• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5259 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير

«پست» و حفاظت از زميني كه نفس‌هايش به شمارش افتاده است

زهره مولوي

«تنها يك زمين» عنوان شعار كنفرانس محيط زيستي امسال (2022) سازمان ملل متحد (UNEP) است كه خرداد امسال در استكهلم سوئد، به منظور جلب‌توجه افكار عمومي نسبت به تهديدهاي زيست‌محيطي كه هر روز دامنه آن وسيع‌تر شده و ضرورت اتخاذ شيوه‌هاي حفاظت از كره زمين را جدي‌تر و فوري‌تر مي‌كند؛ برگزار شد. پرواضح است با سرعتي كه همه ما به زندگي‌مان داده‌ايم و رقابتي كه توليد‌كنندگان دنياي سرمايه‌داري در كنار افزايش تمايل به مصرف‌گرايي عمومي به وجود آورده‌اند، روز به روز عرصه براي زندگي كردن در محيطي امن و سالم براي تمامي موجودات زنده، تنگ‌تر مي‌شود. 
در اين ميان دولتمردان و تصميم‌سازان نقش كليدي در جلب‌توجه مردم به پيامدهاي جبران‌ناپذير نابودي محيط زيست و اهميت به‌كارگيري شيوه‌هايي كه آسيب كمتري به همراه دارد، برعهده دارند. امروزه نقش صنعت پست در كمك به تسهيل زندگي بشر در تمامي كشورها، تداوم چرخ‌هاي صنعت و رونق كسب و كارها به ويژه مشاغل خرد و اينترنتي، بر هيچ‌كس پوشيده نيست. در اين حركت پرشتاب، اين صنعت عظيم از نقش و مسووليت اجتماعي خود در كمك به پاكداشت زمين و حفاظت از محيط زيست نيز غافل نمانده است. طي يك‌سال اخير اداره پست سازمان ملل (UNPA) حداقل 7 سري تمبر با موضوعات مختلف زيست‌محيطي، به منظور جلب‌توجه جهانيان، منتشر كرده است. اين تمبرها شامل «روز جهاني دوچرخه‌سواري»، «روز جهاني دسترسي به سرويس بهداشتي»، «بزرگداشت كنفرانس تنوع زيستي سازمان ملل»، «بيست و پنجمين سالگرد پايان دادن به انفجارهاي هسته‌اي»، «گونه‌هاي گياهي و جانوري در معرض خطر انقراض» و «روز جهاني خاك» است. اين تمبرها كه با كمك بهترين طراحان جهان و پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي چاپ منتشر شده، نشان‌دهنده اهميت و جايگاه محيط زيست در تصميم‌سازي‌ها و تغيير رويكردهاي صنعت پست در سطح جهاني است.  بي‌مبالاتي انسان در برابر طبيعت نه تنها عامل تخريب زيستگاه هزاران گياه و حيوان است، بلكه صرف ميلياردها تومان پول به منظور بهبود اين آسيب‌ها و رهاشدن از شر صدمات آن، به خود انسان‌ها را نيز همراه دارد. مقابله با همه‌گيري ويروس كرونا، نمونه‌اي ملموس از اين دست خسارت‌هاست. با اينكه بيش از دو سال از اين همه‌گيري هولناك گذشته، هنوز سايه آن بر سر زندگي همه ما باقيست. با به صدا در آمدن زنگ‌هاي خطر تهديدات زيست‌محيطي به دنبال اين همه‌گيري، بار ديگر توجه به اين پيامدها و ضرورت ايفاي مسوولانه‌تر نقش‌ها و مسووليت‌هاي اجتماعي مورد تاكيد قرار گرفته است. به عنوان مثال، شبكه پستي كشور در اين دوران، علاوه بر اينكه بخش زيادي از بار جابه‌جايي داد و ستدهاي اينترنتي را به دوش كشيد و در كاهش ترددها سهيم بود، شيوه‌هاي نو و سازگار با محيط زيست را نيز در پيش گرفت.  از جمله اين موارد مي‌توان به حذف فراگير رسيد كاغذي در باجه‌هاي قبول و اعلام از طريق پيامك، تقويت سامانه‌هاي اطلاع‌رساني مجازي و توسعه خدمات غيرحضوري؛ همسو با صنعت پست در جهان، اشاره كرد. همچنين پست به مسووليت مدني خود در قبال محيط زيست عمل كند و به تحقق شعارهاي زيست‌محيطي و تمركز بر زندگي پايدار در هماهنگي با طبيعت، گام‌هاي موثري بردارد.
همه‌گيري كوويد19، آتش سوزي‌ها، بحران‌هاي مداوم تغييرات اقليمي، از بين رفتن تنوع زيستي، آلودگي آب و هوا و افزايش حجم زباله‌ها مهم‌ترين چالش‌هايي هستند كه جهان، امروزه با آن مواجه است. همه ما در برابر پيامدهاي جبران‌ناپذير اين پديده‌ها مسوول هستيم. شركت ملي پست با تمركز بر اين وظيفه و توجه بيشتر بر هوشمندسازي فرآيندها، عمليات پستي و نحوه ارايه خدمات، مصمم است تا برنامه‌هاي خود در راستاي حفاظت از محيط زيست را بيش از پيش گسترش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون