• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5222 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ خرداد

مجمع ايستادگي نكرد

حواله فوتبال به سه ماه بعد!

گروه ورزش

 

مجمع عمومي فدراسيون فوتبال روز گذشته برگزار شد و هيچ يك از انتظارات جامعه فوتبال را برآورده نكرد. در واقع تنها اميد باقي‌مانده علاقه‌مندان به تيم ملي براي بازگشت عقلانيت به اداره فوتبال در فاصله ۵ ماه تا شروع جام جهاني نقش بر آب شد و دوباره همه حواله داده شدند به سه ماه آينده كه قرار است انتخابات فدراسيون برگزار شود. 

مجمع روز گذشته بايد تكليف چند مساله مهم را روشن مي‌كرد كه هيچ كدامش انجام نشد. اول از همه بايد پروسه عزل شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس سابق فدراسيون فوتبال بررسي مي‌شد كه اين كار صورت نگرفت. مجمع اعتراضي به ورود كميته‌هاي اخلاق و استيناف به حذف فردي كه راي مجمع را داشت انجام نداد و با يك راي‌گيري ساده و بدون استماع گزارش بررسي عزل عزيزي خادم از دستور مجمع خارج شد.
كامراني‌فر پيش از راي‌گيري گفت: «در اين شرايط بحث اينكه بخواهيم دفاع كنيم و فرصتي بدهيم امكان‌پذير نيست. حتي اگر بهترين دفاع را هم داشته باشيد، ديگر امكان بازگشت به سمت نيست. بعد از اتمام محروميت، امكان بازگشت به سمت نيست. همين اساسنامه، تكليفي را به عنوان دبيركل بر دوش ما گذاشته است. اگر فردي محروم شود، نمي‌تواند هيچ فعاليتي در فوتبال داشته باشد و ما ايشان (عزيزي خادم) را به عنوان عضوي از فدراسيون نخواهيم داشت. شايد اين مساله علي‌رغم ميل باطني ما باشد اما مجبوريم. تخلفات ايشان را رد يا تاييد نمي‌كنم چون در آن جايگاه نيستم. فوتبال براي همه شماست. شما بايد براي فوتبال تصميم بگيريد. امروز نظر حسن كامراني‌فر مهم نيست. طبق موضوعي كه فيفا اعلام كرد، امروز نمي‌توانيم فرصتي به ايشان (عزيزي‌خادم) بدهيم و هر كجا كه هستند براي ايشان آرزوي سلامتي داريم.»
با حذف قطعي عزيزي خادم كه حتي فرصت دفاع پيدا نكرد بحث انتخابات مجدد رياست فدراسيون فوتبال مطرح شد. از آنجايي كه در ادامه مجمع قرار بود در مورد ماندن يارفتن ۴ عضو هيات رييسه راي‌گيري شود و ممكن بود هيات رييسه از حد نصاب بيفتد همان ابتدا تكليف تعيين تاريخ برگزاري انتخابات رياست فدراسيون مشخص شد و اعضاي مجمع به تاريخ ۸ شهريور راي دادند. اين در حالي است كه جام جهاني از ۳۰ آبان آغاز مي‌شود و فوتبال ايران در فاصله كمتر از ۹۰ روز تا سوت آغاز جام جهاني تازه مي‌خواهد انتخابات جديد برگزار كند و رييس تازه را بفرستد داخل ساختمان فدراسيون. 
بعد از آن نوبت به بررسي صورت‌هاي مالي فدراسيون و سازمان ليگ شد كه آن هم بدون نتيجه به پايان رسيد و به مجمع بعد موكول شد! هيات رييسه به سادگي زير بار امضاي صورت‌هاي مالي سال‌هاي قبل نرفت و دبيركل فدراسيون هم صد بار تاكيد كرد وقت نداريم و بايد كار را جلو ببريم و در نهايت همه پذيرفتند صورت‌هاي مالي هم سه ماه بعد مورد بررسي قرار بگيرد. به اين ترتيب بحث تخصيص بودجه هم دچار مشكل شد كه باز هم مجمع بدون بررسي و به سادگي اختيارات بودجه را تا مجمع بعدي به هيات رييسه تفويض كرد. 
در ادامه نوبت به عزل يا ابقاي ۴ عضو هيات رييسه رسيد. چيزي كه اهالي فوتبال بيش از هر چيزي منتظر آن بودند تا ببينند مجمع به عنوان نگهبان فوتبال چطور با كساني كه در چند ماه گذشته فوتبال را به بيراهه كشانده‌اند برخورد خواهد كرد. با اين حال نتيجه نااميدكننده‌تر از آن چيزي شد كه انتظار مي‌رفت. احسان اصولي متهم رديف اول اتفاقات مشهد و سقوط پديده به ليگ دسته يك، كسي كه براي توجيه حمله به زنان تماشاچي با اسپري فلفل دست به دامان اتفاقات ليگ قهرمانان اروپا شد، با تنها ۳۱ راي از مجموع ۸۲ راي ماخوذه در سمت خود ابقا شد! ابقاي اين عضو هيات رييسه در شرايطي صورت گرفت كه او ۴۸ راي مخالف داشت اما با توجه به قانون دوسوم توانست مجوز ادامه فعاليت در فدراسيون را به دست آورد تا شاهكارهاي جديدي در عرصه مديريت فوتبال به نمايش بگذارد. اينكه يك فرد بيش از ۵۰ درصد مخالف در مجمع داشته باشد اما همچنان در سمت خود بماند هم از نكات جالب توجهي است كه در اساسنامه فدراسيون فوتبال آمده! 
مهرداد سراجي، دوست صميمي عزيزي خادم كه براي بركناري رفيق صميمي‌اش با تيم رقيب پيمان بست تنها بازنده قطعي و اصلي اتفاقات چهار ماه اخير لقب گرفت. او در راي‌گيري مجمع با ۵۴ راي مخالف از سمت خود عزل شد. اين در حالي بود كه سراجي تا آخرين لحظه براي ماندن تلاش كرد. او با استناد به يك راي مخدوش ادعا داشت حد نصاب دو سوم مخالف در مورد او محرز نشده تا اينكه نمايندگان فيفا و اي‌اف‌سي عزل او را تاييد كردند. با عزل سراجي هيات رييسه فدراسيون فوتبال هم از رسميت افتاد اما كامراني‌فر دبيركل فدراسيون گفت قانون اجازه مي‌دهد براي فرد عزل شده يك سرپرست در نظر بگيريم. 
طهمورث حيدري و احمدرضا براتي دو عضو ديگر هيات رييسه بودند كه موفق شدند اعتماد دوباره مجمع را به دست بياورند. همچنين مجمع به ادامه كار اركان قضايي فدراسيون فوتبال و سرپرستي ميرشاد ماجدي نيز راي مثبت داد تا به اين ترتيب هيچ اتفاق خاصي در فدراسيون فوتبال رخ نداده باشد جز رفتن مهرداد سراجي! 
۵ ساعت و سي دقيقه مجمع عمومي فدراسيون فوتبال بدون هيچ دستاورد خاصي به پايان رسيد. همه‌چيز كدخدامنشانه حل يا به مجمع بعدي موكول شد. هيچ كس مورد بازخواست قرار نگرفت. معلوم نيست اگر آن همه تخلفي كه اعضاي هيات رييسه به آن اشاره داشتند صورت گرفته بود چرا در مجمع مورد بررسي قرار نگرفت و اگر آن قدر مهم نبود كه مي‌شد به راحتي به مجمع بعد منتقل شود چرا بر مبناي همان‌ها فوتبال را وارد حاشيه كردند؟ 
همانطور كه روز قبل از مجمع پيش‌بيني كرده بوديم همه لابي‌هاي لازم انجام شده بود و فوتبال سودي از اين وضعيت نبرد. البته اين هم از معايب مجمع ۸۲ نفري است. مجمعي كه به راحتي توسط چند نفر و با فشار نهادهاي بيرون سازماندهي مي‌شود و تصميمات از پيش تعيين شده را صرفا اجرايي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون