• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5222 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ خرداد

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

ايران فروكاستن مسائل باقي‌مانده به موضوع FTO را قبول ندارد

رسانه‌هاي امريكايي هفته گذشته اعلام كردند كه جوبايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده تصميم خود را درباره حفظ نام سپاه در ليست FTO گرفته و نام سپاه را در اين ليست حفظ خواهدكرد. با توجه به همين مساله «اعتماد» روز سه‌شنبه در نشست خبري هفتگي سعيد خطيب‌زاده از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد: «آيا اين موضع در پيام‌هايي كه با واسطه از ايالات متحده دريافت مي‌كنيد، به اطلاع جمهوري اسلامي رسانده‌ شده است؟» همچنين سوال شد كه «آيا موضع ايران در ابتكارهايي كه ارايه كرده همچنان تلاش براي حذف نام سپاه از ليست فوق است يا اگر به قول وزيرخارجه در جريان مذاكرات، بهره‌مندي اقتصادي ايران از احياي برجام حاصل شود، ما حاضر به عبور از اين موضوع به نفع توافق هستيم؟»
سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوالات اظهار كرد: «آنچه براي ما در نهايت اين توافق بايد به دست بيايد، انتفاع قطعي مردم ايران است.» او افزود: «آنچه در رسانه‌هاي امريكايي و غربي، بعضا با طراحي گفته‌مي‌شود، تاكتيكي است كه خيلي غريب نيست. برجسته‌سازي موضوع در فضا و زمان و مكان خاص براي رسيدن به توافق و القاي مفهوم خاصي چيز جديدي نيست و در حوزه رسانه همه تقريبا با اين برجسته‌سازي‌هاي نمادين و تصنعي آشنا هستند. اساسا آنچه ميان ايران و ايالات متحده در حال مذاكره است، موضوعاتي است كه با چرخه انتفاع اقتصادي ايران و باز كردن تمام اجزاي فشار حداكثري ايالات متحده مرتبط است.»
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: «آنچه براي ما در نهايت اين توافق بايد به دست بيايد، انتفاع قطعي مردم ايران است. اگر در اين انتفاع قطعي مردم ايران، برخي موضوع‌ها گنجانده شود يا نشود، فقط و فقط در ميز مذاكرات و فقط و فقط در تصوير نهايي كه از آن توافق در ذهن خودمان داريم و حداقل‌ها و حداكثر‌هايي كه در آن توافق تعريف كرديم و روشن هم خطوط قرمزمان را براي طرف مقابل مشخص كرديم [روشن مي‌شود.] طرف مقابل هم مي‌داند و به همين دليل است كه اين رفت و برگشت‌ها انجام مي‌شود.» خطيب‌زاده در پايان تاكيد كرد: «همان‌گونه كه آقاي دكتر اميرعبداللهيان هم در داووس گفتند اين موضع، موضع دقيق ماست و موضعي است كه پشت تريبون رسما اعلان مي‌كنيم. موضوعاتي كه بين ما و ايالات متحده امريكا باقي مانده، در خصوص تضمين‌ها، در خصوص افراد و در خصوص چرخه انتفاع قطعي اقتصادي ايران بايد تماما حل شود. اينكه كدام بند با چه حالتي ادامه پيدا كند، بايد در ميز مذاكره به آن پرداخت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون