• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5221 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ خرداد

همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در تهران برگزار شد

همه در انتظار رفع تحريم

معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه: بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم

گروه  ديپلماسي

همایش بین‌المللی ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه: چشم اندازها برای همکاری، صبح روز دوشنبه نهم خردادماه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تهران آغاز به کار کرد. به گزارش خبرگزاري فارس، در این همایش مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، «لازار کومانسکو» دبیرکل سازمان همکاری اقصادی دریای سیاه (بیسک)، سفرای کشورهای عضو، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، دبیرکل اکو، نمایندگان بخش خصوصی ایران و کشورهای حوزه دریای سیاه به همراه مدیران ارشد و متخصصان وزراتخانه‌ها و دستگاه‌های داخلی به تبادل نظر در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی فیمابین پرداختند. 

در آستانه این نشست، «لازار کومانسکو» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشستی در روز یکشنبه در خصوص مسائل مورد علاقه از جمله تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت گفت‌وگو کردند. دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه همچنین روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار از نهایی شدن سند موافقتنامه کریدور بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه خبر داده و ابراز امیدواری کرد امضای سند و اجرای این کریدور منشأ تحولات مثبت در همکاری‌های تجاری و ترانزیتی بین ایران و حوزه دریای سیاه شود.

 باید بر صلح  تمركز  كنيم 
«استفان پریسنر» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران در سخناني در این همایش تمركز خود را بر جنگ اوكراين و نياز به همكاري براي مقابله با تبعات آن گذاشت و گفت: می‌خواهیم همکاری خوبي را با ایران در پنج سال آینده داشته باشیم و از همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه استقبال می‌کنیم. تبعات جنگ در اوکراین جهانی است و زنجیره تامین غذا دچار اختلال شده لذا باید بر صلح تمرکز کنیم.  باید به راه حلی برای بحران جهانی غذا دست یابیم و نیازمند همکاری برای مقابله با چالش‌هایی هستیم که با آن روبرو هستیم. ما می‌خواهیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. فاصله زیادی بین کشورهای مختلف در دستیابی به فناوری‌ها وجود دارد. هر چقدر چالش داشته باشیم نمی‌توانیم به تنهایی با آن مقابله کنیم و نیازمند تلاش‌های منطقه‌ای هستیم تا به توسعه پایدار دست پیدا کنیم. 

 ایران فعال‌ترین همکار گفت‌وگوهای سازمان همکاری اقتصادی  دریای سیاه
«لازار کومانسکو» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه نیز طی سخنانی در این همایش گفت: سال ۲۰۲۲ سی‌امین سالگرد این سازمان است و ابتکار ایران برای برگزاری این نشست را ارج می‌نهیم. ایران فعال‌ترین همکار گفت‌وگوهای این سازمان بوده است. همکاری‌ها در گذشته بین ما و ایران بر تامین مالی، انرژی و کشاورزی و ...استوار بوده و از علاقه‌مندی ایران در سال‌های گذشته برای همکاری با این سازمان خرسندیم. رویداد امروز اولین در نوع خودش است و امیدوارم دیگران نیز جا پای ایران بگذارند. در حال حاضر شرایط کنونی در منطقه برای اهداف سازمان به منظور صلح و ثبات و رفاه خیلی مناسب نیست. امیدوارم خردورزی در منطقه ما حاکم شود و از دست دادن جان‌های معصوم را در جنگ اوکراین نبینیم و به راهکاری برسیم، وقت پايان این خشونت‌ها فرارسيده است. این سازمان به عنوان قدیمی‌ترین سازمان در دریای سیاه شناخته شده و وظیفه اصلی ما این است كه بین دو قاره آسیا و اروپا پیوند ایجاد کنیم.
«لازار کومانسکو» همچنین به ۱۳ عضو این سازمان اشاره کرد و گفت: تلاش‌های این سازمان همکاری برای توسعه اقتصادی پایدار است. این سازمان در سالیان متمادی توانسته ابزاری برای همکاری چندجانبه در منطقه باشد. ما در این منطقه با چالش‌هایی روبرو هستیم. از زمان تشکیل این سازمان توانستیم یک خانواده را تشکیل دهیم. این خانواده بزرگ اعضای ناظر و کشورهای طرف گفت‌وگو دارد. ۲۰ کارگروه زیرمجموعه این سازمان است. الان ریاست آن برعهده مولداوی است. می‌خواهیم سازمان خود را چابک‌سازی کنیم. رویکرد بلندمدتی را برای اهداف خود طراحی کردیم از جمله بازنگری درباره طول دوره ریاست سازمان، سطح مشارکت در فعالیت‌های سازمان. مشارکت ایران همواره عالی بوده است. «لازار کومان سکو» گفت: نیاز به همکاری ماهوی و قوی‌تر بین اعضای سازمان، اعضای ناظر و کشورهای طرف گفت‌وگو وجود دارد. باید برای چالش‌های آینده آماده باشیم. الان در فرآیندی هستیم که امیدواریم فضا برگردد و به همکاری اقتصادی در منطقه بپردازیم. باید به سمت شرق و غرب توجه داشته باشیم. 

 امیدواری به همکاری اکو و سازمان همکاری اقتصادی  دریای  سیاه
به گزارش فارس، «خسرو‌ ناظری» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو نیز دیگر سخنران این نشست بود و گفت: ما خط آهن استانبول- تهران - اسلام آباد را داریم که بسیار مهم است و به دنبال این هستیم از طریق ترکیه، خط آهن پاکستان و ایران را به اروپا متصل کنیم. خط آهن استانبول- آلماتی - بندرعباس را داریم و دنبال راه اندازی قطار کانتینربر هستیم. ما در اکو کریدورهای موازی هم مانند  جاده اسلام آباد- تهران - ترکیه و ... داريم. پتانسیل فراوانی برای همکاری بین اکو و بیسک وجود دارد و امیدواریم در آینده شاهد همکاری بیشتر بین این دو سازمان باشیم. 

مشتريان  مشاركت  در  بندر  چابهار 
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه اين همایش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار گفت: نه فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل و از مکان‌ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان‌هايي را دیده‌اند که بتوانند در آنجا برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند و از اين طريق بار خود را ترانزيت كنند. فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. مقامات این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آنها بگذارند که بارهای آنها به صورت ترانزیت و رفت و برگشت جا‌به جا شود. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فارس درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه -  خلیج فارس گفت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این کریدور به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که از طریق جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه می‌توانیم‌ به کشورهای همسایه از جمله رومانی و بلغارستان برویم و این پتاسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون تنی داشته باشیم می‌تواند در فاز اول به ۲۰ میلیون تن برسد. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می‌گذاریم، در حال حاضر و در بعضی مواقع کامیون‌های ما در ترکیه تا یک ماه آنجا می‌مانند. مثلا در مورد آذربایجان و کاسپین، ما مسیرمان را از طریق آذربایجان می‌رویم و در حال احداث پل دوم در آستارا هستیم که کامیون‌های‌مان به ۸۰۰ عدد برسد، اما از طریق دریای خزر هم می‌توانیم روزانه با ۴۰۰ کامیون یا با کانتینر بار خود را جابه جا کنیم.
به گفته صفری این هم افزایی است و دلیل بر این نیست که اگر ما مسیر خزر را باز کردیم، مسیر آذربایجان را هم ببندیم. اینکه وزیر خارجه کشورمان بیان کرد این است که عمان، قطر، امارات، چین و هند بارهایی که می‌خواهند از طریق ما به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا ارسال کنند از طریق این کریدور می‌تواند انجام   شود.
وی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر دستور دولت چین به بازرگانان چینی مبنی بر عدم یا کاهش سرمایه‌گذاری در ایران و مشکلات شرکت‌ها و دانشجویان ایرانی در چین هم گفت: هیات چینی اینجا بود و با آنها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله کار خود را روی روال انجام می‌دهیم. کار سرمایه‌گذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه‌گذاری مستقیم. در جلسات چنین محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما بعضی کشورها کار خود را زودتر شرو‌ع کردند بخصوص در زمینه‌های نفت و گاز.

 کریدور شمال به جنوب مهم‌ترین پروژه‌ مشترک ما با ایران است
لازار کومانسکو در حاشیه نشست «ایران و سازمان سی‌ساله همکاری اقتصادی دریای سیاه» در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شما در سخنرانی خود ایران را یکی از اعضای فعال سازمان معرفی کردید، تحریم‌های یکجانبه تا چه میزان این همکاری را تحت‌تاثیر قرار داده است، گفت: این یک داستان جداست؛ من از ایران به عنوان یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو با سازمان نام بردم. من فکر می‌کنم شیوه همکاری این کشور این امکان را ایجاد کرده تا بتوانیم همکاری‌های‌مان را در آینده گسترش دهیم. ما باید مباحث را از هم جدا کنیم؛ تحریم موضوعی نیست که ما بتوانیم مورد بحث قرار دهیم. ما در مذاکرات‌مان با ایران به دنبال یافتن حوزه‌های مختلف برای گسترش همکاری هستیم. معتقدم پتانسیل زیادی برای افزایش سطح همکاری وجود دارد. من در سخنرانی‌ام حوزه‌های همکاری با ایران را نام بردم و البته حوزه‌های دیگری هم وجود دارد که اشاره نکردم. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری با ایران بحث حمل و نقل و کریدور است که ظرفیت بالایی برای افزایش سطح همکاری دارد.  دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر تشریح چشم‌انداز همکاری‌های ایران با این سازمان در آینده نزدیک گفت: ایران از سال ٢٠٠٩ طرف گفت‌وگوی این سازمان است و ما بسیار استقبال می‌کنیم که این کشور مشتاق به گسترش سطح همکاری است. ما با هم در حال یافتن حوزه‌های مختلف همکاری هستیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم.  لازار کومانسکو در پاسخ به سوالی در خصوص کریدور شمال به جنوب گفت: این یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک ما با ایران است و زمانی که به بهره‌برداری برسد قادر خواهد بود تا حمل‌ونقل را در منطقه سهیل کند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون