• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5207 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت

بازخواني پرونده يكي از جنجالي‌ترين بازي‌هاي تاريخ ليگ

يك مقام ارشد: دولت مي‌خواست تراكتور قهرمان شود

گروه ورزش

سال‌هاست شايعاتي مبني بر حمايت فدراسيون فوتبال، دولت يا حاكميت از يك تيم خاص در فوتبال ايران به گوش مي‌رسد. اين شايعات بيشتر حول و حوش دو تيم استقلال و پرسپوليس مطرح مي‌شود و گاهي هم سپاهان؛ آن زماني كه طلايي‌پوشان در ليگ يكه‌تازي مي‌كردند. مديران و پيشكسوتان و هواداران سرخابي رقيب را به داشتن حمايت متهم مي‌كنند و برخي تيم‌هاي شهرستاني مي‌گويند هر دو تيم استقلال و پرسپوليس از مواهب غيبي بهره‌مند مي‌شوند. 

تا به امروز هيچ سند رسمي در رابطه با حمايت از سرخابي‌ها به دست نيامده و هيچ مقام رسمي چنين چيزي را تاييد نكرده. با اين حال زمستان سال گذشته يك مقام رسمي ورزش ايران از تلاش براي كمك به يك تيم پرده برداشته است كه در نوع خود جالب توجه است. با توجه به سالروز آن بازي معروف بازخواني آن روايت خالي از لطف نيست. 
اين مقام رسمي كه نخواست نامي از او برده شود حين گفت‌وگو و در پاسخ به اين سوال كه آيا هيچ‌وقت شخصي از دولت يا حاكميت تلاشي براي موفقيت دو تيم استقلال و پرسپوليس كرده يا خير، پاسخ داد: نه چنين چيزي نبوده اما شايد جالب باشد بدانيد يك بار دولت علاقه داشت يك تيم به مقام قهرماني ليگ برسد اما نشد!
اين مقام ارشد ورزش تعريف كرد در سال ۹۴ و در تاريخ ۲۵ ارديبهشت قرار بود تراكتور در تبريز به مصاف نفت تهران برود و در صورت پيروزي مي‌توانست براي نخستين‌بار قهرمان ليگ شود. چند روز قبل از بازي از طرف دولت تماسي با مقامات فدراسيون فوتبال در مورد شرايط بازي گرفته شد. اين شخص ادامه داد: مقامات دولت سوال كردند آيا مي‌شود به نحوي به تراكتور كمك كرد تا به عنوان قهرماني برسد؟ دليل تقاضاي آنها اين بود كه حسن روحاني رييس‌جمهور وقت قرار بود چند روز بعد از آن مسابقه در سفري استاني راهي تبريز شود و مقامات مي‌خواستند حال و هواي شهر مثبت باشد و شور و نشاط مردم در سفر استاني رييس‌جمهور بيشتر شود. فرد مطلع كه با خبرنگار روزنامه اعتماد گفت‌وگو مي‌كرد گفت مقامات فدراسيون به آنها گفتند چنين چيزي ممكن نيست و كسي نمي‌تواند در نتيجه بازي دخالتي داشته باشد؛ مخصوصا اينكه تيم نفت تهران هم شانس قهرماني دارد. با اين حال مقامات فدراسيون با عليرضا فغاني داور بازي گفت‌وگويي خصوصي ترتيب دادند و از او خواستند با نهايت دقت بازي را قضاوت كند و مخصوصا مراقب باشد سوت اشتباه عليه تراكتور نزند. 
بازي تراكتور و نفت در هفته پاياني ليگ برگزار شد و اتفاقاتي عجيب باعث شد درنهايت نه تراكتور و نه نفت به مقام قهرماني نرسند. شاگردان توني در ابتدا سه بر يك از حريف پيش افتادند اما تيم نفت با زدن دو گل به تراكتور بازي را به تساوي كشاند. همان زمان در ورزشگاه يادگار امام تبريز شايع شد كه سپاهان نزديك‌ترين تعقيب‌كننده دو تيم با تساوي دو - دو مقابل سايپا متوقف شده و تراكتور با نتيجه تساوي سه - سه با نفت به قهرماني ليگ رسيده. تمام اعضاي تيم و هواداران براي مدتي قابل توجه جشن قهرماني بر پا كردند اما در نهايت معلوم شد سپاهان مساوي نكرده و برنده از زمين بازي خارج شده و به مقام قهرماني رسيده است. 
به دليل شكل‌گيري آن شايعه عجيب در مورد تساوي سپاهان و قطع خطوط ارتباطي براي دقايقي طولاني در ورزشگاه يادگار امام گمانه‌زني‌ها به اين سمت رفت كه توطئه‌اي عليه تراكتور شكل گرفته تا مانع از رسيدن اين تيم به مقام قهرماني شود. برخي شيطنت‌ها هم به اين شايعات دامن زد و حتي پاي مسائل قومي و تجزيه‌طلب‌ها هم به ماجرا باز شد. 
حال بعد از گذشت ۶ سال از آن روز تاريخي و عجيب در فوتبال ايران مي‌توان با قاطعيت گفت نه تنها هيچ توطئه‌اي براي جلوگيري از موفقيت تراكتور وجود نداشته كه شايد براي يكي از معدود دفعات عده‌اي در دولت خواستار موفقيت يك تيم و آن هم تراكتور بوده‌اند. البته با توجه به نتيجه به دست آمده مي‌توان گفت نه داور بازي و نه مقامات فدراسيون وقت هيچ كمكي به برآورده شدن نظر دولت انجام ندادند و البته مديران باشگاه تراكتور و بازيكنان هم هيچ كدام از چنين چيزي مطلع نبودند. فغاني در آن بازي آندو تيموريان از تراكتور را اخراج كرد و در يك صحنه مي‌توانست براي تيم تبريزي اعلام پنالتي كند كه اين كار را انجام نداد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون