• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5226 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ خرداد

«اعتماد» بررسي مي‌كند

چرا با برهم‌زنندگان‌ سخنراني‌ها برخورد نمي‌شود؟

روز دوشنبه، رييس قوه قضاييه با اشاره به اتفاقي كه در مراسم گراميداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل (هنگام سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني) رخ داد و با موضع‌گيري و نارضايتي رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اينكه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتي مي‌خواهيم تا اين موضوع را دنبال كنند؛ چنانچه عده‌اي از روي غفلت مبادرت به چنين عملي مي‌كنند بايد متنبه شوند؛ همچنين چنانچه عده‌اي ناخواسته از ناحيه شياطين تحريك مي‌شوند، بايد به اين مساله توجه كنند؛ از سويي ديگر، اگر دست‌هاي پشت پرده‌اي نيز وجود دارد كه مي‌خواهند اين گونه مراسم ملي و مهم ما را مخدوش كنند و سوژه به دست دشمن بدهند، بايد موضوع دنبال و تعقيب شود و اقدام مقتضي و متناسب صورت بگيرد. اشاره اژه‌‌اي، به حضور عده‌اي از افراد سازماندهي شده در مراسم سالگرد امام خميني بود كه پيش از سخنراني سيدحسن خميني، با شلوغ كردن و شعارهاي مرگ بر ضد ولايت فقيه، مانع سخنراني سيدحسن خميني شدند. خبرگزاري فارس در گزارشي درباره اخلالگران اين مراسم نوشته: «در حين سخنراني توليت حرم مطهر امام خميني برخي از حضار با شعار‌هاي همچون «ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند» و «مرگ بر ضد ولايت فقيه» حاشيه‌هايي را ايجاد كردند، اما سيدحسن خميني به سخنراني خود ادامه داد.» اين خبرگزاري البته تاكيد كرده تنها افرادي كه كارت حضور داشتند، مجوز حضور در جلسه را داشتند و ساير مردم بيرون حرم ايستاده بودند. رفتاري كه با عتاب و خطاب رهبر انقلاب هم مواجه شد و معظم له در انتقاد از معترضين گفت: «شنيدم برخي افراد در زمان سخنراني حاج سيد حسن خميني شعار دادند و سر و صدا كردند، بنده كاملا با اين كار مخالفم.»
اين اولين‌باري نبود كه سخنراني‌هاي سيدحسن خميني در حرم پدربزرگش با شعارهاي افراطيون مواجه مي‌شد؛ هر چند اولين‌ بار بود كه رهبري به صراحت نسبت به اين رفتارها انتقاد كرد. پيش از اين نيز برخي اخبار حاكي از نارضايتي بزرگان نظام از اين رفتارها بود و صحبت‌هاي شنبه گذشته، نشان داد كه اين اخبار درست بوده است. 12 سال پيش در خرداد 89، در بحبوحه بحران‌هاي سال ۸۸، عده‌اي تندرو عليه سيدحسن خميني شعار دادند و مراسم ارتحال امام حميني را به حاشيه كشيدند. پيش از آن هم 16 سال قبل، در 14 خرداد 85، سخنراني مرحوم هاشمي‌رفسنجاني در قم با شعارهاي افراطيون همراه شد. در اين سال‌ها فهرست طولاني از سخنراني‌هايي وجود دارد كه توسط افراطيون به حاشيه كشيده شده است. از حمله به سخنراني علي لاريجاني، رييس وقت مجلس در حرم حضرت معصومه (س) تا اخلال در سخنراني حسن روحاني، در مقطعي كه مسووليت رياست‌جمهوري را بر عهده داشت يا حمله به علي مطهري در شيراز. 
روزگاري كه علي لاريجاني رييس مجلس بود، درست در سالروز پيروزي انقلاب در سال ۹۱ وقتي مورد حمله جماعتي افراطي با مهر و نعلين قرار گرفت كه آن زمان نيز با انتقاد مقام معظم رهبري همراه بود: «من مخالف هستم كساني راه بيفتند افراد را ضد ولايت فقيه، بي‌بصيرت معرفي كنند و عليه او صحبت كنند. من با اقدامي كه در قم صورت گرفت، مخالفم. من با اقدامي كه در حرم امام(ره) صورت گرفت مخالفم. بارها به مسوولان جهت جلوگيري از اين وقايع تذكر داده‌ام. اگر اين افراد واقعا حزب‌اللهي هستند و مومنند اين كار را نكنند» بيش از سايرين پيگير شناسايي عوامل حمله و اغتشاش به خود شد و پيگيري‌هايي براي شناسايي مسببين اين اتفاقات شروع شد. در آن زمان گفته مي‌شد رد پاي اغتشاشگران، به يك هفته‌نامه تندرو در قم و يك جريان سياسي وابسته در اين شهر مي‌رسد كه در موازات با جبهه پايداري، فعاليت مي‌كردند. بعضي از نمايندگان مجلس، بعد از بررسي، گزارشي از حوادث آن روز آماده كردند اما اين گزارش به صورت سانسور شده در صحن مجلس قرائت شد. 
آنچنان كه در گزارش كميته حقيقت‌ياب آمده است «روز قبل از راهپيمايي 22 بهمن 1391 يكي از افراد حلقه پرتو، فرد ديگر معلومي را احضار مي‌نمايد و از ايشان مي‌خواهد نيروهاي خود را براي نقش‌آفريني در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فرابخواند و همچنين خطاط و امكانات لازم را براي شب 21/11/91 در محل دفتر هفته‌نامه مذكور آماده كند. متون و شعارهاي مدنظر توسط افرادي از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحويل وي مي‌شود كه برابر اعتراضات نامبرده، به ايشان ماموريت داده مي‌شود كه شما به عنوان فرمانده ميدان مسووليت داريد نيروهاي خود را جمع‌آوري كرده و با در دست گرفتن دست نوشته‌ها در محل سخنراني دكتر لاريجاني اعتراض خود را به ايشان نشان بدهيد.» هفته‌نامه پرتو سخن در سه دهه گذشته، مهم‌ترين هفته‌نامه نزديك به مرحوم مصباح‌ يزدي بوده و عموما متن كامل سخنراني‌هاي اين استاد حوزه را به صورت كامل منتشر مي‌كرده است. يك روز پس از قرائت گزارش حادثه قم در مجلس، يعني روز چهارشنبه 17 مردادماه پس‌لرزه‌هاي قرائت گزارش حادثه قم در صحن علني كار خود را كرد به ‌طوري كه كار حميد رسايي، نماينده تهران و علي لارجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي به درگيري لفظي كشيد. اسفند 92 حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو شوراي مركزي جبهه پايداري و سردبير پرتو سخن، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، از صدور حكم دادگاه ويژه روحانيت در رابطه با سه تن از متهمان پرونده حادثه 22 بهمن قم خبر داد و گفت من روز حادثه در جمع مردم تبريز بودم و بعد از راهپيمايي نيز به جلفا رفتم اما متاسفانه آقاياني كه در مجلس گزارش مربوط به آن حادثه را تهيه كردند بدون برقراري ارتباط با ما و استماع اظهارات مان ما را عاملان آن حادثه معرفي كردند و متاسفانه به‌رغم پيگيري‌هاي مكرر حاضر به قرائت جوابيه مديرمسوول هفته‌نامه پرتو در صحن مجلس هم نشدند.
اين جريان البته حاميان رسانه‌اي قوي هم دارد. سال ۸۹ بعد از اخلال در سخنراني سيدحسن خميني، كيهان، از عمليات اين گروه تندرو حمايت كرده بود و نوشته بود برخلاف آنچه سايت‌هاي وابسته به سران فتنه و رسانه‌هاي بيگانه ادعا مي‌كنند، اعتراض به آقاي سيدحسن خميني از سوي «يك اقليت تحريك شده!» نبوده است، بلكه به گواهي اسناد صوتي و تصويري موجود و ميليون‌ها نفر از افراد حاضر در صحنه، اعتراض به ايشان يك خروش سراسري، خودجوش و همگاني بوده است و اگر غير از اين بود و تنها يك اقليت به جدايي ايشان از خط مبارك حضرت امام(ره) و همراهي وي با فتنه‌گران و دشمنان تابلودار امام راحل(ره) اعتراض داشتند بايستي بقيه مردم با سر دادن آن شعار‌ها عليه نوه حضرت امام(ره) مخالفت مي‌ورزيدند، اما نه فقط كمترين صدايي به مخالفت با آن شعار‌ها از كسي شنيده نشد، بلكه ميليون‌ها نفر از جمعيت حاضر در صحنه، با تمامي وجود و از ژرفاي دل عليه مواضع جناب آقاي سيدحسن خميني به خروش آمده بودند. آيا غير از اين بود؟

انگشت اتهام به سمت پايداري؟
اصولگرايان نزديك به قاليباف هم سعي كردند هوشمندانه اين انتقادات را به جبهه پايداري منتسب كنند و از رفتار‌هاي سوپر انقلابي اين جريان انتقاد كنند. محمود رضوي نوشته: «اگر مقلد حضرت آقا هستيد ايشان علنا فرمودند حق نداريد اين گونه اعمال را انجام بدهيد.» مجتبي توانگر در توييتر نوشته: «معدود افرادي كه امروز با سر و صدا مي‌خواستند مانع سخنراني آقاي حسن خميني شوند، دانسته يا نادانسته پياده‌نظام جرياني هستند كه فكر مي‌كنند هرچه بيشتر فرياد بزنند سوپرانقلابي خواهند شد! اما همچنان به پشت بلندگو هم بي‌توجهند.» استفاده مشترك اين افراد از كليد واژه پشت بلندگو، اشاره به منع رهبري از حضور احمدي‌نژاد در انتخابات ۹۶ است كه با مخالفت احمدي‌نژاد مواجه شد. نزديكان قاليباف به كنايه به حاميان احمدي‌نژاد و جبهه پايداري مي‌گويند شما توصيه‌هاي رهبري را گوش نمي‌كنيد تا ايشان ناچار شود پشت بلندگو به شما دستور بدهد. محسن كوهكن چهره نزديك به لاريجاني هم مي‌گويد «آنهايي كه مي‌گويند ما طرفدار ولايت هستيم، اما خلاف اين ادعا رفتار مي‌كنند، بدانند كه اگر طرفدار واقعي ولايت هستند، بايد حفظ نظام و تقويت نظام اسلامي برايشان بسيار مهم باشد و يكي از لازمه‌هاي حفظ و تقويت نظام هم جذب حداكثري و دفع حداقلي است؛ در حالي كه ما در نيرو‌هاي مدعي انقلابي‌گري چنين وصفي را نمي‌بينيم.»
با حمله به سيدحسن خميني، بار ديگر رسانه‌ها، به جاي پرداختن به حضور مردم در مراسم سالگرد امام خميني، به حواشي آن پرداختند. از طرفي نزديكان سيدحسن خميني با توجه به تجربه‌هاي مشابه، مي‌گويند پيگيري براي يافتن مسببين اين اتفاق، منتهي به نتيجه نمي‌شود چنانچه براي رييس مجلس زماني كه برادرش در راس قوه قضاييه بود، منتهي به نتيجه نشد. ظاهرا فضا براي راندن افراطيون باز است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون