• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5209 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت

كتابي كه ترجمه كردم منتشر شد

نادي صبوري

«دونده مادرزاد»، كتابي كه ترجمه كرده‌ام، منتشر شد. قبل از ظهر چهارشنبه بود كه در اتاق كارم، وسط هياهوي اتوبان حقاني، صداي فرهاد مدير توليد كتاب را از پشت تلفن شنيدم كه مي‌گفت منتشر شده و در نمايشگاه هم در غرفه انتشارات يساولي خواهد بود. آن لحظه حسي بود شبيه رسيدن به خط پايان مسابقه‌ دو كاپادوكيا، آنقدر بارها در ذهنم مرورش كرده بودم كه درست نمي‌دانستم بايد چه حسي داشته باشم. 
دونده مادرزاد كه معادلي است براي عنوان انگليسي اين كتاب يعني Born To Run نوشته كريستوفر مك‌دوگال انتخاب كرديم، كتابي نيست كه به سادگي بتوان توضيح داد در چه دسته‌بندي قرار مي‌گيرد. نه اينكه اين را براي بازارگرمي بگويم، واقعا برايم سخت بود توصيفش كنم و همين بود كه اصلا از خير مقدمه نوشتن هم گذشتم و اقتدا كردم به خود نويسنده كه خواننده را همين‌طور يكهو پرت مي‌كند وسط ماجرا. 
روزهاي اول اين‌طور بود كه مي‌گفتم حالا چند جمله را ترجمه مي‌كنم تا ببينم چطور مي‌شود، اما قلابم گير كرد و ادامه‌اش دادم با وجود اينكه گاهي از شدت نفهميدن كلافه مي‌شدم و به خودم و نويسنده و دونده‌ها فحش مي‌دادم. ‌كريستوفر مك‌دوگال روزنامه‌نويس امريكايي كتاب Born To Run را سال ۲۰۰۹ منتشر مي‌كند و كتاب در ليست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي غير تخيلي آن سال قرار مي‌گيرد. براي من كه اين كتاب را با عنوان «دونده مادرزاد» براي نخستين‌بار به فارسي ترجمه كردم، ۳۲۰ صفحه‌اي كه پيش روي خواننده قرار دارد سير و سلوك مك‌دوگال در دنياي دويدن است كه از آسيب پاي او آغاز مي‌شود و به جهاني اسرارآميز و باورنكردني مي‌رسد، جهاني كه بهترين دوندگان طبيعي روي زمين، مردمان تارائومارا در آن زندگي مي‌كنند. چيزي كه بر جذابيت ماجرا مي‌افزايد اين است كه ابرستاره‌اي چون اسكات جورك دونده امريكايي، در سفر ماجراجويانه مك‌دوگال او را همراهي مي‌كند و همين دريچه‌اي مي‌شود تا وارد ابعاد كمتر پرداخته شده زندگي كساني چون جورك و ديگر ورزشكاران تاريخ‌ساز مثل اميل زاتوپك شويم. 
دونده مادرزاد داستاني است براساس واقعيت كه نه رمان است، نه كتابي ورزشي و درباره دويدن، نه كتابي انگيزشي و در عين حال هم رمان است، هم كتابي ورزشي و هم كتابي كه سخت است بگوييد بعد از خواندنش تغييري در انگيزه‌هاي شما ايجاد نشده است. عجيب هم نيست چون مقصد نويسنده كتاب، ژرف‌دره‌هاي مس در مكزيك، محل زندگي مردماني است كه به قول خودش در «ذهن، روح و بدن» روي مرز كمال حركت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون