• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5218 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۷ خرداد

خطاب به مقامات كانادايي

راست مي‌گوييد خاوري را برگردانيد

سامان سعادت

 

مثل خيلي از مسائل ديگر كه اين روزها محل ساختن دوقطبي در جامعه مي‌شود، لغو بازي ايران و كانادا هم از لحظه اعلام خبر،تبديل به محل بحث شده. اپوزيسيون اين را يك پيروزي سياسي مي‌داند و برخي ديگر نگاهشان به جام جهاني قطر و وضعيت تيم ملي است. تيم ملي فوتبال ايران با از دست دادن يكي از مهم‌ترين فيفادي‌هاي باقي مانده تا شروع جام جهاني كاملا در وضعيت هشدار قرار گرفته. فدراسيون فوتبال عملا تعطيل است و در توهم گرفتن غرامت ميليون دلاري از فدراسيون فوتبال كانادا غوطه‌ور. آنچه در اين ميان نبايد فراموش شود رفتار دوگانه دولت و مقامات كانادا با مفهومي به اسم ارزش‌هاي انساني است. 
بسياري از مقامات سياسي كانادا در چند روز گذشته با كليدواژ‌هايي نظير «ارزش‌هاي انساني»، «دفاع از خانواده‌هاي داغ‌ديده»، «كمك به مردم ايران» و حرف‌هايي از اين دست با برگزاري ديدار تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و كانادا مخالفت كردند. كاش اين مقامات سياسي- البته اگر ارزش‌هاي انساني‌شان خدشه‌دار نمي‌شود- از اين به بعد اجازه ندهند كانادا تبديل به بهشت اختلاس‌گراني شود كه پول مردم ايران را بالا كشيده‌اند. در اين صورت مردم ايران هم خوشحال‌تر خواهند شد. اگر نمايندگان پارلمان كانادا به فكر ارزش‌هاي انساني هستند هرچه سريع‌تر «محمودرضا خاوري» را از كشورشان اخراج كنند و به راحتي براي آقازاده‌هايي كه با پول مردم ايران جهت سرمايه‌گذاري به كانادا مي‌آيند ويزا صادر نكنند. 
كاش جاستين ترودو كه برگزاري يك بازي فوتبال را ايده بدي مي‌داند نظرش را در مورد ايده استفاده از پول‌هاي دزديده شده از يك ملت براي پيشرفت كشورش توضيح بدهد. چطور مي‌شود اين افراد با واريز شدن ميليون‌ها و شايد ميلياردها دلار از سرمايه دزديده شده از مردم ايران به كشور كانادا مشكلي نداشته باشند اما با برگزاري يك مسابقه فوتبال و پرداخت كمتر از پانصد هزار دلار به فدراسيون فوتبال ايران كه آن را هم اسپانسر قرار است بدهد رگ گردني شوند؟ عجيب است كه رسانه‌هاي جريان اصلي كانادا كه ته و توي قرارداد مالي فدراسيون فوتبال ايران و كانادا را در‌آوردند علاقه‌اي به پيگيري منبع سرمايه دزدهاي ايراني ساكن در كانادا نشان نمي‌دهند. 
بازي ايران و كانادا هم بالاخره يك مسابقه فوتبال است كه برگزار نشدنش هيچ برد سياسي‌اي نخواهد داشت. همانطور كه برگزار شدنش منفعت سياسي نصيب هيچ جناحي نمي‌كرد. اين مسابقه تنها مي‌توانست به دو تيمي كه قرار بود در جام جهاني حاضر شوند كمك كند تا شرايط بهتري داشته باشند. حالا شايد تا چند روز دستگاه‌هاي تبليغاتي روي اين مانور بدهند و مضمون‌سازي كنند اما همه مي‌دانند مشكلات جاي ديگري است و تصميمات اصلي هيچ ارتباطي به يك مسابقه دوستانه پيدا نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون