• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5225 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ خرداد

توصيه حشمت مهاجراني به مديران استقلال براي انتخاب جانشين مجيدي

بهترين گزينه مربي خارجي است اگر نشد قلعه‌نويي يا نكونام

هواداران استقلال هيچ وقت تيم‌شان را تنها نگذاشته‌اند

علي ولي‌اللهي

 

سرمربي تيم ملي ايران در جام جهاني ۱۹۷۶ و اولين مربي ايراني كه راهي فوتبال امارات شد معتقد است عزيمت فرهاد مجيدي به ليگ امارات مي‌تواند اتفاق خوبي براي فوتبال ايران باشد. ايشان همچنين به باشگاه استقلال توضيه كرد بلافاصله يك گزينه خارجي خوب از منطقه شرق اروپا يا يكي از دو گزينه ايراني مطرح يعني جواد‌نكونام يا امير قلعه‌نويي را به خدمت بگيرد. 

هفته پيش فرهاد مجيدي سه روز پس از قهرماني با استقلال اين تيم را ترك كرد و راهي ليگ امارات شد. مجيدي سرمربي‌گري تيم اتحاد كلباء را به عهده گرفت. از همان زمان بحث بر سر درست يا غلط بودن تصميم مجيدي وجود دارد. اينكه سرنوشت استقلال چه خواهد شد و چه كسي شايسته نشستن روي نيمكت اين تيم است. 
حشمت مهاجراني سرمربي سابق تيم ملي در مورد نتايجي كه مجيدي با استقلال در فصل پيش گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اعتماد اظهار داشت: «يكي از فاكتورهاي مربي‌گري صبر و حوصله داشتن در روزهاي سخت است. نتايجي كه استقلال به دست آورد در تاريخ فوتبال اين باشگاه بي‌سابقه بوده است. تكرارش هم بسيار سخت است. تمام عوامل بايد دست به دست هم داده باشند تا اين موفقيت رقم خورده باشد. يعني از مديريت باشگاه تا تماشاگران باشگاه و بازيكنان و كادرفني همه جاده را هموار كردند براي موفقيت.» ايشان در واكنش به اظهار نظر برخي كارشناسان كه معتقدند تيم مجيدي زيبا بازي نمي‌كرد توضيح داد: «تيم استقلال خيلي خوب بازي كرده و خيلي هم خوب نتيجه گرفته است. بدون اغراق تكرار اين قهرماني خيلي خيلي سخت است. من اعتقاد دارم كه فرهاد مجيدي صبر و حوصله داشت. خيلي خوب كار  كرد و خيلي خوب از تيمش بازي گرفت. نمي‌توانيم منكر نقش سرمربي در نتايج اين تيم شويم.»
مهاجراني بعد از رساندن ايران براي نخستين‌بار به جام جهاني و در اوايل انقلاب راهي فوتبال امارات شد و يكي از پايه‌گذاران فوتبال مدرن در اين كشور حاشيه خليج فارس به حساب مي‌آيد. ايشان در پاسخ به اين سوال كه شرايط ليگ امارات در اين سال‌ها به چه صورتي است،گفت: «ليگ امارات يك ليگ منظم است و طبق برنامه حركت مي‌كند. از نقطه نظر بودجه مشكلي ندارند. نمي‌گويم محدوديتي ندارند ولي محدوديت‌شان شبيه مشكلاتي كه فوتبال ما با آن درگير است نيست. تيم‌هاي اماراتي شبيه باشگاه‌هاي بزرگ ما نيستند كه هميشه بدهي داشته باشند يا پرونده انضباطي. باشگاه‌هاي بزرگ ما پول كافي ندارند براي اينكه بتوانند به موقع حقوق و مزاياي بازيكنان و مربيان را بدهند.» ايشان تصريح كرد: «در امارات از اين مشكل‌ها نيست. بازيكن و مربي و كادرفني خيلي راحت حقوق و مزاياي خودش را دريافت مي‌كند. مربيان بزرگي در اينجا مشغول به كار بودند و در حال حاضر هم مشغول به كار هستند. نظم و انضباط ليگ امارات در منطقه مثال‌زدني است. ليگ‌شان خيلي خوب حركت مي‌كند و اگر وقفه‌اي در آن رخ بدهد بر مبناي برنامه‌هاي تيم ملي يا فدراسيون است. البته در امارات طول بازي‌ها به دليل شرايط آب و هوايي از ايران خيلي كمتر است. ولي هر ليگي مشكلات خاص خودش را دارد اما به‌طور كلي ليگ امارات از لحاظ سازماندهي خوب است و مديران خوب كار مي‌كنند.» 
رها كردن تيم قهرمان ايران و رفتن به تيم يازدهم ليگ امارات مهم‌ترين انتقاد هواداران به رفتار مجيدي بوده است كه مي‌گويد براي پيشرفت چنين تصميمي گرفته. مهاجراني كه سال‌هاست در امارات زندگي مي‌كند درباره احتمال پيشرفت و موفقيت مجيدي در ليگ امارات گفت: «مربي چه در داخل ايران چه در خارج از كشور- البته در خارج از كشور مسووليت بيشتري دارد- اخراجش يا ماندنش يا نحوه كارش بستگي به نتايجش دارد. يعني در هر جاي دنيا شما برويد نتايج مربي خيلي نقش اساسي و حياتي دارد در ادامه كار آن مربي در آن باشگاه. طبيعتا اگر فرهاد بتواند موفق شود همان طور كه قبلا اشاره كردم هم خودش مي‌تواند ترقي كند هم مي‌تواند راه را باز كند براي مربيان ايراني ديگر.» مهاجراني افزود: «مثل سابق بر اينكه من به امارات آمدم مربيان ايراني زيادي به اينجا آمدند. آقاي حبيبي آمد. آقاي شاهرخي آمد. بازيكنان زيادي آمدند. جلال طالبي آمد. خدابيامرز پورحيدري آمد. خيلي مربي آمدند در منطقه و امارات كار كردند. مجيدي مي‌تواند راه را باز كند. آمدن مجيدي به امارات بعد از چندين دهه اتفاق افتاده است. خود فرهاد در باشگاه الوصل بازي كرده. در باشگاه العين براي قهرماني آسيا بازي كرده. از محبوبيت خاصي در اينجا برخوردار است. اينها مي‌توانند به او كمك كنند. البته اگر كادرفني خوبي براي خودش انتخاب كند و اينكه بتواند بازيكنان خارجي خوبي در اختيار بگيرد ان‌شاءالله مي‌تواند موفق شود و اين در را باز كند براي مربيان ايراني و بازيكنان بيشتر از كشورمان.»
سوال بعدي از آقاي مهاجراني اين بود كه آيا مجيدي مي‌تواند حمايتي كه از سوي طرفداران استقلال در ايران داشت و باعث موفقيتش شد را در امارات به دست بياورد؟ ايشان پاسخ داد: «نقش تماشاگر و نقش مديريت در موفقيت يك تيم كاملا موثر است. ما نقش تماشاگر را در رفتار تماشاگران استقلال در فصل گذشته شاهد بوديم. در جريان مسابقات هيچ موقع نه تيم را تنها گذاشتند نه باشگاه را تنها گذاشتند و نه مربي را. تماشاگران استقلال از قديم هم همين بودند. هميشه خيلي خوب از تيم حمايت مي‌كردند. در هر شرايطي تيم را تنها نمي‌گذاشتند و همراه تيم بودند. طبيعتا الان ناراحت هستند از اينكه اين اتفاق افتاده. آنها نگران آينده هستند كه چه شخصي قرار است روي نيمكت تيم‌شان بنشيند. نگران هستند كه آيا اين نتايج تكرار خواهد شد يا خير. اينها سوالاتي است كه تماشاگر هميشه از خودش مي‌پرسد. در فوتبال ما هم مربي هميشه در مكاني است كه در موردش حرف و صحبت زياد هست و مورد قضاوت قرار مي‌گيرد. به‌طور كلي من فكر مي‌كنم تكرار نتايج استقلال مستلزم هماهنگي مديريت باشگاه به اضافه كادرفني، بازيكنان و تماشاچيان است تا بتوانند اين نتيجه را تكرار كنند گرچه اصلا كار ساده‌اي نيست.» 
اينكه چه كسي بهترين جانشين فرهاد مجيدي است مهم‌ترين موضوع پيش روي باشگاه استقلال است. مهاجراني كه خودش سابقه عضويت در تاج را در كارنامه دارد در اين‌باره گفت: «بايد شخصي بيايد كه جامعه را بشناسد. بايد كسي بيايد كه بداند در كجا زندگي مي‌كند. خصوصيات بازيكنان ايراني را بشناسد. بداند از چه مساله‌اي ناراحت مي‌شوند و با چه چيزي خوشحال. يعني به‌طور خلاصه از نظر روحي و رواني جامعه را بشناسد. اين مربي بايد با عقلش تصميم بگيرد نه با قلب و احساسش. ما يك جامعه كاملا احساسي داريم و به همان نسبت فوتبال ما هم احساسي است. بازيكن ما بيشتر با احساس و عاطفه‌اش فوتبال بازي مي‌كند. به نظرم مربياني كه از خارج مي‌آيند اگر بتوانند وضعيت روحي و رواني مردم ما را در نظر داشته باشند كمك زيادي مي‌كنند.» مهاجراني با بيان اينكه مربيان يوگسلاو در فوتبال ما جواب داد‌ه‌اند، افزود: «هر مربي كه از اروپاي شرقي آمده چون تقريبا حالت روحي جامعه خودش نزديك به حالات روحي جامعه ماست موفق بوده. اينها فاكتورهايي است كه به مربي كمك مي‌كند. در كنار اين مربي بايد به علم روز دنيا هم آشنا باشد و فوتبال كشوري كه مي‌خواهد در آن كار كند را يشناسد. اينها فاكتورهايي است كه به مربي كمك مي‌كند. البته ممكن است همه اين فاكتورها باشند اما مربي موفق نشود چون اينها فاكتورهاي كمك‌كننده است اما تضمين‌كننده موفقيت نيست.» ايشان گزينه‌هاي ايراني را نيز مناسب نيمكت استقلال دانست و گفت: « به هر حال ما اگر شرايط مربي خارجي را نداشته باشيم مربيان داخلي خوبي هستند كه قبلا هم در استقلال كار كردند. افرادي نظير نكونام يا امير قلعه‌نويي. الحمدالله مربيان ما در شرايطي هستند كه مي‌توانند تيم استقلال را هدايت كنند. اين ديگر بسته به نقطه‌نظر باشگاه دارد كه بخواهد از مربي خارجي استفاده كند يا از مربي ايراني.» 
پيشكسوت فوتبال كشورمان در پايان به كليشه كم طاقت بودن مديران و هواداران فوتبال در كشورهاي عربي و احتمال اخراج مجيدي بعد از دو، سه بازي نتيجه نگرفتن پرداخت و گفت: «در هر جاي دنيا تماشاچي يك شكل رفتار مي‌كند. وقتي تيم نتيجه بگيرد تماشاگر و مديريت احساس خوبي به تيم دارد. چه در امارات چه در ايران چه در هر نقطه ديگري. امتياز گرفتن و نتايج بازي‌ها روي مربي و تيم خيلي تاثير مي‌گذارد. مربي بايد بداند چه شكلي دارد كار مي‌كند و به مرور نقاط ضعف خودش را برطرف كند. فاصله باشگاه‌ها در فوتبال امارات زياد نيست. منطقه خورفكان و كلبا تقريبا يك منطقه فوتبال‌خيز است. نيروي جوان و استعداد در آن زياد است. قبلا هم گفتم يك فاكتور بزرگ مربي و مديريت صبر و حوصله است و نبايد با يكي دو بازي تصميم بگيرند و بايد به مربي وقت بدهند تا بتواند تمام خصوصيات كار خودش را نشان بدهد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون