• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5225 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ خرداد

بيم و اميدهاي كشتي جام تورليخانوف

هشدار قرمز به گرايي و زارع

تيم‌هاي كشتي فرنگي ايران در چند روز گذشته درگير حضور در رقابت‌هاي جام تورليخانوف قزاقستان بودند. حضور در اين مسابقات از دو منظر اهميت داشت: يكي وارد شدن به رنكينگ و ديگري حضور ستاره‌هاي كشتي در يك رقابت چالش‌برانگيز بعد از چند ماه دوري. در اين مسابقات نفراتي نظير حسن يزداني و كامران قاسم‌پور و برادران گرايي به همراه ديگر چهره‌هايي كه معمولا جزو نفرات اول تيم ملي هستند حضور داشتند. 
به جز دو قهرماني مقتدرانه حسن يزداني و قاسم‌پور در آزاد و ۴ طلاي كشتي فرنگي و چند حاشيه ديگر، دو كشتي‌گير كشورمان در اين رقابت‌ها عملكردي سوال‌برانگيز داشتند. دو كشتي‌گيري كه اتفاقا هر دو هم صاحب مدال طلا شدند اما نگراني‌هايي در مورد خودشان به وجود آوردند. اول محمدرضا گرايي قهرمان المپيك و جهان در كشتي فرنگي و دوم اميرحسين زارع قهرمان جهان و نفر سوم المپيك در كشتي آزاد. 
گرايي كه بعد از مسابقات قهرماني جهان در نروژ كه با كسب مدال طلا براي او همراه شد در رقابت رسمي ديگري شركت نكرده بود در قزاقستان براي چهارمين بار پياپي به يك كشتي‌گير قزاق باخت! در وزن ۷۲ كيلوگرم مسابقات كه با حضور ۷ كشتي‌گير، در دو گروه ۴ و ۳ نفره به صورت دوره‌اي برگزار شد، محمدرضا گرايي در دور اول با نتيجه ۴ بر ۳ و ضربه فني آزات ساديكوف از قزاقستان را مغلوب كرد. وي در دور بعد با توجه به عدم حضور شهروز اوچيلوف از تاجيكستان به پيروزي رسيد. گرايي در دور سوم مقابل ميرژان شرماخانبت از قزاقستان با نتيجه ۷ بر ۳ مغلوب شد و به عنوان نفر دوم اين وزن به مرحله نيمه نهايي راه يافت. اين باخت، چهارمين باخت متوالي گرايي برابر كشتي‌گير قزاق بود به شكلي كه اتحاديه جهاني كشتي تير زد بردن گرايي براي شرماخانبت تبديل به يك عادت شده. گرايي در نيمه‌نهايي با نتيجه ۹ بر صفر محمود بخشيلوف از ازبكستان را مغلوب كرد و به ديدار پاياني راه يافت تا دوباره مقابل شرماخانبت قرار بگيرد. در حالي كه گرايي خودش را براي يك نبرد انتقامي آماده مي‌كرد حريف از حضور روي تشك انصراف داد تا گرايي با كسب دو برد و يك شكست و دو عدم حضور رقبا به طلا برسد. گرايي بعد از مسابقات مصدوميت و دوري طولاني‌مدت از مسابقات را دليل شكست عنوان كرد و گفت اميدوار است در رقابت‌هاي جهاني با اين حريف روبرو شود تا او را براي اولين‌بار شكست دهد. به نظر مي‌رسد عدم حضور كشتي‌گير قزاق روي تشك يك عمليات رواني بود براي مسابقات بعدي كه احتمالا دو كشتي‌گير با هم روبرو مي‌شوند. 
اميرحسين زارع نيز كه در جهاني نروژ ايران را پس از بيش از نيم قرن به طلاي سنگين‌وزن جهان رساند در قزاقستان بعد از مدت‌ها روي تشك رفت و توانست راهي فينال شود. زارع در اين مرحله مقابل يوسوپ باتيرمورزايف از كشور ميزبان قرار گرفت و به شكل عجيبي در همان وقت نخست با حساب ۸ بر صفر از حريف عقب افتاد و چيزي نمانده بود با امتياز عالي بازنده اعلام شود. اتفاقي كه در صورت رخ دادن يك آبروريزي تمام‌عيار به حساب مي‌آمد ولي خوشبختانه رخ نداد و زارع در وقت دوم با استفاده از ضعف بدني حريف امتيازات را جبران كرد و ۲۱ بر ۱۰ برنده شد. كامبك عالي زارع باعث شد كمتر كسي به ۸ امتياز عقب افتادن او از كشتي‌گير نه چندان مطرح قزاق اشاره كند اما واقعيت اين است كه زارع با روزهاي خوبش فاصله زيادي گرفته. احتمال اينكه زارع در باد موفقيت‌هاي قبلي‌اش خوابيده باشد بسيار زياد است در حالي كه بايد بداند رقباي او در قهرماني جهان اجازه چنين كامبك‌هايي را به او نمي‌دهند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون