• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5237 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳۱ خرداد

تي‌تي‌ها رنگ آرامش و ثبات را مي‌بينند؟

مربي اهل عشق‌آباد روي نيمكت عشقي تراكتور

سامان سعادت|۶ اسفند ۱۴۰۰ ساغلام براي بار دوم روي نيمكت تراكتور نشست. در آن زمان گرچه تراكتور در قسمت‌هاي پايين جدول بود ولي مشخصا جزو نامزدهاي سقوط به حساب نمي‌آيد. پيش از ساغلام سولدو به مدت چهار ماه هدايت قرمزپوشان را برعهده داشت.
  زماني كه ساغلام به تراكتور آمد، گفته شد او با قراردادي يك‌ونيم ساله هدايت تي‌تي‌ها را برعهده خواهد گرفت و نتايج فصل پيش رو اهميت چنداني ندارد. او آمده تا از همين حالا فرمان تيم را در دست بگيرد و فصل آينده پرقدرتي را براي تيم تبريزي رقم بزند. با پايان فصل مشخص شد خبري از قرارداد يك‌و‌نيم ساله نبوده و ساغلام و تراكتور بايد براي شروع فصل جديد با هم به توافق برسند. اين اتفاق از تاريخ ۱۰ خرداد كه تراكتور آخرين بازي‌اش را در ليگ به اتمام رساند صورت نگرفت تا در هفته پاياني ماه آخر بهار مشخص شود ساغلام از تبريز رفتني است. از همان زمان مديران تراكتور به دنبال يك مربي خارجي ديگر رفتند و در نهايت روز يكشنبه قربان برديف، مربي تركمنستاني ساكن روسيه را به عنوان سرمربي جديد معرفي كردند.  
از فيروز كريمي به زوونيمير سولدو كه ۱۵ هفته هدايت تراكتور را برعهده داشت و تنها ۱۲ امتياز كسب كرد و با دريافت ۱۴۰ هزار دلار اضافي حاضر شد پاي توافقنامه جدايي را امضا كند تا ساغلام كه سه ماه روي نيمكت تراكتور نشست. اين خلاصه عملكرد مديران تيم تبريزي است كه نتيجه‌اش شده جايگاه سيزدهمي براي تيمي كه روزي مدعي كسب عنوان قهرماني ليگ بود.
 اگر از مديران تراكتور سوال شود چرا تيم را از فيروز كريمي گرفتند و به سولدو با آن قيمت گزاف سپردند هيچ پاسخي نخواهند داشت. اگر بحث نتيجه بود كه مطمئنا فيروز كريمي نمي‌توانست عملكرد بدتري از سولدو در ۱۵ هفته به جا بگذارد. اگر هم بگويند سولدو را آورديم تا تيم‌سازي كند آن وقت بايد به اين سوال پاسخ بدهند چرا به خاطر چند نتيجه ضعيف او بركنار شد؟ همين سوالات عينا در مورد ساغلام هم مطرح است. اينكه چرا او آمد و چرا رفت؟
از اين مهم‌تر تراكتور فرصت قابل توجهي را در فصل نقل‌وانتقالات به دليل مشخص نبودن شرايط نيمكت تيم از دست داده است. در حالي كه رقبا به صورت فعالانه از باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي بهره مي‌بردند تراكتور درگير بحث با ساغلام و پيدا كردن جانشين او بود. 
 حالا سكان هدايت تراكتور به قربان برديف سپرده شده است. سرمربي سابق روستوف و كازان در ليگ روسيه كه عنوان قهرماني در ليگ برتر اين كشور با  كازان را هم در كارنامه دارد. او به نوعي كاشف سردار آزمون مهاجم تيم ملي فوتبال كشورمان هم به حساب مي‌آيد. او ۶۹ ساله است و فصل پيش در ليگ قزاقستان و در تيم غيرت به مربي‌گري پرداخته بود. برديف همراه با اين تيم به مقام سوم ليگ رسيد.  
از آخرين موفقيت قابل توجه برديف به عنوان سرمربي ۶ سال مي‌گذرد. البته اگر نايب‌قهرماني با روستوف در ليگ روسيه را بشود موفقيت حساب كرد. آخرين جامي كه برديوف برنده شده هم برمي‌گردد به سال ۲۰۱۲ كه برنده جام حذفي روسيه شد. او پيش از اين دو بار پياپي در سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ عنوان قهرماني ليگ روسيه را به دست آورده بود. برديف در آن سال‌ها ستاره‌هايي نظير كريستين آنسالدي، سزار ناواس و سرگي سماك را در تيم روبين كازان داشت. او بعد از دو سال ناكامي در تكرار موفقيت‌ها با كازان راهي روستوف شد و با اين تيم بعد از سه سال به مقام نايب‌قهرماني دست يافت. با اين حال بازگشت او به كازان در سال ۲۰۱۷ ديگر با موفقيت همراه نشد. برديف در اواسط فصل ۲۰۱۷ جانشين خاوي گارسياي اسپانيايي شد و فصل را در رتبه دهم به پايان رساند. در فصل بعد كه او از ابتدا هدايت كازان را برعهده داشت اين تيم به مقامي بهتر از يازدهمي نرسيد.
  مربي متولد عشق‌آباد مي‌تواند گزينه خوبي براي تراكتور باشد اگر مديران اين تيم بخواهند و اجازه بدهند. برديف هم در استعداديابي مهارت دارد هم در تيم‌سازي. با اين حال اگر نگاه مديران تراكتور همان نگاه سابق باشد شايد در فصل آينده هم به صورت متوسط هر چهار ماه هواداران شاهد نشستن يك مربي جديد روي نيمكت اين تيم باشند. برديف در حالي در سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ كازان را به مقام قهرماني روسيه رساند كه از سال ۲۰۰۱ هدايت اين را برعهده داشت. يعني ۷ سال زمان برد تا اين مربي تركمنستاني بتواند كاشت‌هايش را برداشت كند و به موفقيت برسد. او زماني كه به روستوف رفت هم زيادي طول كشيد تا بر اوضاع مسلط شود. 
 نبايد فراموش كرد كه برديف سال ۲۰۰۸ با برديف ۲۰۲۲ تفاوت‌هاي زيادي دارد. گرچه او امروز بسيار باتجربه‌تر است اما در آستانه ورود به هشتمين دهه زندگي‌اش قرار گرفته و طبيعتا از لحاظ حوصله و انرژي ديگر آن آدم سابق نيست. حال بايد ديد تراكتور در وهله اول در بازار نقل‌وانتقالات چه عملكردي به جا خواهد گذاشت و در ادامه در ليگ به چه صورتي پيش خواهد رفت. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون