• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5240 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۴ تير

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه از احياي توافق هسته‌اي حمايت كرد

برجام، نه يك كلمه كمتر نه يك واژه بيشتر

گروه ديپلماسي |سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه فدراسيون روسيه كه بنا به دعوت همتاي ايراني خود و در اولين سفرش به جمهوري اسلامي ايران در دولت سيزدهم عصر روز چهارشنبه وارد تهران شد، روز پنجشنبه پس از ديدار با حسين اميرعبداللهيان در نشست خبري مشترك حضور يافت و به تشريح گفت‌وگوهاي انجام شده پرداخت.
مذاكرات بسيار خوب با رييس‌جمهور ايران 
به گزارش خبرگزاري فارس، سرگئي لاوروف در ابتداي اين نشست خبري ضمن قدرداني از مهمان‌نوازي اميرعبداللهيان به ديدارش با ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور اشاره كرد و گفت: مذاكرات بسيار خوبي داشتيم و امروز هم به صورت مفصل با آقاي اميرعبداللهيان گفت‌وگو داشتيم و دو كشور تصميم دارند كه روابط خود را تعميق ببخشند. ما نظر مشترك داريم كه روابط فيمابين توانسته به سطح بسيار بالايي در طول تاريخ برسد. با اين هدف كار مي‌كنيم روي توافق بزرگ كه ابتكار آن توسط رييس‌جمهور ايران مطرح شده است. چند وقت پيش پيشنهاد وزارت ما به تهران مخابره شد و امروز توافق كرديم كارشناسان هر چه سريع‌تر درباره اين سند مهم توافق كنند. سندي كه آينده شراكت استراتژيك ما را براي ۲۰ سال آينده مشخص مي‌كند. وظيفه ماست كه روابط فيمابين را گسترش دهيم در شرايطي كه تحريم‌هاي امريكا و كشورهاي اقماري مانع توسعه پوياي روابط دو كشور شده است. به‌رغم همه اين تبعيض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزايش يافت و به حدود ۴ ميليارد دلار رسيده و امسال روند مثبت است و هر كاري صورت مي‌دهيم كه از اين روند حمايت كنيم. لاوروف به سفر الكساندر نواك به تهران نيز اشاره و عنوان كرد: ما اعلام كرديم كه بايد راه‌هاي خاصي را در بخش انرژي، حمل و نقل، كشاورزي، فاينانس، بانكي و گمركي پيدا كنيم. ما در حال حاضر در فاز دوم و سوم نيروگاه بوشهر كار مي‌كنيم. هفته قبل در چارچوب سن‌پترزبورگ كه يك نشست اقتصادي برگزار شد، بحثي درباره همكاري دو كشور داشتيم و در آينده هم قرار است جلسه كميسيون مشترك را برگزار كنيم. وزارت امور خارجه دو كشور به حمايت سياسي و ديپلماتيك خود در همه مسائل مختلف ادامه مي‌دهند. روسيه در پروسه مذاكراتي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا براي حصول توافقنامه در زمينه تجارت آزاد همكاري مي‌كند كه نشست بعدي آن قرار است در جولاي در اصفهان برگزار شود. ما نظر مشترك داريم كه نبايد اجازه دهيم امريكا و اقمار آنها اصول بين‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابري حاكميت كشورها را عوض كنند. ما و ايران تحريم‌هاي يكجانبه برخلاف منشور ملل متحد توسط امريكا را محكوم مي‌كنيم و نيازمند آن است كه همه كشورهاي مستقل با اين روند مقابله كنند.
 از ورود ايران به سازمان شانگهاي
 استقبال مي‌كنيم
رييس دستگاه ديپلماسي فدراسيون روسيه در ادامه اين نشست خبري گفت: ما از پروسه رسمي ورود ايران به سازمان همكاري شانگهاي به عنوان عضو دايم استقبال مي‌كنيم. قرار است در سمرقند يك تفاهمنامه‌اي امضا شود كه زمان و پروسه حقوقي اين مساله را بيان مي‌كند كه فكر نمي‌كنم زمان زيادي را بطلبد. مطمئنيم ايران نقش مهمي را در تحكيم اين سازمان ايفا مي‌كند.
همه تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران
 كه ناقض برجام است، بايد لغو شود
وزير خارجه روسيه درباره مذاكرات وين براي احياي برجام گفت: هدف ما اين است كه اشتباهي كه امريكا صورت داد تصحيح كنيم. زماني امريكا از برجام و قطعنامه خارج شد، يك بار ديگر حقوق بين‌الملل را نقض كرده است. بايد كاري كنيم كه برجام احيا شود و به همان شكل اول آنكه در سال ۲۰۱۵ توسط قطعنامه سازمان ملل تاييد شد، بدون هيچ اضافه و كم كردن از آن. همه تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران كه ناقض برجام است، بايد لغو شود، اميدوارم امريكا انتخاب منطقي خودش را صورت دهد. البته اطمينان نهايي را در اين زمينه ندارم.
از ايران براي فهم درست ريشه‌هاي مشكل 
در اوكراين تشكر كرديم
وزير خارجه روسيه درباره نگاه تهران به تنش ميان روسيه و غرب درباره اوكراين گفت: در ديدار ديروز با آقاي رييسي به صورت مفصل درباره وضعيت فعلي در اوكراين صحبت كرديم. از ايران براي فهم درست ريشه‌هاي اين مشكل تشكر كرديم. غربي‌ها به رياست امريكا تلاش مي‌كنند از اوكراين به عنوان مامني براي ايجاد تهديد عليه خاك روسيه و مهار روسيه استفاده كنند. اين خط‌مشي آنهاست و تمام درخواست‌هاي ما از سوي غرب رد و ناديده گرفته شد. فدراسيون روسيه و آقاي پوتين بارها توضيح دادند كه ما انتخاب ديگري نداشتيم، جز اينكه‌ منافع دونباس و مردم روس در دونباس را تامين كنيم. تهديدهاي نئونازيستي كه در كي‌يف صورت گرفت و بعد از كودتاي ۲۰۱۴ اوكراين، هم كي‌يف به صورت علني و رسمي رد كردند و هم كساني كه آن را ساختند، رد كردند. مطمئنيم كشورهاي جهان از اين وضعيت فعلي آگاه هستند. امريكا تلاش دارد نظم خودش را به ديگر كشورها ديكته كند. اين راه ناقض همه پروسه‌هاي تاريخي و روند عيني ايجاد جهان چندقطبي است كه در چارچوب آن، كشورها وحدت و منافع خودشان را حفظ و از آن دفاع مي‌كنند. 
 امريكا ترمز مذاكرات را كشيده است 
به گزارش خبرگزاري فارس، خبرنگاري با اشاره به نقش سازنده ايران و روسيه براي رسيدن به توافق خوب و پايدار و با بيان اينكه شاهد كارشكني‌هاي امريكا هستيم، نظر لاوروف را درباره نقش مخرب امريكا براي كند كردن روند مذاكرات پرسيد كه وي گفت: امريكا ملاحظات خودش را نگاه مي‌كند و براساس مشكلات داخلي خود عمل كرده و تلاش مي‌كند ذهن انتخابات‌كنندگانش را از مشكلات داخلي منحرف كند. آنچه امريكا در مذاكرات براي احياي برجام انجام مي‌دهد، مثالي است كه هدف آن تاييد نقش رهبري بي‌چون و چراي امريكا در دستوركارهاي بين‌المللي است. اينكه اعتبار خودش را بالاتر از بقيه قرار دهد، ريسك‌دار است. امريكا يك سال پيش ما را متهم كرد كه ما بر سر راه احياي برجام ترمز ايجاد كرديم و اين مساله درست نبود و همه به اين موضوع اذعان دارند، روسيه مثل طرف‌هاي ديگر گفته كه آماده است برجام را به صورت كامل احيا كند. امريكا از آن زمان به صورت تنهايي در اين زمينه ترمز ايجاد مي‌كند. ما به دوستان ايراني گفتيم كه از موضع آنها براي احياي كامل برجام بدون هيچ كم و كاستي و افزودن به آن حمايت مي‌كنيم.
 حادثه اخير حمله به فرودگاه غيرنظامي
 در سوريه بود
وزير خارجه روسيه در پاسخ به سوالي درباره سوريه و اينكه موضع روسيه در مورد سوريه چقدر با ايران نزديك است و آيا تذكر اخير وزارت خارجه روسيه پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق را به عنوان نشانه‌اي از نزديكي بيشتر اين مواضع قلمداد كنيم؟ گفت: لازم است همه كشورها قطعنامه ۲۲۵۴ را به صورت كامل اجرا كنند و لزوم احترام به تماميت ارضي و حاكميت سوريه را مدنظر قرار دهند. در تماس‌هايي كه با اسراييل داريم، به صورت دايم توجه آنها را جلب مي‌كنيم كه نقض اين قطعنامه را متوقف كنند و تاكيد داريم كه فضاي هوايي را در سوريه نقض نكنند و حملات هوايي انجام ندهند. حادثه اخير كه رخ داد حمله به فرودگاه غيرنظامي بود و باعث از كار افتادن اين فرودگاه شد. ما از اسراييل درخواست كرده و خواستيم كه قطعنامه شوراي امنيت را رعايت كنند و در دفاع از موضع خودمان ادامه مي‌دهيم.
با ايران براي ثبات بخشيدن به بازار نفت و گاز 
توافق كامل داريم
لاوروف درباره همكاري ايران و روسيه براي تامين منافع مشترك در بازار انرژي گفت: ما هميشه در همكاري دوجانبه راه‌هايي را براي مشكلات ايجاد شده پيدا كرديم. امريكا و كشورهاي اقماري آنها به صورت غيرقانوني تلاش كردند توسعه بخش انرژي ايران را مهار كنند و همين كار را در قبال روسيه انجام مي‌دهند. پلان دوجانبه‌اي را امروز بررسي كرديم كه در حال حاضر چارچوب خودش را پيدا مي‌كند. هدف اين است كه اين را به تحريم‌هاي يكجانبه منوط نكنيم. برنامه پراميدي داريم كه اجازه مي‌دهد در اين بستر كار كنيم. به همراه طرف ايراني به صورت سنتي در اين زمينه كار مي‌كنيم، براي ثبات بخشيدن به بازار نفت و گاز توافق كامل داريم كه در چارچوب اوپك پلاس براي لزوم تامين منافع ايران در كارهاي آتي همكاري كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون