• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5277 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد

به گفته دادستان كرمانشاه و فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست كشور بين 7 تا 15 تير از سوي پدر مقتول شليك شد

محيط بان كرمانشاهي توسط شاكي به قتل رسيد

بهاره شبانكارئيان

صبح ديروز محيط‌‌بان برومند نجفي كه پيش از اين به اتهام قتل يك شكارچي به اعدام محكوم شده بود در جريان برگزاري جلسه دادگاه رسيدگي به اعاده دادرسي پرونده توسط پدر فرد مقتول در مقابل مجتمع قضايي كرمانشاه با ۱۲ تا ۱۵ تير كشته شد.

سرهنگ جمشيد محبت‌خاني، فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست كشور در اين باره گفت: «محيط‌بان برومند نجفي كه اخيرا به اعدام محكوم شده بود و پرونده او در جريان اعاده دادرسي قرار داشت كه اميدوار به شكسته شدن راي دادگاه بوديم، توسط پدر مقتول پرونده خود در مقابل مجتمع قضايي كرمانشاه با اسلحه كلاشينكف تيرباران شد. به گواه شاهدان عيني، فلاحي ديروز در مقابل مجتمع قضايي كرمانشاه، بلافاصله بعد از پايان جريان دادگاه اعاده دادرسي، با وجود اينكه ابتدا خودش در دادگاه حضور داشت، از مجتمع قضايي خارج مي‌شود و به سرعت با يك اسلحه كلاشينكف به مقابل مجتمع بازمي‌گردد و محيط‌بان نجفي را به رگبار مي‌بندد. فلاحي ۱۲ تا ۱۵ گلوله به طرف محيط‌بان نجفي شليك كرده و اين محيط‌بان نيز در دم جان باخته است. متاسفانه قاتل محيط‌بان نجفي فعلا متواري است.»
همچنين سرهنگ محمدرضا ياري، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان كرمانشاه در خصوص قتل برومند نجفي گفت: «ديروز جلسه اول رسيدگي مجدد به پرونده اين محيط‌بان برگزار شد كه بعد از خروج از جلسه در مقابل شعبه يك دادگاه كيفري كرمانشاه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد. آن‌طور كه مشهود است، تيراندازي از سوي پدر فردي كه محيط‌بان برومند نجفي محكوم به قتل او بوده، صورت گرفته است.»
«برومند نجفي»؛ سال 1399 در جريان يك درگيري با شكارچيان ناچار به شليك به خودروي چند شكارچي مي‌شود كه در اين ميان يكي از تيرها به شخصي به نام يوسف فلاحي اصابت مي‌كند و او جان خود را از دست مي‌دهد. آبان ماه ۱۴۰۰ براي محيط‌بان نجفي حكم اعدام صادر شده بود. 
در تاريخ ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ در منطقه‌ حفاظت‌ شده بيستون كرمانشاه و در جريان مواجهه نيرو‌هاي اجرايي يگان حفاظت محيط زيست با سرنشينان يك دستگاه پرايد، يك نفر از سرنشينان اين ماشين به نام يوسف فلاحي 23 ساله به دليل تيراندازي، جان خود را از دست داده و كشته مي‌شود و برومند نجفي نيز در اين زمينه متهم به قتل مي‌شود و از آن زمان تاكنون در زندان به سر مي‌برده است، اما از آنجايي كه حكم قصاص برومند نجفي با توقف روبه‌رو شده بود و در روند اعاده رسيدگي قرار داشت ناگهان پدر يوسف فلاحي او را مقابل مجتمع قضايي كرمانشاه به قتل رساند. 
در ارديبهشت ماه سال جاري، حسين ويسي، رييس اداره حقوقي محيط زيست استان كرمانشاه در خصوص روند پرونده نجفي با اشاره به اينكه وكلاي پرونده محيط‌بان محكوم به اعدام كرمانشاهي با توجه به ادله و مستنداتي كه داشتند، درخواست اعاده دادرسي داده بودند، گفته بود: «اين درخواست در ديوان عالي كشور پذيرفته شد و تا زمان بررسي مجدد پرونده، حكم اعدام نيز متوقف است. حالا پرونده مجددا برگشت خواهد خورد و در شعبه هم‌عرض دادگاه كيفري يك استان كرمانشاه بررسي مي‌شود. پذيرفته شدن درخواست اعاده دادرسي يك نكته مثبت و اميدواركننده است كه نشان داده ادله و مستندات قابل بررسي است و اميدواريم با بررسي مجدد پرونده، مجددا شاهد صدور مجدد حكم قبلي نباشيم. حكمي كه در اين مرحله صادر مي‌شود به ميزان زيادي به تلاش وكلا در اثبات ادله و مستندات براي غيرعمد بودن اين قتل بستگي دارد. در پرونده‌هاي حقوقي امكان تعيين زمان وجود ندارد، زيرا ممكن است براي يك پرونده يك جلسه زمان نياز باشد و براي پرونده ديگري چند جلسه كارشناسي برگزار شود. پس از رسيدگي قضايي به اين پرونده، حكم قصاص اين محيط‌بان از سوي شعبه سه دادگاه كيفري يك استان كرمانشاه صادر و ابلاغ شد و با تلاش‌هاي صورت گرفته فعلا اين حكم متوقف شده است.»

اسم برومند را نياوريد كه قاتل پسر من بود
پدر يوسف فلاحي؛ خردادماه سال جاري در مصاحبه‌اي منتشر نشده از «اعتماد» در خصوص بخشش برومند نجفي اين‌گونه واكنش مي‌دهد و مي‌گويد: «وقتي مي‌گوييد آقاي برومند نجفي؛ من عصبي مي‌شوم. اسم او را نياوريد كه قاتل پسر من بود.» او در ادامه در خصوص زندگي‌شان و پسرش گفت: «دامدار بودم. با همسرم و فرزندانم 8 ماهي در كوه زندگي مي‌كردم. يوسف تازه وارد 23 سالگي شده بود و خدمتش را تازه به اتمام رسانده بود. پسرم يك سال و نيم بود كه ازدواج كرده بود و يك پسر هشت ماهه داشت كه برومند پسرم را كشت. مرداد ماه سال 1399 بود كه اين اتفاق يقه من و خانواده‌ام را گرفت. يوسف در اداره برق پيمانكار بود، اما برومند به عمد او را به قتل رساند. پسرم يوسف حتي در زلزله پل زهاب يك ماه رايگان كار برق آن منطقه را انجام داده بود. ما خودمان 500 راس گوسفند داشتيم. دقيقا روز عيد قربان بود كه من تعدادي از گوسفندانم را هم به برخي اهالي فروختم. آن وقت برومند و همكارانش به پسر من گفته بودند كه شكارچي بوده است. گوسفندي كه خود پسرم به عنوان نذري كشته بود هنوز در يخچال خانه‌مان است و آن را برنداشتم. روز حادثه پسرم به همراه چهار نفر از دوستانش رفته بودند داخل آن منطقه كه گياهان كوهي از كوه بياورند و از گوسفنداني كه من داشتم كباب كنند و بخورند اما در راه برگشت‌شان اين حادثه رخ مي‌دهد و پسرم را به قتل رساندند. پس از اين حادثه همسرم از غصه پسرمان در روز مادر روسري كه يوسف براي او خريده بود را در دستش مي‌گيرد و از شدت ناراحتي سكته مي‌كند و از دستم مي‌رود. اين شد دومين داغ زندگي من. فرزندان ديگرم هم بعد از قتل يوسف و مرگ مادرشان از مدرسه فرار مي‌كردند و حتي يكي از پسرانم قصد خودكشي داشت.»
پدر يوسف در ادامه مي‌گويد: «همان منطقه‌اي كه پسرم از كوه قصد بازگشت داشت، اين محيط‌بان جلوي آنها را گرفت و به يوسف بي‌دليل شليك كرد. حتي 7 سال پيش از اينكه يوسف به قتل برسد، يكي از محيط‌بانان يكي ديگر را در همين جاده با اسلحه كمري كشته بود، اما چند وقت بعد آن محيط‌بان اعدام شد ولي براي برومند توقف اجراي حكم قصاص را صادر كردند. آن روز برومند از پشت سر به يوسف شليك كرده بود. هزاران ماشين از آن جاده در حال گذر بوده اما چرا آنها فقط به ماشيني كه پسر من و دوستانش بودند، شليك كردند؟ خود برومند در جلسات دادگاه اعتراف كرد كه به سمت پسر من تيراندازي كرده بود. او با اسلحه كلاشينكف به پسر من شليك كرد. راننده‌اي كه پسرم و ديگران را از كوه برمي‌گرداند شماره ماشين برومند و همكارانش را برمي‌دارد و به پاسگاه مي‌دهد و جريان را تعريف مي‌كند. همين مي‌شود كه برومند را دستگير مي‌كنند. من براي‌تان از يك ماجرا بگويم. چهار، پنج ماه پيش از اين حادثه وقتي من در كوه بودم و گوسفندانم را به چرا برده بودم همين برومند مرا ديد و دست به اسلحه شد، گفتم چرا دست به اسلحه مي‌شوي؟ گفت فكر كردم اسلحه داري گفتم ندارم اگر هم داشته باشم تو نبايد به من شليك كني... گفت پسرخاله مرا يكي از افراد طايفه شما به قتل رسانده حالا يكي از طايفه ما بايد يكي از افراد طايفه شما را به قتل برساند. علت اصلي به قتل رساندن يوسف هم همين بود. برومند كينه قتل پسرخاله‌اش را بر دل داشت و به همين دليل يوسف را كشت. من حتي اين حرف برومند را در جلسات دادگاه به قاضي گفته بودم. برومند پسر مرا نمي‌شناخت، نمي‌گويم از قبل مي‌شناخت ولي تصميم داشته يكي از افراد طايفه ما را به قتل برساند كه كار خودش را هم كرد. برومند روز حادثه لباس محيط‌باني را به تن نداشت و در بين آنها فقط يك نفرشان لباس محيط‌باني پوشيده بود. آنها وقتي مي‌بينند داخل ماشيني كه پسرم و دوستانش بودند اسلحه‌اي وجود ندارد، فرار مي‌كنند. هشت روز بعد از قتل پسرم برومند دستگير شد و خودش در آگاهي به ماجراي تيراندازي اعتراف كرد. بعد از به قتل رسيدن يوسف راننده ماشين به من خبر داد. من آن روز داخل كوه بودم و وقتي خبردار شديم يوسف كشته شده با همسرم چهار ساعت فقط پياده آمديم تا به اول جاده رسيديم. همه وسايل‌مان را در كوه رها كرديم و وقتي خاكسپاري يوسف تمام شد و به كوه برگشتيم بيشتر دام من را سرقت كرده و برخي ديگر از گوسفندانم نيز تلف شده بودند.»
فلاحي مي‌گويد: «در جلسات دادگاه حتي قاضي به برومند گفت كه در جاده‌اي كه شما تيراندازي كرديد يك پاسگاه نزديك بود چرا اگر شك داشتيد آنها را به پاسگاه معرفي نكرديد؟ و حتي قاضي به برومند گفت كه اگر شكارچي هم بودند شما حق نداشتيد كه تيراندازي كنيد. من خودم هم به آقاي قاضي گفتم كه حتي پسر من اگر مواد هم در ماشين داشت برومند حق نداشت به سمت او شليك كند. برخي افراد كه جزو سازمان محيط زيست بودند خيلي تلاش كردند كه برومند قصاص نشود و معتقد بودند كه برومند وظيفه‌اش را انجام داده اين چه وظيفه‌اي است كه بايد پسر من را به قتل برساند! در اين مدت هيچ كس براي رضايت در خانه مرا نزد. من همان موقع راضي بودم كه اگر براي دلجويي از خودم و فرزندانم كسي بيايد كوتاه بيايم اما كسي نيامد. بچه‌هاي ديگرم بعد از اين اتفاقات ترك تحصيل كردند و در وضعيت بدي قرار گرفتند. همين چند وقت پيش از خدمت يكي از پسرانم تماس گرفتند كه او وضعيت روحي خوبي ندارد و اسلحه‌اي كه در خدمت به سربازان مي‌دهند را از او گرفتند. فرزندانم در اين دو سال نياز به راهنمايي و حمايت داشتند اما هيچ كس به فرياد ما نرسيد. من به شما بگويم اگر روند پرونده تغيير كند و به هر نحوي بخواهند جلوي قصاص برومند را بگيرند اتفاقات بدي مي‌افتد.»

پدر مقتول متهم به قتل عمد است
«نعيم رضا نظامي‌چهارمحالي»، وكيل پايه يك دادگستري با توجه به انتشار خبر به قتل رسيدن برومند نجفي محيط‌بان كرمانشاهي توسط پدر مقتول كه ديروز پس از جلسه رسيدگي به پرونده‌اش با لحاظ پذيرش اعاده دادرسي از سوي ديوان عالي كشور رسيدگي و مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع شده بود به «اعتماد» مي‌گويد: «اين خبر بسيار تلخ و جاي تاسف دارد، اما از منظر حقوقي مواردي را در اين پرونده به وجود مي‌آورد. در اين شرايط مطابق بند يك ماده 13 قانون آيين دادرسي كيفري با توجه به فوت متهم بايد قرار موقوفي صادر شود و پرونده قتل مرحوم يوسف فلاحي در همين مقطع مختومه شود، اما مساله‌اي كه در اين ميان وجود دارد بديهي و مسلم است كه پدر مقتول اين پرونده با شليك چندين تير مرتكب قتل مرحوم نجفي شدند و در حال حاضر به اتهام قتل عمد تحت تعقيب قرار خواهند گرفت و قطعا پرونده‌اي هم در اين خصوص تشكيل خواهد شد و با لحاظ شواهد اعلامي و افعال ارتكابي قصد مرتكب آشكار است و ايشان مطابق بند الف ماده 290 قانون مجازات اسلامي به اتهام مذكور تحت تعقيب دادسراي محترم كرمانشاه قرار خواهد گرفت و بايد ديد دفاعيات بعدي آقاي فلاحي چه خواهد بود كه به نظر دفاعي جز انتقام اين فعل پيچ در پيچ نخواهد داشت! متاسفانه عدم شجاعت در گذشت يكسري رخدادهاي عجيب و غريبي را به وجود مي‌آورد كه اين ماجرا مصداق اين موضوع و اين پرونده است. معمولا كينه و عصبانيت پس از هر حادثه‌اي اتفاقات ديگري را رقم مي‌زند كه بسيار تلخ و ناگوار است. انتقام هميشه كار را سخت‌تر از قبل مي‌كند و ما مكرر به اين موضوع تاكيد كرده‌ايم كه گذشت زيور اخلاق است.»


قتل برومند نجفي مقابل مجتمع قضايي كرمانشاه

با دستور مقام قضايي، نيروي انتظامي مامور دستگيري قاتل محيط‌‌بان برومند نجفي شده است. شهرام كرمي، دادستان عمومي و انقلاب استان كرمانشاه درباره اين خبر گفت: «ديروز پس از برگزاري جلسه دادگاه رسيدگي به اعاده دادرسي پرونده محيط‌‌بان برومند نجفي خارج از مجتمع قضايي پدر مقتول به برومند نجفي تيراندازي مي‌كند. در جريان اين تيراندازي محيط‌‌بان برومند نجفي فوت كرد و پدر مقتول نيز متواري شده است. با دستور مقام قضايي نيروي انتظامي مامور دستگيري قاتل محيط‌‌بان برومند نجفي شده است.»
«سيده نوشا ميرجعفري»، وكيل محيط‌بان برومند نجفي نيز در خصوص اين خبر گفت: «پس از برگزاري جلسه دادگاه و پيش از سوار شدن بر ماشين انتقال به زندان اين حادثه رخ داد و سپس قاتل فرار كرد. حدود ساعت ۱۲ و نيم، يك ظهر ديروز بود كه پس از برگزاري جلسه دادگاه، پدر مقتول، محيط‌‌بان برومند نجفي را هنگام سوار شدن به ماشين انتقال به زندان به قتل رساند. تا جايي كه ما ديديم، قاتل پس از قتل فرار كرد و رفت. خبري از دستگيري او نبود. فقط يك مامور آنجا بود. يك مامور كه برومند نجفي را تا ماشين انتقال به زندان همراهي مي‌كرد كه قاتل با استفاده از اين فرصت، اين محيط‌‌بان را به قتل رساند. فهميده بودند كه حكم قصاص در حال شكستن است به همين دليل هم با برنامه‌ريزي قبلي اين كار را كردند. ديروز شرايط را فراهم كرده بودند، چراكه خانواده مقتول مقابل دادگاه حاضر بودند. پدر مقتول كه حالا قاتل شده هم پس از پايان جلسه دادگاه اين كار را كرد. قاضي دادگاه پس از جلسه، حدود يك ساعت با پدر مقتول (قاتل برومند نجفي) صحبت كرده بود ولي نتيجه‌اش شد قتل برومند نجفي. ديوان عالي، قتل را شبه‌عمد اعلام كرده بود و جلساتي كه برگزار مي‌شد، پس از پذيرش درخواست اعاده دادرسي ما بود. اميدوار بوديم به شكستن حكم قصاص، اما اين اتفاق افتاد و اين محيط‌‌بان را به قتل رساندند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون