرفي مي‌زند. ولي خدا را شكر توانستم اولين نفري باشم كه توي اين مسابقات حضور پيدا مي‌كنم.
   كي وارد رده بزرگسالان مي‌شوي؟ 
فكر مي‌كنم حدود 7 ماه ديگر وارد 18 سال مي‌شوم.
   در تنيس زنان قهرمان 18 يا 19 ساله زيادي داريم.
بله همين طور است. همين الان با درخششي كه دو تا خواهر دارند و من اتفاقا با آنها در يك مسابقه بازي كردم اين مساله نشان داده شده. اين خيلي خوشحال‌كننده است كه تنيسورها به يك سطحي مي‌رسند و اسپانسر پيدا مي‌كنند و كلي حمايت دريافت مي‌كنند. مخصوصا بازيكنان توي اروپا كه راه‌شان كمي هموارتر است و سريعا مي‌روند وارد بزرگسالان مي‌شوند و مسابقات حرفه‌اي‌تري بازي مي‌كنند. خيلي چيز خوشحال‌كننده‌اي است و نشان مي‌دهد تنيس روز به روز دارد پيشرفت مي‌كند.
   برنامه‌ات براي حضور در مسابقات بزرگسالان چيست؟
براي بزرگسالان من بايد 5 گرانداسلم جونيور را بازي كنم. يعني اول مي‌خواهم همه گرانداسلم‌ها را بازي كنم. بعد بايد با يك برنامه‌ريزي دقيق وارد بزرگسالان شوم. اميدوارم بتوانم رنكينگم را بهتر و بهتر كنم با حضور توي مسابقات مختلف. اين برنامه آينده من است اما برنامه اصلي‌ام فعلا تمركز روي گرانداسلم‌هاي پيش رويم است. 
   بحث مهاجرت نخبگان خيلي داغ است. امكان دارد يك روز تو هم مهاجرت كني؟
نه! من تا وقتي كه تنيس بازي مي‌كنم و توي گرانداسلم‌ها بازي مي‌كنم تمام تمركزم روي اين است كه بتوانم به عنوان اولين ايراني در گرانداسلم‌هاي ديگر بازي كنم. خيلي خوشحالم كه به عنوان اولين ايراني توانستم در گرانداسلم اپن استراليا بازي كنم و اميدوارم اين را بتوانم ادامه دهم و به عنوان يك ايراني براي ايران افتخارآفريني كنم.
   گفته بودي پرسپوليسي هستي. بازي‌هاي اين تيم را در اين اواخر دنبال مي‌كني؟
راستش اين اواخر نتواستم خيلي دنبال كنم چون خيلي مشغله درسي داشتم و نزديك مسابقات هم هست. ولي در كل بله دنبال مي‌كنم و مي‌بينم. چون يكي از تفريحاتم است.
   فكر مي‌كني اين تيم حالا كه ۴ امتياز عقب است قهرمان مي‌شود؟ 
تا الان كه خيلي خوب نزديك شده و اميدوارم بتواند آن چهار امتياز را هم جبران كند. احتمالش هست كه بتواند قهرمان شود. چرا كه نه؟ 
   كنكور هم داري گويا!
امسال بله كنكور دارم. سال خيلي سختي است و بايد ديپلم هم بگيرم. هماهنگ كردن برنامه درس‌ها و امتحانات و تمرينات و مسابقات و گرفتن ويزا خيلي روي هم افتاده و سخت شده كارم و بايد چند تا كار را همزمان هندل كنم. درس‌هايم خيلي فشرده شده و توي روز زمان زيادي از من مي‌گيرد.
   چه رشته‌اي؟
من رشته‌ام رياضي است اما دوست دارم دكتر فيزيوتراپ بشوم.
   پس بايد كنكور تجربي بدهي!
خدا بزرگ است. هنوز به اين قسمتش فكر نكردم .(با خنده) 
   نكته‌اي مانده؟
تشكر مي‌كنم از شما و همه عزيزاني كه مرا مي‌بينند يا به من تكست مي‌دهند و كلي انرژي خوب مي‌دهند. اميدوارم اين حمايت‌ها ادامه داشته باشد و من هم همه تلاشم را مي‌كنم تا يك افتخار ديگر براي ايران به دست آورم. 


من تا وقتي كه تنيس بازي مي‌كنم و توي گرانداسلم‌ها بازي مي‌كنم تمام تمركزم روي اين است كه بتوانم به عنوان اولين ايراني در گرانداسلم‌هاي ديگر بازي كنم. خيلي خوشحالم كه به عنوان اولين ايراني توانستم در گرانداسلم اپن استراليا بازي كنم و اميدوارم اين را بتوانم ادامه دهم و به عنوان يك ايراني براي ايران افتخارآفريني كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون