• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5204 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت

وقتي صعود سن و سال نمي‌شناسد

مسن‌ترين كوهنورد ايراني در چند قدمي اورست

عزيز عبدي كوهنورد 63 ساله ايراني تنها چند قدم با فتح قله اورست، بلندترين قله جهان فاصله دارد. 
كوهنورد باسابقه كشورمان كه صعود به قله‌هاي مرتفع دنيا از جمله قله لنين در قزاقستان، كليمانجارو در تانزانيا و كورژنفسكايان در تاجيكستان را در كارنامه دارد اين‌بار در اقدامي جالب توجه راهي نپال شده تا بام دنيا را فتح كند. آن‌طوركه از وضعيت اين كوهنورد كشورمان اطلاع پيدا كرديم ايشان هم‌اكنون در آخرين مرحله صعود به قله قرار دارد و طبق زمانبندي بايد بين روزهاي 23 يا 24 ارديبهشت به قله برسد. 
عبدي در صورتي كه بتواند قله اورست را با موفقيت فتح كند تبديل به مسن‌ترين ايراني تاريخ مي‌شود كه با 63 سال سن پا روي مرتفع‌ترين قله جهان مي‌گذارد. همچنين تبديل به يازدهمين فرد مسن دنيا مي‌شود كه به چنين افتخاري دست پيدا مي‌كند. پيش از عبدي يك گروه 8 نفره ژاپني و سه نفر ديگر كه بالاي 63 سال سن داشتند توانستند به قله اورست برسند.  اين كوهنورد كشورمان مي‌گويد هدفش از صعودهاي اينچنيني ثابت كردن اين نكته است كه ورزش و صعود سن و سال نمي‌شناسد. 
صعودهاي عبدي علاوه بر اينكه از نظر رنج سني كوهنورد جالب توجه است از چند منظر ديگر هم قابل تقدير است. به عنوان مثال او در سال 1395 قله كمونيزم به ارتفاع 7495 متر كه بلندترين قله منطقه پامير است را به صورت انفرادي و بدون استفاده از شرپا (راهنما) فتح كرد. همچنين او احتمالا جزو معدود انسان‌هايي است كه با وجود تعويض مفصل و استفاده از پلاتين در پا چنين صعودهايي را تجربه مي‌كند.
عبدي با وجود تجربه صعود به زيباترين كوه‌هاي دنيا در اظهارنظري جالب پس از صعود به قله‌هاي رشته كوه آلپ گفته بود: «مي‌گويند طبيعت سوييس بسيار زيباست. همين‌طور است. من طبيعت سوييس را ديده‌ام. اما باور كنيد در مقايسه با آنچه در كوه‌هاي شميران و آبشارهاي ميان كوه ديده‌ام چندان چشمگير نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون