• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5221 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ خرداد

گزارش «اعتماد» از قبل و بعد از فاجعه آبادان

متروپل، منفي يك

تبلیغات هلدینگ حسین عبدالباقی: فن‌كويل‌ها، اعلام و اطفاي حريق، روشنايي همه در طبقه منفي يك نصب شده و عملا آماده بهره‌برداري هستند

بهاره شبانكارئيان

سه ماه و ۷ روز قبل از حادثه متروپل؛ شنبه ۲۵ بهمن ماه سال ۱۴۰۰؛ تصویری از صفحه اینستاگرام هلدینگ «حسین عبدالباقی» منتشر شد.

(تمام صفحه اينستاگرامش را با تبلیغات پر زرق و برق پر کرده است. یکی از پست‌هاي مربوط به تبلیغات برج دوقلوي متروپل، نمایی از بالاي برج را نشان می‌دهد. دوربین می‌چرخد و از زاویه پایین به بالا، برج را نشان می‌دهد. مجدد دوربین می‌چرخد و داخل طبقه منفی یک را نشان می‌دهد. روی يكي از پله‌هایی که در وسط سازه‌های نیمه کاره طبقه منفي يك واقع شده مردی نسبتا قدبلند با تی‌شرتي مشكي و شلواری خاکستری با کلاه ایمنی سفید رنگي در حال پایین آمدن از پله‌ها است و شروع به تبليغ در خصوص متروپل می‌کند.) 
مرد: «سلام. روزتون بخير. امروز اومديم طبقه منفي يك برج شماره دو از مجموعه برج‌هاي دو قلوي متروپل. مي‌خوام بهتون نشون بدم كه اينجا قراره چه اتفاقي بيفته و چيا ساخته مي‌شه!»
(تصوير مجدد از زاويه پايين به بالا قسمتي از طبقه منفي يك را نشان مي‌دهد. دو پله كه يكي از سمت راست و يكي از سمت چپ مانند ماري به دور اين طبقه حلقه زده است را به تصوير مي‌كشد. دوباره مرد شروع به تبليغ مي‌كند.) 
مرد: «همان طور كه مي‌بينين دسترسي به طبقه منفي يك توسط اين دوتا پله (با دست به اشاره به پله‌ها مي‌كند) كه در مركز ويد اصلي قرار داره ميسر هست كه زير اين دوتا پله هم يك كافي‌شاپ بسيار زيبا قرار مي‌گيره. (دوربين داخل طبقه منفي يك را نشان مي‌دهد و سازه‌هاي نيمه‌كاره را) اين مجتمع 8 تا آسانسور داره كه همون‌طور كه مي‌بينيد دوتا آسانسور شيشه‌اي در مركز ويد قرار داره و مابقي در قسمت هاي مختلف برج قرار گرفتن.» (مرد اين بار در قسمتي ديگر از طبقه منفي يك مي‌ايستد و روبروي دوربين قرار مي‌گيرد. كاشي‌هاي سفيدرنگي در پس زمينه تصوير، اين مرد را با لباس مشكي قاب مي‌كند.) 
مرد: الان در هايپرماركت مجتمع متروپل هستيم. اين هايپرماركت در طبقه منفي يك قرار داره و انواع مايحتاج روزانه را در اين هايپرماركت مي‌تونيد تهيه كنين. مراحل آخرش هست و جزييات زيادي نمونده به تجهيز و راه‌اندازيش. (دوربين سقف‌هاي سيمان شده طبقه منفي يك را نشان مي‌دهد) خنك‌كنندگي طبقه منفي يك اين برج توسط خنك كننده مركزي و چيلر تامين مي‌شه. تعداد زيادي فن‌كويل نصب شده كه خنك‌كنندگي اين مجموعه را برعهده داره.»
(دوربين اين بار خارج از ساختمان را از طريق تصويربرداري هوايي براي به تصوير كشيدن عظمت اين برج نشان مي‌دهد.) 
مرد: «در كل مجتمع متروپل با استفاده از سيستم اعلام و اطفا ي حريق پيش بيني شده و طبقه منفي يك هم همين طور. سيستم اطفاي حريق اين مجموعه نصب شده و آماده بهره برداري هست.» (مجدد دوربين داخل منفي يك را نشان مي‌دهد و مرد شروع به صحبت مي‌كند.) به واسطه پاركينگ طبقاتي كه در مجتمع متروپل قرار داره دسترسي به اين هايپرماركت كه در طبقه منفي يك هست بسيار ساده است. كافيه خريداران ماشين خودشون رو توي پاركينگ پارك كنن و توسط پله برقي كه در انتهاي هايپرماركت هست و آسانسورهايي كه در قسمت‌هاي مختلف اين مجموعه است دسترسي داشته باشن به هايپرماركت. در طبقه منفي يك برج شماره دو متروپل يه تعداد هم واحد تجاري قرار دارن كه به واسطه مجاورت با هايپرماركت موقعيت بسيار مناسبي دارن. واحدهاي تجاري منفي يك تقريبا آماده بهره‌برداري و كامل هستن كف سراميك شده. ديوارها سراميك هستن. فن‌كويل ها، اعلام و اطفاي حريق، روشنايي همه در طبقه منفي يك نصب شده و عملا آماده بهره‌برداري هستن. شما مي‌تونيد براي اطلاعات بيشتر درباره پروژه با واحد فروش هلدينگ عبدالباقي تماس بگيرين.» (شماره تماس دفتر مركزي هلدينگ عبدالباقي كنار تصوير خودنمايي مي‌كند. موزيكي حماسي در ادامه پخش مي‌شود و مرد از پله‌هاي طبقه منفي يك متروپل بالا مي‌رود.) طولي نمي‌كشد كه چند ماه بعد در دوم خرداد ماه سال 1401 هم كارگران و هم برج هاي دوقلوي متروپل با هم پايين مي‌آيند.

هم اكنون متروپل
(اهالي آبادان، ناگهان فرياد مي‌كشند و به خيابان اميري مي‌ريزند؛ گونه مي‌خراشند و بر سر و سينه خود مي‌زنند و گريبان چاك مي‌دهند؛ عزاداري...) 
وقتي برج هاي دوقلوي عبدالباقي با تبليغاتي كه با هزينه‌هاي بالايي انجام داده بود فرو مي‌ريزد حدود 100 نفر كه شامل كارگران برج و برخي از شهرونداني كه روز حادثه در خيابان اميري بودند مفقود مي‌شوند. تاكنون و تا لحظه تنظيم اين گزارش 31 نفر جان خودشان را در اين حادثه از دست دادند و گفته مي‌شود دست‌كم 38 نفر زير آوار مفقود شدند. 
محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عملیات آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان ادامه دارد اعلام كرد كه آواربرداری در سه منطقه که پیش‌بینی می شود اجسادی در آن وجود دارد از جمله مغازه بستنی فروشی که ديروز یک جسد از آن خارج شد پیشرفت بیشتری دارد. در تلاش هستیم از منطقه میانی برج متروپل که گفته می‌شود کافی شاپ در آنجا است دسترسی بهتری به طبقات زیر داشته باشیم هر چند بیشترین حجم آواربرداری در این محل در حال انجام است. اگر مطمئن شویم اجسادی در زیر آوار وجود دارند با تجهیزاتی به مراتب بیشتر از تجهیزات به کار رفته در حادثه پلاسکو در مدت  ۲۴ ساعت آوار متروپل تخلیه خواهد شد. آواربرداری ساختمان متروپل با پلاسکو متفاوت بوده و قابل مقایسه نیست اما با وجود سختی کار روند آواربرداری مطلوب است. سه دستگاه برش پلاسما که تعداد محدودی از آنها در کشور وجود دارد در منطقه مستقر بوده و در کنار مجهزترین تجهیزات کار آواربرداری در حال انجام است. مردم آبادان از مسوولانی که در رابطه با احداث برج متروپل مرتکب خطا شده‌اند همچنین به عملکرد شهرداران و استاندار سابق خوزستان اعتراض دارند.  احسان عباسپور معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نيز در خصوص آواربرداري عنوان كرد كه تاکنون پیکرهای ‌۳۱ نفر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شده است.  با گذشت هشت روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری ادامه دارد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون