• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5222 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ خرداد

نامه سرگشاده كميسيون زنان بنياد باران خطاب به «انسيه خزعلي»:

اصلي‌ترين مساله زنان اين سرزمين تامين امنيت است

به گزارش ديده‌بان ايران؛ كميسيون زنان بنياد باران با انتشار نامه سرگشاده‌اي خطاب به معاون رييس دولت سيزدهم درباره مانع‌تراشي‌ها در مسير تصويب لايحه حفظ امنيت و كرامت زنان و خانواده و عواقب آن هشدار دادند. متن كامل اين نامه به شرح زير مي‌باشد: 
به نام خدا
نامه سرگشاده
سركار خانم دكتر خزعلي
معاون محترم ريس جمهور
با سلام
احتراما به آگاهي مي‌رساند اكنون كه در دهه پنجم انقلاب اسلامي به سر مي‌بريم مطالبات انباشته شده زنان روز به روز بيشتر و بيشتر مي‌شود. زماني كه با نداي رهبر كبير انقلاب امام خميني زنان و مردان اين سرزمين پا در عرصه مشاركت براي پيروزي انقلاب اسلامي گذاشتند، اهداف بلندي نظير استقلال و آزادي را در لواي جمهوري اسلامي به عنوان نظام دموكراتيك و اسلامي مورد نظر داشتند. آنها با اميد به اينكه در پرتوي نظام سياسي مبتني بر دين اسلام و مشاركت مردمي بتوانند مشكلات و نيازهاي خود را برآورده كنند تلاش‌هاي بسياري انجام دادند و زخم‌هاي ناشي از جنگ تحميلي هشت ساله به همراه فشارهاي ناشي از تحريم را به جان خريدند تا بتوانند كشور خود را از شر دشمنان دور كنند و مطالبات خود را پاسخ بگيرند .
اكنون پس از طي نزديك به نيم قرن آنان همچنان نيازمند طرح مطالبات هستند چرا كه پاسخ‌هاي درخور هنوز براي آنان ارايه نشده و شكاف جدي ميان خود به عنوان زنان اين سرزمين و تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها مي‌بينند. زنان اين سرزمين اصلي‌ترين مساله خود را امنيت مي‌دانند امنيت در جامعه و خانواده و اين ميسر نمي‌شود مگر آنكه ريشه‌هاي خشونت عليه زنان از نظر فرهنگي و قانوني خشكيده شود .
لايحه حفظ امنيت و كرامت زنان و خانواده بيش از يك دهه در كش و قوس قواي مختلف درگير بود و اكنون كه به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده بيش از يك سال است كه اتفافي نيفتاده است. مطالبات زنان كه ناشي از گسترش خشونت براي آنان در فضاي خانواده و اجتماع اشكال نگران‌كننده‌اي به خود گرفته نيازمند توجه بيشتر قانونگذاران و مسوولان اجرايي كشور است.
از اين رو خواهشمند است با عنايت به وقايع اخير و اقدامات نگران‌كننده در شهرها و استان‌هاي مختلف كشور نظير خوزستان، گيلان و شهرهاي بزرگ و كوچك ديگر اقدام عاجل براي بررسي و قانونگذاري دراين خصوص صورت پذيرد. بديهي است پيگيري جنابعالي امكان دستيابي به اين هدف را بيشتر خواهد كرد.
در ادامه لازم مي‌دانيم به عنوان يك تشكل غير دولتي از ديگر مطالبات اساسي زنان نظير رفع تبعيض شغلي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد براي زنان در جهت كاهش نابرابري اقتصادي و بروز نوعي فقر مزمن كه دامنگير آنان گشته به ويژه زنان سرپرست خانوار و دختران تحصيلكرده كشور، با كمك ساير دستگاه‌ها اقداماتي جدي در اين خصوص صورت پذيرد.
درهمين راستا بروز برخي نگراني‌ها ناشي از جداسازي و تشويق كودك‌همسري به بهانه افزايش جمعيت كه دغدغه جنابعالي و ما است را به عنوان يك امر مهم براي سلامت دختران خردسال اين سرزمين مي‌دانيم كه نيازمند توجه بيشتر دولت است.آموزش خانواده‌ها، كمك‌هاي مالي به آنها براي ادامه تحصيل دختران خردسال اين سرزمين به معناي سرمايه‌‌گذراي بر نسل آينده زنان پر توان اين كشور است پس در نگاهي آينده‌نگر به سلامت روح و روان و جسم آنان توجه ويژه بايد صورت پذيرد. طرح‌هاي توانمند‌سازي خانوار و حمايت قانوني و حقوقي از اين فرزندان خردسال معناي واقعي عدالت است كه نظام سياسي ما همواره در پي آن بوده است.
در ادامه ضروري مي‌دانيم توجه ويژه‌اي به مطالبات زنان كشور بر اساس نظرسنجي كه در سال 1396 صورت گرفته و اصلي‌ترين مسائل آنان طرح شده صورت بگيرد.
بديهي است جايگاه معاونت زنان رياست‌جمهوري مأمني براي مطالبات بر زمين مانده زنان اين كشور است كه متاسفانه تاكنون به صورت انباشته شده بازتوليد مي‌شود. زنان اين سرزمين در بستر جمهوري اسلامي به دنبال رفع مشكلات و گشوده شدن فرصت‌هاي تازه براي رشد و بالندگي بودند اما همواره اين مسائل به حاشيه رانده شده است و در همه دولت‌ها به صورت نسبي مسائل زنان در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و به بهانه مسائل جدي‌تر دغدغه‌ها و مسائل آنان مورد توجه واقع نشده است. تشكيل ستاد زن و خانواده بارقه‌اي از اميد براي حل مشكلات اجرايي زنان در كشور است كه اگر از ظرفيت‌هاي آن بهره لازم صورت بگيرد بستري فعال و اثرگذار خواهد بود. از اين رو توجه به كارگروه‌هاي تخصصي مرتبط با اين مهم مي‌تواند راهي براي حل مشكلات و مسائل مرتبط بر زنان اين كشور باشد .
اميد است بهره‌گيري از تجارب گذشته در بستر همكاري با تشكل‌هاي غيردولتي زنان بتواند بازوان پرتواني براي معاونت امور زنان گردد!
كميسيون  زنان  بنياد  باران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون