• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

براساس شنيده‌هاي «اعتماد» بيش از 300 نفر از اهالي روستاي چنارعليا در شهرستان اسدآباد دچار مسموميت شده‌اند

توزيع نوشيدني ميان اهالي، عامل مسموميت

محمد شيرزادي، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان اسدآباد از مسموميت تعدادي از اهالي يكي از روستاهاي اين شهرستان و فوت يك دختر جوان خبر داد.
شيرزادي درخصوص اين خبر گفت: «با اطلاع از خبري مبني بر مسموميت تعدادي از اهالي يك روستا در اسدآباد، بررسي علت و عوامل در دستور كار قرار گرفت. درنهايت با هماهنگي‌هاي انجام شده با دانشكده علوم پزشكي، درمان مسموم‌شدگان انجام و تحقيق براي تشخيص علت مسموميت آنان توسط تيمي آغاز شد. يك دختر 12 ساله همزمان با اين اتفاق در اين روستا فوت كرده است. هنوز علت فوت مشخص نشده و منتظر پاسخ پزشكي قانوني در اين باره هستيم. علت اصلي بروز اين موضوع توسط تيمي در دست بررسي است و پس از مشخص شدن علت اين مسموميت اخبار تكميلي در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.»
اين در حالي است كه يك منبع آگاه درخصوص مسموميت اهالي روستاي چنارعليا واقع در شهرستان اسدآباد استان همدان، ادعا مي‌كند و به «اعتماد» مي‌گويد: «بعدازظهر روز تاسوعا يعني در 16 مردادماه يكي از اهالي روستا نوشيدني نذري را در ميان اهالي پخش مي‌كند. چند ساعت بعد از آن برخي اهالي روستا حال‌شان بد مي‌شود و حالت تهوع به آنها دست مي‌دهد كه در اين ميان يك دختر 12 ساله به نام «نرجس.د» هم فوت مي‌كند. مسموم‌شدگان به دانشكده علوم پزشكي روستا مراجعه مي‌كنند و برخي از آنها حتي بستري مي‌شوند. مسموم‌شدگاني كه بالاي 20 سال داشتند، مرخص مي‌شوند و مشكلي براي آنها پيش نمي‌آيد ولي كودكان دچار مشكل مي‌شوند و اين دختر هم فوت مي‌كند. ديروز هم يك پيرزن 60 ساله فوت مي‌كند. در اين ميان دانشكده علوم پزشكي نيز قصور داشته و آزمايشات لازم را روي مسموم‌شدگان انجام نداده است، چون روز تعطيل بوده متاسفانه كسي پيگيري نكرده و اين دو نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. من از برخي اهالي روستا درخصوص اين مسموميت پرسيدم و آنها ادعا كرده‌اند كه داخل نوشيدني نذري شربت متادون ريخته‌اند. شخصي هم كه شربت را پخش كرده است نوه‌اش در كما به سر مي‌برد و برخي اقوامش نيز دچار مسموميت شديد شده‌اند.»
يكي از اهالي روستا درباره تعداد مسموم‌شدگان به «اعتماد» مي‌گويد: «اين روستا حدود 3 هزار نفر جمعيت دارد. در اين ميان حدود 700 نفر مسموم شده‌اند. 300 نفر از افراد بستري نشده‌اند و به صورت سرپايي درمان شده‌اند. تا آنجا كه من مي‌دانم غير از اين دختر 12 ساله دو نفر ديگر هم به دليل مسموميت جان‌شان را از دست داده‌اند.»
يكي ديگر از اهالي به «اعتماد» مي‌گويد: «حدود 800 نفر از اهالي روستا دچار مسموميت شده‌اند. در اين سه، چهار روز هنوز نتوانسته‌اند نوع مسموميت را مشخص كنند.»
همچنين يكي ديگر از اهالي اين روستا درخصوص  مسموميت اهالي مدعي است كه در شربت نذري كه در روز تاسوعا ميان اهالي اين روستا توزيع كرده‌اند يك نوع شربت ريخته‌اند. او در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «بيش از 700 نفر مسموم شده‌اند و اين مسموميت بيشتر در كودكان شايع شده است. 
تا جايي كه ما مي‌دانيم 28 نفر هم حال‌شان وخيم گزارش شده است. اين شربتي كه داخل نوشيدني نذري ريخته‌اند، بيشتر روي كليه و كبد افراد تاثير گذاشته است. فعلا علت مسموميت اهالي روستا در دست بررسي قرار دارد.»
او در ادامه اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «حدود 200 نفر از اهالي حال‌شان خوب است اما بقيه اهالي روستا در حال رفت و آمد به بيمارستان هستند.»


علايم  مسموميت  با  متادون

متادون از داروهاي اعتيادآور و خواب‌آور است كه فشار خون را پايين آورده و در موارد حاد منجر به مسموميت و در موارد حادتر و غيرقابل كنترل منجر به مرگ شخص مصرف‌كننده مي‌شود. مسموميت با متادون كشنده است به گونه‌اي كه مصرف ۵ سي‌سي از اين ماده در كودكان و ۸ سي‌سي در بزرگسالان باعث مسموميت منجر به مرگ مي‌شود. ايرنا درخصوص مسموميت با متادون در مصاحبه‌اي با محمدرضا قديرزاده، عضو گروه مطالعات اعتياد مركز تحقيقات سازمان پزشكي قانون عنوان كرده است: «نكته ظريف و حايز اهميت در مسموميت اطفال با متادون اين است كه مصرف مقدار ناچيزي از اين ماده ممكن است حتي منجر به مرگ شود. پس بايد هميشه توجه داشت كه مسموميت با متادون در كودكان و خردسالان با دوزهاي بسيار پايين‌تري در مقايسه با افراد بالغ، اتفاق مي‌افتد و مي‌تواند باعث عوارض و صدمات جبران‌ناپذيري حتي مرگ شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون