• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5207 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت

سخنگوي شوراي نگهبان:

طرح «تغيير ساعت رسمي كشور» تاييد شد

سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري روز گذشته خود تاكيد كرد: «فضاي سياسي كشور باز و آزاد است و گروه‌ها آزاد هستند در چارچوب قانون اظهارنظر كنند.» هادي طحان‌نظيف كه به سوالي درباره تاييد صلاحيت‌ها پاسخ مي‌داد، گفت: «اما اقتضائات كشور اين است كه بيش از گذشته به قانون و مصالح كشور پايبند باشند.» طحان‌نظيف درباره نظرات شوراي نگهبان درباره آخرين مصوبات، گفت: طرح «جهش توليد دانش‌بنيان» چند بار بين شوراي نگهبان و مجلس در رفت‌وآمد بود و در نهايت چهارشنبه گذشته مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت. اين طرح براساس يك آسيب‌شناسي خوب طراحي شده است و بسياري از مانع‌زدايي‌ها در حوزه توليد دانش‌بنيان انجام گرفته است.
 وي افزود: دومين طرح، طرح «تغيير ساعت رسمي كشور» است كه مغاير با شرع و قانون اساسي شناخته نشد البته در مرحله قبل ابهاماتي نسبت به اين مصوبه وجود داشت كه با اصلاحات مجلس اين ابهامات از بين رفت. در اين طرح بين ساعت رسمي كشور و ساعت كاري كاركنان تفكيك انجام شد. در مورد ساعت رسمي كشور دولت ديگر نمي‌تواند ساعت را تغيير دهد اما در مورد ساعت كاري كاركنان با توجه به منطقه و جغرافيا دولت مي‌تواند ساعت كاري كاركنان را تغيير دهد.
اين قانون از ابتداي سال ۱۴۰۲ اجرايي مي‌شود. سخنگوي شوراي نگهبان بيان كرد: مصوبه بعدي طرح «تسهيل صدور مجوزهاي كسب‌وكار» است كه شوراي نگهبان در مرحله قبل ايراد مستقلي نسبت به اين مصوبه نداشت اما ايراد هيات عالي نظارت را به مجلس منتقل كرده بود كه در نهايت با رفع ايراد، مصوبه مورد تاييد شورا قرار گرفت.
وي در پاسخ به سوالي درباره مصوبه تغيير ساعت رسمي كشور گفت: هر نهادي بايد در راستاي وظايف خودش كار كارشناسي و تخصصي انجام دهد. ما در شوراي نگهبان درباره خوب بودن يا بد بودن يك مصوبه و ضرورت تصويب آن ورود نمي‌كنيم و تنها ورود ما در حوزه مغايرت با شرع و قانون اساسي است. گاهي نسبت به مصوبه مخالفين و موافقيني وجود دارد كه ما در اين حوزه ورود نمي‌كنيم و اين وظيفه مجلس است اما در رابطه با مغايرت با شرع و قانون بايد كار كارشناسي انجام دهيم. سخنگوي شوراي نگهبان در رابطه با قانون انتخابات و آخرين وضعيت آن گفت: آخرين مرحله مربوط به يك سال گذشته است و مصوبه مجلس به شوراي نگهبان ارسال شد و شورا نيز اعلام كرد كه ايرادي به اين مصوبه ندارد اما ايراد هيات عالي نظارت همچنان پابرجاست.
وي در رابطه با اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: اصلاح قانون انتخابات شوراها در دستور كار كميسيون تخصصي مجلس است اما نماينده‌اي از شوراي نگهبان در اين جلسات شركت نكرده است.
طحان نظيف در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا اسم شوراي نگهبان در طرح شفافيت قواي سه‌گانه نيست؟ گفت: شوراي نگهبان اساسا مصوبه ندارد و در مورد مصوبات اظهارنظر مي‌كند. من دوستان را به سامانه جامع نظرات شوراي نگهبان ارجاع مي‌دهم. اين سامانه حاوي تمام متن‌هاي طرح‌ها و لوايح، مشروح مذاكرات شورا تا آن‌جا كه پياده شده و استدلال‌هاي دسته‌بندي‌شده اعضا است. پس ما هميشه پيشتاز شفافيت بوديم اما اينكه چرا اسم ما در اين طرح نيست را بايد از نمايندگان مجلس بپرسيد. وي در پاسخ به سوالي درباره مصوبه دولت درباره واردات خودرو گفت: ما در بحث ساماندهي صنعت خودرو در مرحله آخر ابهام و ايرادي نداشتيم و تنها هيات عالي نظارت مجمع اشكالاتي داشت اما اينكه مصوبه دولت با نظرات هيات عالي نظرات انطباق دارد را نمي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون