• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5240 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۴ تير

نگاهي به سرمربيان حاضر در ليگ بيست‌ويكم

پشت خط مانده‌ها، نيمكت‌هاي لرزان و ليگ اولي‌‌ها

گروه ورزش

با انتخاب ساپينتو به عنوان سرمربي استقلال، ژوزه مورايس به عنوان سرمربي سپاهان و ساكت الهامي به عنوان سرمربي هوادار تكليف نيمكت ۱۴ تيم ليگ برتر، يعني تيم‌هايي كه از فصل قبل در بالاترين سطح فوتبال ايران حضور داشتند مشخص شده. ۲ تيم تازه‌وارد ملوان و مس كرمان هم تا حد زيادي به جمع‌بندي نهايي رسيده‌اند. 

نيمكت‌هايي كه دست به دست شدند
ليگ بيست‌ودوم در شرايطي آغاز مي‌شود كه در ميان ۱۴ تيم حاضر در ليگ برتر از فصل گذشته، ۵ تيم سرمربيان خود را عوض كرده‌اند. در استقلال ساپينتو جانشين فرهاد مجيدي شد. در سپاهان مورايس به جاي نويدكيا روي نيمكت تيم نشست. در تراكتور برديف به جاي ساغلام هدايت تيم را برعهده گرفت. در هوادار رضا عنايتي جاي خود را به ساكت الهامي داد. در نساجي نيز بعد از دعواي الهامي و رييس باشگاه، حميد مطهري به عنوان سرمربي تيم معرفي شد. با توجه به اينكه ملوان احتمالا با مازيار زارع در ليگ برتر به كار ادامه خواهد داد اگر مس كرمان هم با فرزاد حسين‌خاني مربي فصل قبل خود به توافق برسد مي‌توان گفت فصل بيست‌ويكم از لحاظ تغييرات شرايط متعادلي را تجربه كرده است. 

خارجي‌هاي ليگ
دو سال بعد از وضع قانون منع به كارگيري خارجي‌ها ليگ ايران امسال ميزبان سه مربي خارجي سرشناس است. قربان برديف مربي تركمنستاني ساكن روسيه با سابقه قهرماني در ليگ روسيه هدايت تراكتور تبريز را برعهده گرفته است. ساپينتو مربي پرتغالي كه در تيم‌هاي اسپورتينگ، ستاره سرخ بلگراد و براگا كار كرده روي نيمكت استقلال مي‌نشيند و ژوزه مورايس هم‌وطن ساپينتو با سابقه قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا همراه با مورينيو و حضور در رئال مادريد و سرمربي‌گري در چونبوك‌موتورز كره جنوبي و الهلال عربستان سرمربي‌گري سپاهان را پذيرفته است. از آنجايي كه هر سه تيم جزو مدعيان سنتي فوتبال ايران به حساب مي‌آيند تقابل اين سه مربي خارجي با مربيان ايراني در راه رسيدن به كسب عنوان قهرماني مي‌تواند فصل بسيار جذابي را رقم بزند. 

پشت خط مانده‌ها
با بسته شدن تقريبي نيمكت تيم‌هاي ليگ برتر چند مربي سرشناس بدون تيم مانده‌اند. محرم نويدكيا سرمربي مستعفي سپاهان بعد از دو سال مربي‌گري در تيم اصفهاني امسال احتمالا به عنوان يك بيننده مسابقات را دنبال مي‌كند. گرچه مجري شبكه ورزش معتقد است محرم 10‌سال خانه‌نشين خواهد بود اما بعيد است دوري مربي دوست‌داشتني فوتبال كشورمان چندان به درازا بينجامد. رضا عنايتي كه هوادار را به ليگ برتر رساند و خودش هم در نخستين سال حضور اين تيم در سطح اول فوتبال هدايت تيم را برعهده گرفت بعد از استعفا با هيچ تيمي به توافق نرسيد تا يكي از پشت خط مانده‌هاي ليگ امسال باشد. عبدالله ويسي با سابقه قهرماني در ليگ برتر به همراه مجيد جلالي يكي از مربيان باسابقه و عنوان‌دار فوتبال ايران دو غايب ديگر ليگ امسال هستند. هر دوي اين مربيان در سال گذشته در مقاطعي هدايت تيم‌هاي فولاد و نساجي را برعهده داشتند. محمود فكري كه در ليگ بيستم با استقلال فصل را آغاز كرد و اواخر سال گذشته در مقطعي هدايت نفت مسجد سليمان را برعهده گرفت امسال در هيچ تيمي حضور ندارد. فيروز كريمي، سيروس پورموسوي و فراز كمالوند را هم مي‌توان به اين ليست اضافه كرد. 

قديمي‌هاي جام خليج فارس
امير قلعه‌نويي قديمي‌ترين مربي حاضر در ليگ بيست‌ويكم است. قلعه‌نويي از نخستين سال آغاز ليگ برتر به عنوان سرمربي حضور داشته و در هيچ سالي بدون تيم نمانده است. او همچنين پرافتخارترين مربي حاضر در ليگ نيز به شمار مي‌رود. يحيي گل‌محمدي دومين مربي با سابقه ليگ است. او از سال ۸۷ در ليگ برتر مربي‌گري كرده و البته يك سال از سطح اول فوتبال ايران دور بوده است. رضا مهاجري سرمربي نفت مسجد سليمان كه اواخر فصل گذشته هدايت اين تيم را برعهده گرفت و نفتي‌ها را در ليگ نگه داشت از سال ۹۰ در ليگ برتر فعاليت كرده و يكي از قديمي‌ها به حساب مي‌آيد. همانند مهدي تارتار سرمربي ذوب‌آهن كه از يك دهه قبل مشغول مربي‌گري در ليگ برتر بوده و مربي باسابقه‌اي به حساب مي‌آيد. 

ليگ‌ اولي‌ها
اگر مازيار زارع سرمربي ملوان بماند و فرزاد حسين‌خاني روي نيمكت مس بنشيند اين دو مربي را مي‌توان مربيان تازه‌وارد ليگ در نظر گرفت. به جز اين دو تنها حميد مطهري است كه به عنوان يك ايراني نخستين تجربه حضور در ليگ برتر به عنوان سرمربي را از سر خواهند گذراند و ساير مربيان پيش از اين تجربه كار كردن در چنين سطحي را دارند. البته تجربه مطهري به عنوان دستيار در تيم پرسپوليس دست كمي از سرمربي‌گري در ليگ برتر ندارد. مربيان خارجي ليگ هم همگي نخستين حضورشان در ايران را تجربه مي‌كنند. 
 نيمكت‌هاي لرزان
صحبت كردن از مربياني كه چندان امنيت شغلي ندارند آن هم در شرايطي كه هنوز تمرينات پيش‌فصل شروع نشده چندان عاقلانه نيست اما بايد پذيرفت برخي از مربيان از همين امروز تحت فشار شديد قرار دارند. اول از همه يحيي گل‌محمدي سرمربي پرسپوليس است. يحيي با وجود كسب دو قهرماني ليگ و يك نايب‌قهرماني آسيا و يك سوپرجام فصل پيش به دليل كسب مقام نايب‌قهرماني در مقطعي به‌شدت تحت فشار برخي هواداران قرار گرفت اما هم خودش هم مديرعامل تيم با نگاهي منطقي تصميم به ادامه همكاري گرفتند. در اين شرايط مخالفان يحيي منتظر كوچك‌ترين لغزشي از جانب او در فصل جديد هستند تا زمين و زمان را به هم بدوزند. ساپينتو كه جانشين مربي قهرمان بدون باخت ليگ شده دومين مربي تحت فشار ليگ است. نشستن روي نيمكت استقلال به خودي خود تنش‌زاست ولي اگر ساپينتو دو فصل پيش يعني زماني كه آبي‌ها مدت‌هاي طولاني قهرمان ليگ نشده بودند هدايت اين تيم را برعهده گرفته بود با شرايط كاملا متفاوتي با امروز مواجه مي‌شد. ساپينتو بايد تا مدت‌ها مقايسه شدن با مجيدي را تحمل كند. برديف از نظر كار كردن با زنوزي صاحب ديگر نيمكت لرزان ليگ است. او حتما مي‌داند مالك باشگاه تراكتور فقط در چند سال گذشته بيشتر از انگشتان دو دست مربي اخراج كرده است. حميد مطهري سرمربي نساجي هم به نوعي روي لبه تيغ حركت مي‌كند. او نخستين تجربه حضور در ليگ برتر به عنوان سرمربي را دارد و ممكن است شروع كار چندان براي او خوب پيش نرود. مخصوصا كه طرفداران تيم شهر خسته حالا خودشان را در قامت يك مدعي مي‌بينند! ساير مربيان ليگ برتر اما فشار از پيش تعيين شده‌اي روي خودشان احساس نمي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون