• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5225 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ خرداد

ماه عسل اسپانيايي‌ها در فرانسه

مشابهت‌هاي دو پادشاه از رئال تا نادال

گروه ورزش

 

رافائل نادال اسپانيايي با برتري مقابل حريف نروژي خود در فينال رولان گاروس براي چهاردهمين بار فاتح گرانداسلم خاك رس دنياي تنيس شد. اين بيست‌ودومين عنوان ارزشمند مرد اسپانيايي است كه او را بالاتر از تمام تنيس‌بازان تاريخ قرار مي‌دهد؛ در جايگاهي جاودانه. 
قهرماني رئال در فرانسه چند روز بعد از قهرماني اسپانيا در اين كشور مشابهت‌هاي زيبايي بين دو قهرمان كه هر دو طرفدار يكديگرند به وجود آورده. نادال هميشه گفته يك مادريديست است و از آن طرف كهكشاني‌ها هم هميشه به داشتن چنين طرفدار سرشناس و قابل احترامي به خود باليده‌اند. هميشه در رقابت‌هاي تنيس براي او آرزوي موفقيت كرده‌اند و رييس باشگاه رابطه بسيار خوبي با مرد شماره يك تنيس دنيا دارد. 
قهرماني نادال با وجود اينكه او سلطان خاك رس است و ۱۳ بار فاتح رولان گاروس شده بود به هيچ عنوان قطعي به نظر نمي‌رسيد. نادال پا به سن گذاشته در سه سال گذشته نشاني از آن جواني كه براي هر توپ تا آخرين لحظه مي‌جنگيد نداشت. مصدوميت مزمن مچ پاي او و شرايط همه‌گيري كرونا نادال را روز به روز از فرم ايده‌آل دور كرد تا جايي كه نزديك بود برنده ۲۰ گرانداسلم دنياي تنيس از جمع ده تنيسور برتر دنيا خارج شود. 
درست مثل رئال مادريد كه بعد از سه قهرماني متوالي با زيدان در ليگ قهرمانان در سراشيبي سقوط قرار گرفت اما توانست خيلي زودتر از آنكه كسي فكرش را مي‌كرد دوباره سلطه خود را به اروپا تحميل كند. رئال در ابتداي فصل جاري ليگ قهرمانان جزو شانس‌هاي اول قهرماني نبود. درست مثل نادال كه در اوپن استراليا شانس ششم و در رولان گاروس، جايي كه ركورد ۱۱۰ برد در مقابل ۳ شكست را به ثبت رسانده بود شانس پنجم به حساب مي‌آمد. 
تفاوت رئال و نادال با سايرين در همين است. برخاستن از خاكستر خود زماني كه كسي انتظار ندارد. اين ويژگي يك قهرمان است. اين ويژگي يك پادشاه است. پادشان ليگ قهرمانان اروپا و پادشاه زمين‌هاي به رنگ آجر دنياي تنيس. رافائل نادال اسپانيايي در فينال رولان گاروس كه عصر و غروب يكشنبه برگزار شد مقابل كسپر رود از نروژ به ميدان رفت. رود شاگرد نادال در آكادمي تنيس او در مايوركا بوده و اين نخستين‌بار در تاريخ گرانداسلم به حساب مي‌آمد كه استاد و شاگرد در مقابل هم در فينال ظاهر مي‌شدند. 
شاگرد نه تنها نتوانست استاد را مثل فيلم‌هاي رزمي چند دهه گذشته بكشد كه اسير اتمسفر بازي كردن مقابل كسي شد كه زماني اسطوره‌اش بوده. نادال در فينال به سادگي هرچه تمام‌تر كسپر رود را از پيش رو برداشت. ماتادور اسپانيايي در ست نخست با بريك كردن گيم سرو كسپر در همان ابتداي كار نشان داد چه اتفاقي قرار است در ادامه بازي رخ بدهد. نادال در اين ست با حساب ۶ بر ۳ به پيروزي رسيد. او همين كار را در ست دوم هم انجام داد. در ست سوم كسپر عملا تسليم محض بود و فقط مي‌خواست هرچه سريع‌تر از اين فضا خارج شود. نايب‌قهرماني گرانداسلم هم براي او اتفاق بزرگي بود. نادال در اين ست اجازه نفس كشيدن به رقيب نداد و ۶ بر صفر به پيروزي دست پيدا كرد. اتفاقي نادر در فينال يك گرانداسلم كه يك تنيسور در يك ست حتي نتواند يك گيم را برنده شود.
با اين برد نادال اسپانيايي در سن ۳۶ سالگي موفق شد چهاردهمين عنوان رولان گاروس و در مجموع بيست‌ودومين عنوان خود در گرانداسلم‌ها را به دست آورد. اين اتفاق سه روز پس از تولد او (نادال متولد ۳ جون ۱۹۸۶ است) و ۱۷ سال پس از اينكه او براي نخستين‌بار پا روي خاك قرمز رنگ رولان گاروس گذاشت رقم خورد. نادال آن موقع يك جوان ۱۹ ساله بود و هيچ‌كس تصور نمي‌كرد ۱۷ سال بعد او جزو سه تنيسور برتر تمام ادوار تاريخ لقب بگيرد. نادال حالا دو گرانداسلم بيشتر از راجر فدرر و نواك جوكوويچ دارد. 
برعكس رئال كه مدام پوست‌اندازي مي‌كند و هرگز كنار نخواهد كشيد روزهاي پاياني براي نادال كم‌كم از راه مي‌رسند. مصدوميت مچ پاي او در وضعيتي قرار گرفته كه ممكن است همين امروز باعث خداحافظي‌اش شود. نادال پس از بالاي سر بردن جام قهرماني در مورد ادامه كار و حضور در رقابت‌هاي ويمبلدون، سومين گرانداسلم سال گفت: «من براي حل كردن مشكل از تزريق آمپول روي عصب پا استفاده كردم و در اين دو هفته هيچ حسي روي پايم نداشتم. اين شرايط فوق‌العاده بود اما ما در تلاشيم تا يك راه‌حل طولاني‌مدت پيدا كنيم. اين روش مشكلاتي را به وجود مي‌آورد. اين چيزي است كه ما روي آن تلاش مي‌كنيم، اگر موثر بود من به راه خودم ادامه مي‌دهم و اگر كار نكرد داستان ديگري خواهد بود. من سپس به خودم پاسخ خواهم داد. از خودم مي‌پرسم آيا آماده انجام يك كار مهم هستم؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون