• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5248 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير

انتشار هم ‌ميهن مژده فرهنگي

بهروز بهزادي

شماره نخست دوره جديد روزنامه هم‌ميهن ديروز منتشر شد، بسياري از مطالب آن را به دقت خواندم، فقط از آن جهت كه در كنار روزنامه‌نويسي، خودم را روزنامه‌خوان حرفه‌اي نيز مي‌دانم. البته كه روزنامه‌هايي مثل هم‌ميهن كه ناشرش غلامحسين كرباسچي است، سردبيرش جواد روح است، عباس عبدي و احمد زيدآبادي در آن حضوري قوي و تعيين‌كننده دارند و شماري از خبرنگاران و نويسندگان خوب كشور جزو نويسندگانش هستند، خواندني است
آنچه در ميان نوشته‌هاي نخستين صفحات هم‌ميهن يافتم اين داوري است كه افراد توانمندي در شرايط موجود بدون ادعا آمده‌اند كاري حرفه‌اي تقديم خوانندگان كنند. مثلا عباس عبدي نازنين مي‌گويد «قرار است روزنامه‌اي بدون كپي‌پيست با توليدات منصفانه، بي‌طرفانه و ادبياتي خلاق و آرام در دفاع از موجودي به نام ايران(ميهن) و مردم (هم‌ميهن) توليد كنيم كه... ملاحظه كنيد اين كلام صميمانه و پراگماتيستي چقدر به دل خواننده مي‌نشيند.
يا وقتي نازنين ديگري يعني جواد روح مي‌نويسد «... بتوانيم يك گام عميق‌تر مسائل را ببينيم و در نقد و بررسي و موضع‌گيري يك مرحله پيش برويم.» و يكي- دو سطر پيشتر در تحليل شرايط روزنامه‌نگاري امروز مي‌گويد ما نبايد همكاران را باني وضع موجود بدانيم، همان نگاه پراگماتيستي صميمانه را بازمي‌بينيم، متوجه مي‌شويم با روزنامه باارزشي بايد روبه‌رو باشيم.
البته اين را هم اضافه كنم كه حتما آقاي كرباسچي هم مثل من و روح و عبدي و اميرشاهي و... عاشق حرفه روزنامه‌نگاري است كه در اين شرايط بد اقتصادي باز هم روزنامه منتشر مي‌كند. در واقع بسيار مشكل است كسي امروز وارد اين حرفه شود و زيان نكند، ولي اين را هم مي‌دانم اگر تمامي خدمات سياسي، اجتماعي و عمراني كرباسچي را در يك كفه ترازو بگذاريم و در كفه ديگرش انتشار روزنامه همشهري و هم‌ميهن، بدون ترديد به اين نتيجه مي‌رسيم كه كفه دوم بسيار سنگين‌تر و اثرگذارتر است.

كفه دوم از جنس كلمه است و كلمه موجودي است كه از دانش متولد مي‌شود و در يك خط مستقيم به فرهنگ مي‌رسد، تاثير بلندمدت در آينده و مانايي كشور دارد و بي‌دليل نيست محصول اهالي فرهنگ از گذشته‌هاي دور همچنان زنده است و در اختيار ما است.
پس بر اين مژده (انتشار هم‌ميهن) گر جان فشانم رواست و حضور مجدد اين موجود بسيار عزيز را به جمع مطبوعات كشور صميمانه تبريك مي‌گويم و آرزو دارم سال‌هاي سال هم‌ميهن سوار بر اسب راهوار تكنولوژي از چاپ گرفته تا اينترنت در خدمت فرهنگ ايران باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون