• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5215 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ خرداد

رييس جمهور وارد مسقط شد

اراده ايران و عمان براي تقويت روابط

دوازده سند همكاري بين ايران و عمان امضا شد

سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهوري ايران روز گذشته در نخستين سفر رسمي بعد از مرگ سلطان عمان، راهي اين كشور شد و در اين كشور مورد استقبال سلطان جديد عمان قرار گرفت. 
رييسي قبل از سفر به عمان در سخناني در فرودگاه تاكيد كرد: «سفر بنده به عمان در راستاي توسعه روابط همسايگي دولت مردمي با كشورهاي همسايه و منطقه اهميت زيادي دارد و در مذاكرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌اي را پيگيري خواهيم كرد.»رييسي در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اهداف سفر رسمي خود به عمان، با اشاره به اينكه اين سفر با دعوت رسمي آقاي هيثم بن طارق سلطان محترم عمان انجام مي‌شود، گفت: روابط خوبي بين جمهوري اسلامي ايران و كشور دوست، برادر و همسايه عمان وجود دارد.رييس‌جمهور با بيان اينكه سطح فعلي روابط ميان تهران و مسقط براي دو كشور مطلوب نيست، افزود: تصميم و اراده هر دو كشور ارتقاي سطح روابط در حوزه‌هاي تجارت، حمل و نقل، انرژي، گردشگري و به ويژه گردشگري سلامت است.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دو كشور در حال حاضر نيز در عرصه‌هاي مختلف همكاري‌هاي سازنده‌اي دارند، تصريح كرد: نكته محوري قابل توجه در منطقه آن است كه گفت‌وگو و همكاري بين كشورهاي منطقه امنيت‌آفرين است. حضور نيروهاي خارجي و بيگانه در منطقه به هيچ عنوان امنيت‌ساز نيست و حتي مي‌تواند امنيت منطقه را مورد تهديد قرار دهد. رييسي اظهار اميدواري كرد كه اين سفر گامي موثر در راستاي تحقق سياست‌ها و اهداف دولت مردمي براي تقويت و تعميق روابط سازنده با همسايگان باشد. در حاشيه سفر رييسي به عمان، ۱۲ سند همكاري ميان مقامات ارشد دو كشور ايران و عمان در حوزه‌هاي انرژي، سياسي، حمل و نقل، همكاري‌هاي ديپلماتيك، روابط تجاري و اقتصادي، علمي، محيط زيست و ورزشي به امضا رسيد. اين اسناد توسط وزراي امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازي و رييس سازمان توسعه تجارت كشورمان و همتايان عماني آنها به امضا رسيد. همزمان با سفر سيد ابراهيم رييسي به مسقط برخي تحليلگران عماني به اهميت اين سفر و تاثير آن بر روابط تهران و مسقط و همچنين روابط ايران با كشورهاي منطقه پرداختند. همزمان با سفر رييسي به عمان، برخي روزنامه‌نگاران و تحليلگران سياسي اين كشور از روابط عميق و تاريخي ايران و عمان و نقش مسقط در نزديك كردن رويكردهاي ايران و كشورهاي همجوار و همچنين تقويت گفت‌وگو و راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز براي حل اختلافات منطقه‌اي تمجيد كردند.
عوض بن سعيد باقوير، روزنامه‌نگار و نويسنده سياسي مي‌نويسد: روابط ايران و عمان روابطي تاريخي است و همسايگي دريايي و فعاليت‌هاي تجاري و روابط برادرانه اسلامي نقش مهمي در حفظ روابط خوب تهران و مسقط داشت. ميان اين دو كشور هماهنگي‌هاي سياسي مداومي در خصوص تمام پرونده‌هاي منطقه وجود دارد و اين امر صلح و ثبات و امنيت را تقويت مي‌كند، روابط دو كشور دوست طي دهه‌هاي اخير شاهد رشد و پيشرفت در تمامي زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري و گردشگري بوده است و توافق حمل و نقل دريايي اخير ميان تهران و مسقط در راستاي تقويت همكاري در زمينه مبادلات تجاري و اقتصادي و سرمايه‌گذاري بود. هماهنگي‌هاي سياسي ميان سلطنت عمان و جمهوري اسلامي ايران از دهه‌ها پيش مداوم بوده و نقش محوري ديپلماسي عماني در موضوع پرونده هسته‌اي ايران يكي از بارزترين زمينه‌هاي همكاري و هماهنگي ايران و عمان است، از نتايج تداوم اين همكاري‌هاي سياسي، تقويت امنيت و ثبات در منطقه است.
وي تاكيد كرد: روابط سلطنت عمان و جمهوري اسلامي ايران نمونه احترام متقابل و مشورت‌هاي سياسي و رفتن به سوي روابط بهتر است، سلطنت عمان نقش مثبتي در تقويت صلح و ثبات ايفا كرد و ديپلماسي عماني طي نيم قرن گذشته نقش مهم و حياتي داشته است و سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه فقيد اين كشور نقش محوري در رسيدن به توافق هسته‌اي ايران داشت. سلطان هيثم بن طارق نيز همين خط‌مشي و سياست را در پيش گرفته و به دنبال تقويت روابط ميان ايران و كشورهاي شوراي همكاري خليج (فارس) است و اكنون تلاش‌هاي سياسي فراواني از سوي مسقط در راستاي توقف جنگ يمن و برگزاري گفت‌وگو ميان عربستان و ايران درحال انجام است. از سوي ديگر، صالح بن عبدالله البلوشي، نويسنده و سردبير روزنامه « شؤون عمانيه» مي‌نويسد: «روابط ايران و عمان جديد نيست، بلكه اين روابط از دهه‌ها پيش وجود داشت و دو كشور در اين مدت توانستند همكاري در تمامي زمينه‌ها را تقويت كنند. روابط ايران و عمان توانست در طول دهه‌هاي طولاني از امنيت و ثبات منطقه محافظت كند و من در اينجا به‌طور ويژه به نقش عمان در مقابله با امتداد جنگ ايران و عراق به خارج از مرزهاي دو كشور و نقش اين كشور در رسيدن به توافق هسته‌اي و همچنين نقش آن در كاهش تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن در سال ۲۰۱۹ و كاهش تنش ميان آنها در پي ترور سردار قاسم سليماني در سال ۲۰۲۰ اشاره مي‌كنم.» وي در خصوص سفر ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران به مسقط گفت: اين اولين سفر رييس‌جمهور ايراني به عمان بعد از روي كار آمدن سلطان هيثم بن طارق است و از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. از نظر سياسي اكنون تلاش‌هاي زيادي براي نجات توافق هسته‌اي ايران وجود دارد و اين سفر همچنين در راستاي تمايل دولت ابراهيم رييسي براي تقويت روابط با كشورهاي منطقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون