• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5240 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۴ تير

آيت‌الله رييسي در نشست غيرحضوري سران بریکس پلاس:

«ابتكار امنيتِ جهاني» بستري مناسب براي همكاري‌هاي سازمان‌يافته است

سيد ابراهيم رييسي بعدازظهر ديروز در نشست ويديوكنفرانسي سران كشورهاي گروه بريكس كه به ميزباني چين برگزار شد، گفت: روندهاي متعارض جهاني، يكجانبه‌گرايي، ترجيحات ملي‌گرايانه و چالش‌هايي مانند تحريم و اقداماتِ قهرآميزِ اقتصادي، اهميت ايجاد و تقويت نهادهاي نوين را در كنار سازمان ملل متحد ضروري مي‌كند تا ضمن احترام به حاكميت و منافع ملي كشورها، گام مهمي براي تحقق «جامعه بشري با آينده مشترك» برداشته شود.
رييسي در ابتدا با تبريك به چين بابت «رياست دوره‌اي چين و برگزاري موفقيت‌آميز نشست سران بريكس را به عاليجناب شي‌جين‌پينگ، رييس محترم جمهوري خلق چين» از رييس‌جمهوري چين براي دعوت از جمهوري اسلامي ايران جهت مشاركت در «بريكس‌پلاس» و «گفت‌وگوهاي سطح بالا پيرامون توسعه جهاني» قدرداني كرد.
در ادامه رييسي گفت: «جهان به‌هم ‌پيوسته كنوني، با چالش‌هاي جديد و متنوعي روبروست كه روندِ پيشرفتِ دوستي و صلح جهاني را متاثر مي‌سازد. بحران‌هاي نوظهوري مانند پاندمي كرونا، تغييرات اقليمي و نيز منازعات منطقه‌اي و بين‌المللي، تعاملات بين كشورها را ضرورتي دو چندان بخشيده است. از سوي ديگر شاهد تجربه‌ها و اراده‌هاي جمعي، جهت غلبه بر مشكلات هستيم كه در قالب نهادها و ترتيبات جمعي، تحققِ ابتكارهاي جمعي توسعه و تامينِ منافعِ مشترك جهاني را تسهيل مي‌كند. لازم است اين بستر جهاني براي نقش‌آفريني موثرِ نهادهاي چندجانبه مستقل براي نيل به توسعه همگون و صلح جهاني را تقويت كنيم. روندهاي متعارض جهاني، يكجانبه‌گرايي، ترجيحات ملي‌گرايانه و چالش‌هايي مانند تحريم و اقداماتِ قهرآميزِ اقتصادي، اهميت ايجاد و تقويت نهادهاي نوين را در كنار سازمان ملل متحد ضروري مي‌كند تا ضمن احترام به حاكميت و منافع ملي كشورها، گام مهمي براي تحقق «جامعه بشري با آينده مشترك» برداشته شود.»
رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به بريكس به عنوان «نهادي پيشرو و متشكل از اقتصادهاي بزرگ نوظهور» گفت: «اين نهاد توانسته است با ارايه الگوها و ابتكارات مناسب، روندهاي جديدي را در جهان شكل دهد. اعضاي بريكس با اقتصادهاي مكمل و تنوع فرهنگي، مي‌توانند نيازهاي متقابل را تامين كنند و تجربه‌هاي ملي و بومي توسعه خود را در جهت تقويت رفاه و صلح جهاني با ديگران به اشتراك بگذارند. ابتكارهاي اعضاي بريكس از جمله «ابتكار توسعه جهاني» رييس‌جمهور شي‌جين‌پينگ، نمونه موفقي از نگاه جهاني براي رسيدگي به چالش‌هاي مشترك و جمعي است. نقش‌آفريني موثر بريكس در پيشبرد اهدافي چون توسعه روابط جنوب- جنوب، اصلاحات در نظام مالي بين‌المللي و ارايه ايده‌ها و ابتكارهايي از سوي اعضاي آن از جمله ابتكار كمربند-راه، تاسيس بانك توسعه جديد، با هدف ارتقاي رفاه عمومي و تقويت صلح و ثبات بين‌المللي، نشانگر ماهيت مبتكرانه و تاثيرگذاري اين نهاد در مقطع كنوني و آينده است.»
رييسي با اشاره به سياست‌ها و برنامه‌هاي بريكس كه در بيانيه‌ها و اسناد آن گفت: «نشان مي‌دهد اين نهاد قادر است به طيف متنوعي از موضوعاتِ مرتبط با دغدغه‌هاي جوامع در حال توسعه بپردازد. دستوركارِ اجلاس حاضر نيز نشان‌دهنده پيوند مقوله توسعه با امنيت، صلح، بهداشت، محيط زيست و نوآوري است. پيشنهادهايي همانند «ابتكار امنيتِ جهاني» نيز بستري مناسب براي شكل‌دهي به همكاري‌هاي سازمان يافته فراهم مي‌آورد. »
رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به اينكه «جمهوري اسلامي ايران عميقا به عدالت جهاني باور دارد»، گفت: «ايران تبديل شدن اين آرمان متعالي به گفتماني فراگير در عرصه جهاني را ضرورتي انكارناپذير مي‌داند. جهان معاصر اگرچه شاهد توسعه در برخي عرصه‌ها بوده است، اما توسعه منهاي عدالت، موجب گسترش بحران‌هاي جهاني نظير بحران معنويت و اخلاق، گسترش شكاف فقير و غني و تلاش براي به حاشيه راندن تنوع فرهنگي غني موجود در جهان شده است. جمهوري اسلامي ايران، به عنوان كشوري با تاريخي پربار از حضور فعال در نهادها و ابتكارات بين‌المللي، برخوردار از ظرفيت‌هاي گسترده اقتصادي، انساني و طبيعي و نيز با الهام از الگوهاي بومي، توانسته است، به مدد فرهنگ استقلال‌خواهي و حق‌طلبي، در مسير توسعه‌ ملي خود گام‌هاي ماندگاري بردارد. ما آمادگي داريم همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي خود را، از جمله ذخاير كم‌نظير انرژي جهان، شبكه‌هاي حمل‌ونقل و ترانزيت كوتاه و ارزان، ثروتِ استثنايي نيروي انساني آموزش‌ديده و نيز دستاوردهاي علمي چشمگير، براي نيل به اهداف بريكس به اشتراك‌ گذاريم. اين موقعيت كم‌نظير جغرافياي سياسي و اقتصادي، مي‌تواند ايران را به شريكي پايدار و قابل اتكا جهت اتصال بريكس به گلوگاه‌هاي انرژي و بازارهاي بزرگ جهاني مبدل نمايد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون