• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5211 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ ارديبهشت

پيشخوان

تاكيد رهبر انقلاب بر ضرورت افزايش نسل و حمايت از خانواده
رهبر معظم انقلاب طي پيامي به فعالان حوزه جمعيت بيان كردند: تلاش براي افزايش نسل و جوان شدن نيروي انساني كشور و حمايت از خانواده، يكي از ضروري‌ترين فرايض مسوولان و آحاد مردم است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي در پيامي با تشكر از فعالان دلسوز حوزه جمعيت، تلاش براي افزايش نسل و جوان شدن نيروي انساني كشور و چاره‌جويي براي نجات كشور از آينده هولناك پيري جمعيت را سياستي حياتي و از ضروري‌ترين فرايض دانستند. متن پيام كه ديروز در نشست ستاد ملي جمعيت توسط دكتر فروتن دبير ستاد قرائت شد، به اين شرح است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
با سلام به همه كساني كه دلسوزانه و عاقبت‌انديشانه به فعاليت در حوزه جمعيت روي آورده‌اند و با تشكر از مسوولاني كه در مجلس و دولت به چاره‌جويي براي نجات كشور از آينده هولناك پيري جمعيت مي‌پردازند، بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه تلاش براي افزايش نسل و جوان شدن نيروي انساني كشور و حمايت از خانواده، يكي از ضروري‌ترين فرايض مسوولان و آحاد مردم است. اين فريضه درباره افراد و مراكز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تاكيد بيشتر مي‌يابد. اين يك سياست حياتي براي آينده بلندمدت كشور عزيز ما است. كاوش‌هاي صادقانه علمي نشان داده است كه اين سياست را مي‌توان با پرهيز از همه آسيب‌هاي محتمل يا موهوم پيش برد و آينده كشور را از آن بهره‌مند ساخت. به دست‌اندركاران اين حسنه ماندگار توصيه مي‌كنم كه در كنار تدابير قانوني و امثال آن، به فرهنگ‌سازي در فضاي عمومي و نيز در نظام بهداشتي اهميت دهند. توفيقات همگان را از خداوند متعال مسألت مي‌كنم.


رييس‌جمهور در جلسه هيات دولت:
سازمان محيط‌زيست‌مشكل گرد ‌  و غبار را به صورت ريشه‌اي حل كند

رييس‌جمهور، خودكفايي در كالاهاي اساسي را موضوعي راهبردي دانست و تاكيد كرد: وزارت جهاد كشاورزي با همكاري ديگر نهادها و از جمله مراكز علمي و دانش‌بنيان برنامه‌ريزي كند تا كشور در كوتاه‌ترين زمان ممكن در توليد كالاهاي اساسي به خودكفايي برسد و ديگر نيازمند ديگر كشورها نباشيم. به گزارش ايلنا، سيد ابراهيم رييسي صبح ديروز چهارشنبه در جلسه هيات دولت، با اشاره به افزايش آلايندگي‌ها و گرد و غبار در استان‌هاي مختلف كشور به ويژه استان خوزستان، اظهار داشت: حل ريشه‌اي اين موضوع نيازمند همكاري با كشورهاي منطقه و همسايه است. بر همين اساس رييس‌جمهور به سازمان محيط‌زيست ماموريت داد با همكاري وزارت امور خارجه و ديگر دستگاه‌هاي ذي‌ربط، از طريق رايزني با كشورهاي همسايه مشكل آلايندگي هوا را حل كنند. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به لزوم تامين امنيت غذايي كشور، خودكفايي در كالاهاي اساسي را راهبردي دانست و اظهار داشت: در كنار كارهاي روزمره نبايد از اقدامات اساسي و زيربنايي غفلت شود. رييسي افزود: توليد يك مساله اساسي و زيربنايي است و با تقويت توليد داخلي بايد ظرف چند سال آينده و در كوتاه‌ترين زمان ممكن به خودكفايي برسيم تا نيازمند ديگر كشورها نباشيم. رييسي در ادامه با تاكيد بر لزوم اتقان و همه‌جانبه‌گرايي در تصميمات گفت: تمام اركان دولت در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها همه جوانب را بسنجند تا تصميمات دقيق و قابل اجرا اتخاذ شود. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به لزوم تبيين دقيق و جامع برنامه دولت درخصوص توزيع عادلانه يارانه‌ها براي آحاد مردم در مقابل طرح برخي شبهات اشاره كرد و گفت: تيم اقتصادي و تيم اطلاع‌رساني دولت و دستگاه‌هاي مرتبط، با تبيين موضوع، گره‌هاي ذهني مردم را باز كرده و به افكار عمومي و بازار آرامش ببخشند.


پيش‌نويس سند الگوي پيشرفت در آستانه تقديم به رهبرانقلاب

يازدهمين نشست الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با حضور رييس و اعضاي شوراي عالي و هيات رييسه انديشكده‌هاي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت برگزار شد و رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در افتتاحيه اين نشست گفت: پيش‌نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت پس از حدود ۱۱ سال انديشه‌ورزي و طراحي، در آستانه نهايي شدن براي تقديم به رهبر معظم انقلاب اسلامي است. صادق واعظ‌زاده در افتتاحيه يازدهمين نشست الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گفت: پيشرفت بدون اجراي الگو روي نخواهد داد و اجراي الگو بسي دشوارتر از طراحي الگوست، از اين‌رو با توجه به تجربه اجراي اسناد برنامه‌‌اي كشور، دل‌نگراني انديشه‌ورزان و طراحان الگو براي اجراي الگو قابل درك است و حتي ترديد يا بي‌اعتمادي برخي ناظران نسبت به اجراي موفق الگو دور از انتظار نيست.
رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت خاطرنشان كرد: همكاران گرامي نيك مي‌دانند تقريبا هر گونه تمهيدي كه در مرحله طراحي الگو براي موفقيت آن در مرحله اجرا لازم بود، صورت پذيرفت. اين تمهيدات شامل مطالعه فراز و فرود پيشرفت ايران در طول تاريخ، آسيب‌شناسي اسناد برنامه‌اي كشور و مشكلات اجراي آنها، شناخت مسائل كشور در همه بخش‌ها، مطالعه مجموعه سياست‌هاي كلي نظام، مطالعه تجارب توسعه در دنيا، آينده‌پژوهي انقلاب اسلامي، ارزيابي دروني پيش‌نويس الگوي كشور با سنجش شاخص‌‌هاي اساسي كه در آغاز طراحي الگو تعيين شده بود، پاسخ به سوالات اساسي نسبت به پيشرفت و الگوي پيشرفت و شماري اقدامات ديگر. اينها غير از مباحث نظري شامل تهيه مباني و آرمان‌هاي الگو طبق آموزه‌هاي اسلامي، مطالعه سنت‌هاي الهي و مطالعه نظريه‌هاي توسعه در دنيا بود. وي ادامه داد: «پيشرفت» فقط با آماده بودن الگو محقق نمي‌شود، بلكه با كنش اجتماعي بلندمدت طبق آن و در مقياس ملي اجرا مي‌شود. هر كنشي به شناخت كافي نياز دارد. شناخت علتِ كنش است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون