• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5204 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت

شهردار تهران در پاسخ به «اعتماد»

سهم تحريم‌ها در مشكلات شهر تهران كمتر شده است

مهدي بيك اوغلو

«اگر قبلا گفته بودم ۲۰ درصد مشكلات ناشي از تحريم هست، امروز معتقدم سهم تحريم در مشكلات كمتر شده است.» اين عباراتي است كه شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد در خصوص اثرات تحريم‌هاي اقتصادي در خرابي پله‌هاي برقي شهر تهران و ركود پروژه‌هاي عمراني مطرح مي‌كند. مشكلات و معضلاتي كه اين روزها در جاي جاي شهر تهران به چشم مي‌خورند و بر اساس اعلام مديران ارشد شهرداري، تحريم‌هاي اقتصادي نقش اصلي را در ظهور و بروز آنها دارد، اما شهردار تهران و كليددار ساختمان بهشت همچنان آنها را فاقد تاثيرگذاري و بي‌اهميت ارزيابي مي‌كند. اين در حالي است كه نظر معاونان شهردار تهران و سخنگوي شوراي شهر تهران با آقاي شهردار كاملا متفاوت است و نادعلي و قرباني، دليل اصلي بروز مشكلات ريشه‌اي در شهر تهران را تحريم‌هاي اقتصادي ارزيابي مي‌كنند.
 23 خردادماه 1400 و در كشاكش رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري سيزدهم بود كه زاكاني در شمايل يكي از نامزدهاي پرشمار اصولگرا اعلام كرد كه تحريم‌هاي اقتصادي در بروز مشكلات كشور تنها 20 درصد اثرگذار است و 80 درصد مشكلات كشور به شيوه مديريت مسوولان كشور بازمي‌گردد. اين اظهارات توسط زاكاني در شرايطي مطرح شد كه كمتر از 6 ماه بعد، نادعلي سخنگوي شوراي شهر در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره علت خرابي پله‌هاي برقي شهر تهران اظهار كرد: «وقتي در سطح شهر تردد مي‌كنيم، بيشتر پله برقي‌ها خاموش نيستند، بلكه به ‌طور كل خراب هستند. مي‌توان گفت كه وضعيت پله‌برقي‌ها به علت نبود قطعات يدكي و تحريم‌ها اين گونه شده است.» اظهاراتي كه پيش از اين توسط معاون هماهنگي امور مناطق سازمان زيباسازي شهر تهران نيز تكرار شده بود. مهدي قرباني اعلام كرده بود: «از ۵۰۱ دستگاه پله برقي پل‌هاي هوايي تهران، فقط ۱۰ درصد يعني حدود ۵۰ پل سالم و در دسترس شهروندان هستند و بيش از 450 پله برقي به دليل تحريم‌هاي اقتصادي دچار خرابي و كمبود قطعه شده‌اند.» پس از اين نوع اظهارنظرها بود كه تحليلگران با يادآوري اظهارات زاكاني در ايام انتخابات رياست‌جمهوري به اين نكته اشاره كردند كه برخلاف اظهارات زاكاني، مديران ارشد شهرداري و شورا معتقدند دليل خرابي بيش از 90 درصد پله‌هاي برقي شهر تهران مشكل تحريم‌هاي اقتصادي است. اين در حالي است كه تحريم‌ها باعث شده تا حجم انبوهي از پروژه‌هاي عمراني پايتخت كشور نيز با ركود مواجه شوند. مجموعه اين عوامل باعث شد تا خبرنگار روزنامه اعتماد در نخستين نشست خبري شهردار تهران در محل سالن آمفي‌تئاتر بوستان گفت‌وگو، تلاش كند تا آخرين ديدگاه‌هاي آقاي شهردار را در خصوص تاثيرات تحريم‌ها در معضلات شهري و ركود پروژه‌هاي عمراني شهر جويا شود. زاكاني هرچند تلاش مي‌كرد تا همچنان نشان بدهد تا همچنان بر مواضع قبلي خود ايستاده است، اما بررسي محتواي پاسخ شهردار تهران نشان‌دهنده اين واقعيت است كه او پذيرفته كه تحريم‌هاي اقتصادي، اثرات عيني بر ركود پروژه‌هاي عمراني و كاهش سرويس‌دهي به شهروندان داشته است. زاكاني در بخش‌هاي ديگر گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد، فروش تراكم خط قرمز شهرداري است و شهرداري هرگز اقدام به فروش شهر براي درآمدزايي نخواهد كرد.
خبرنگار اعتماد از شهردار تهران پرسيد: «شما پيش از اين اشاره كرده بوديد مشكلات كشور به تحريم‌ها ارتباطي ندارد، اين در حالي است كه مديران شما در شهرداري و سخنگوي شوراي شهر اعلام كرده‌اند از كار افتادن ۹۰ درصد پله برقي‌ها و توقف اغلب پروژه‌هاي عمراني برآمده از مشكل تحريم‌ها است. عباراتي كه تفاوت‌هاي چشمگيري با اظهارات قبلي شما دارد. لطفا بفرماييد آيا طي ماه‌هاي اخير اتفاق تازه‌اي در عرصه مديريتي رخ داده يا اينكه واقعيت‌هاي مديريتي باعث شده تا اظهارات مديران شما با گذشته تفاوت داشته باشد؟» شهردار تهران درباره سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره تاثير تحريم‌ها در مديريت شهر اظهار كرد: پيش از اين گفتم كه مشكلات ۸۰ درصد به مديريت و ۲۰ درصد به تحريم ارتباط دارد و الان قائلم كه ميزان تاثير تحريم كمتر از اين است. گشايش‌هاي جدي با حركت درست دولت در حال انجام است اما همچنان تحريم اثر خود را دارد. شهردار تهران درباره مشكل پله برقي‌ها هم گفت: در بحث پله برقي، ۵۰۰ پله برقي داريم كه ۲۵۰ مورد از مدار خارج شده بود؛ ۱۰۰ پله برقي ماه قبل به مدار برگشت و تا پايان اين ماه ۱۰۰ مورد ديگر به مدار برمي‌گردد و بعد از يك ماه و نيم پس از آن نيز مابقي آن به مدار بر مي‌گردد. او تصريح كرد: اينكه بحث پله برقي به تحريم برمي‌گردد به اين دليل است كه اين پله‌ها خارجي هستند و اقلام آن نيز از آنجا وارد مي‌شود، تحريم مانع نيست گرچه يك مورد آن نيز ظلم است. در بحث قطعات مترو نيز تحريم اثر دارد اما كار ما پيش مي‌رود، اينكه در انبار مترو برخي از اقلام صفر مي‌شود به بي‌مديريتي برمي‌گردد چرا كه در اين دوره با يك امكان ۸۰۰ ميلياردي تامين اقلام را انجام داديم. زاكاني گفت: بخشي از اين پله برقي‌ها را عامدانه از مدار خارج كرديم چرا كه براي مردم خطرآفرين بود و بايد اصلاح مي‌كرديم. 
بايد عينك سياسي را از چشم‌مان برداريم؛ مهم مردم هستند كه بايد اميد بگيرند. وقتي شهردار شدم، ديدم چقدر مي‌شود كار كرد و قبلي‌ها به بهانه تحريم كار نمي‌كردند و اين واقعيت است كه نبايد زندگي مردم را به تحريم گره بزنيم. دولت قبل اين كار را كرد اما دولت فعلي زندگي مردم را به تحريم گره  نزد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون