• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5222 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ خرداد

در مراسمي از اساسنامه صندوق حمايت از توسعه زراعت در ديمزارها رونمايي شد

اعتبار 2000 ميلياردتوماني صندوق براي جهش توليد در 10 ميليون هكتار ديمزار

صبح ديروز در شصت‌ودومين جلسه «ستاد ملي طرح جهش توليد در ديمزارها» كه با حضور سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام، وزير جهاد كشاورزي و معاونان و مديران ارشد هر دو مجموعه در محل ساختمان وزارت جهادكشاورزي برگزار شد، اساسنامه صندوق حمايت از توسعه زراعت در ديمزارها رونمايي و اين صندوق به‌طور عملياتي آغاز به كار كرد.
سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام در اين مراسم با بيان اينكه بايد با توليد محصولات استراتژيك به ايجاد امنيت غذايي در كشور كمك كنيم، گفت: ستاد اجرايي فرمان امام در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، توانمندسازي اقتصادي مناطق روستايي و دورافتاده كشور و كمك به حفظ استقلال اقتصادي، طرح ملي جهش توليد در ديمزارها را با مشاركت وزارت جهادكشاورزي از سال پيش آغاز كرد؛ سال گذشته اين طرح به صورت آزمايشي اجرا شد و سال دوم طرح با تاييد مقام معظم رهبري آغاز شده است.
عارف نوروزي افزود: ستاد اجرايي و وزارت كشاورزي ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار هكتار را هدف قرار داده بودند كه تاكنون ۲.۵ ميليون هكتار از آن محقق شده و ۱۰۰ هكتار نيز در دوماه آينده زير كشت قرار مي‌گيرد، با توافقي كه با وزارت جهاد كشاورزي داشته‌ايم، اين رقم را تا پايان سال به 5 ميليون هكتار افزايش خواهيم ديد.
وي افزود: ستاد اجرايي فرمان امام سال گذشته ۱۳۰ ميليارد تومان، امسال 360 و سال آينده 560 ميليارد تومان كمك بلاعوض به اين طرح اختصاص داده و مي‌دهد.
سرپرست ستاد اجرايي امام فرمان داد: هدف‌گذاري ۵ساله ستاد رسيدن به ۱۰ ميليون هكتار ديمزار و ۵ ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي براي كشور است.
نوروزي با اشاره به آغاز به كار عملياتي صندوق حمايت از توسعه محصولات زراعي در ديمزارها اعلام كرد: اعتبار اوليه اين صندوق 100 ميليارد تومان و سقف اعتبار آن ۲هزار ميليارد تومان خواهد بود.
وي ادامه داد: حمايت‌ها و كمك‌هاي بلاعوض ستاد و همكاري با وزارت جهاد كشاورزي ادامه خواهد داشت و با اجراي اين طرح بزرگ مي‌توان معبري براي كشور ايجاد و به همه يادآوري كرد كه ظرفيت‌هاي بسياري در كشور وجود دارد و مي‌توانيم در مسير خودكفايي و استقلال اقتصادي حركت كنيم.
وزير جهاد كشاورزي نيز در اين مراسم با اشاره به طرح جهش توليد در ديمزارهاي كشور اظهار كرد: اين طرح مشاركتي با حمايت ستاد اجرايي فرمان امام ابتدا در ۵ استان آغاز و امسال در ۱۵ استان و در سطح كشت6 .2 ميليون هكتار گسترش يافته است.
سيدجواد ساداتي‌نژاد افزود: ديمزارها ارزش ويژه‌اي دارند و از آب سبز استفاده مي‌كنند و اقشار مشغول در اين ديمزارها نجيب و زحمتكش هستند و با اين طرح به اين اقشار كمك شاياني مي‌شود؛ اين طرح همچنين در راستاي توليد ملي مي‌تواند اثرگذاري فوق‌العاده داشته باشد، از آنجا كه در حال حاضر جهان دچار چالش امنيت غذايي شده، نگاه و حمايت ستاد اجرايي فرمان امام به عنوان مركز پيشران در اين حوزه، جاي تقدير دارد.
وزير كشاورزي ادامه داد: با توافقي كه امروز في‌مابين ستاد اجرايي و وزارت جهاد كشاورزي انجام شد، سطح كشت ديمزارها تا پايان سال به 5.2 ميليون هكتار در تمام استان‌هاي كشور خواهد رسيد‌. اين طرح، بزرگ‌ترين طرح ملي كشور در مشاركت با مردم است. در اين طرح ارايه تسهيلات ارزان‌قيمت و توسعه سطح بيمه‌اي و تقويت معيشت كشاورزان صورت مي‌گيرد و خروجي آن افزايش توليد ملي كشور براي تامين امنيت غذايي است.
به گفته وي، ديروز همچنين توافق شد كه در راستاي توسعه فناوري‌ها در حوزه كشاورزي، از فعاليت‌هاي دانش‌بنيان نيز در اجراي اين طرح استفاده شود و پژوهش‌ درباره بذرهاي مناسب ديمزارها در دستور كار قرار بگيرد.
ساداتي‌نژاد تاكيد كرد: طرح‌هاي مبتكرانه و روند مديريت جهادي در ستاد اجرايي فرمان امام، قابل تقدير و راهگشاست، طرح جهش توليد در ديمزارهاي كشور مورد تاييد و تاكيد رهبرمعظم ‌انقلاب است كه نشان مي‌دهد اين طرح به لحاظ استراتژيك و ايجاد امنيت در زنجيره غذايي، بااهميت و مهم است.
گفتني است در راستاي جهش توليد در ديمزارهاي كشور و احياي خاك حاصلخيز براي كشاورزي با آب سبز و رسيدن به خودكفايي و امنيت غذايي پايدار در كشور، طرح جهش توليد در ديمزارهاي كشور با ابتكار ستاد اجرايي فرمان امام تدوين و به تاييد مقام معظم رهبري رسيد و پس از آن تفاهم‌نامه همكاري در زمينه طرح مذكور مابين وزارت جهاد كشاورزي و ستاد اجرايي فرمان امام در سال ۹۹ منعقد و مراحل اجرايي آن در سال 1400 آغاز شد. تاكنون 61 جلسه مشترك بين ستاد اجرايي و وزارت جهادكشاورزي با عنوان «ستاد ملي طرح جهش توليد در ديمزارها» برگزار شده و آخرين دستاوردها و پيشرفت‌ها و موانع در آن مورد بررسي قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون