• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5279 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد

در ديدار با اصحاب رسانه بيان شد

تاكيد رييس دستگاه قضا بر ضرورت حمايت از فعالان سالم اقتصادي

حضور چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل و... در اين نشست در كنار هم از جمله ويژيگي‌هاي اين نشست صميمانه بود

گروه سياسي

نشست رييس دستگاه قضا در ديدار با اصحاب رسانه و مديران عامل و تعدادي از خبرنگاران رسانه‌هاي كشور ديروز در شرايطي برگزار شد كه پرونده‌هاي متعددي از برخوردهاي قضايي با رسانه‌هاي كشور، ضرورت ايجاد امنيت براي سرمايه‌گذاران، نياز به قانون در خصوص حمايت از سوتزني، برخورد با فيك نيوزها و... تا پرونده‌هاي مهم قضايي مانند پرونده سيد مصطفي تاجزاده و سپيده رشنو در اين نشست در قالب مطالبه و پرسش اهالي رسانه از رييس دستگاه قضا مطرح شدند. حضور چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل و... در اين نشست در كنار هم از جمله ويژيگي‌هاي اين نشست صميمانه بود.
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در اين ديدار، ضمن تسليت ايام حزن‌انگيز ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و گراميداشت مجدد روز خبرنگار، اظهار كرد: مصيبت واقعه كربلا در آسمان و زمين بي‌بديل است، اما اين مصيبت عظما و واقعه باعظمت اگر به‌واسطه مجاهدت‌هاي پيام‌رسانان و واقعه‌نگاران صديق و متدين نبود، آن‌گونه كه امروز زنده است، زنده نمي‌ماند و بعد از عاشورا، دشمن تلاش به تحريف و پوشاندن حقيقت واقعه مي‌كرد. رييس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مسري بودن فساد، بيان داشت: معتقدم ما در قوه قضاييه و شما اصحاب رسانه در رسانه‌هاي خود ضمن آنكه بايد به فساد ديگران و دستگاه‌هاي ديگر توجه داشته باشيم، نبايد از خودمان غافل شويم و ضروري است روزنه‌هاي فساد در مجموعه خودمان را نيز مسدود كنيم. 
رييس دستگاه قضا تصريح كرد: بايد از اين فرصت هم‌انديشي‌ها و نشست و برخاست‌ها براي نصيحت همديگر بهره بگيريم؛ من خودم شخصا نقد و نصيحت را بيشتر از تعريف و تمجيد پذيرا هستم؛ يكي از افراد به من گفت كه شما در قوه قضاييه ۵۰ درصد برنامه‌ها را پيش برده‌ايد كه من خطاب به او گفتم به هيچ‌وجه اينگونه نيست و شايد يك مقدار در  راستاي رفع مسائل تلاش كرده‌ايم.
رييس عدليه در ادامه ضمن اشاره به پيشبرد طرح «اعتذار» در مجموعه‌هاي قضايي برخي استان‌هاي كشور، بر تاثير و بركت به صلح و سازش كشاندن دعاوي و ارجحيت اين مقوله بر وارد شدن پرونده‌ها در فرآيندهاي قضايي تاكيد كرد و گفت: شما اصحاب رسانه مي‌توانيد با «مركز رسانه قوه قضاييه» و «مركز توسعه حل اختلاف دستگاه قضايي» نشست‌هاي هم‌انديشي برگزار كنيد و با ارايه ايده‌ها و طرح‌هاي خود در راستاي تشكيل شوراهاي حل اختلاف ويژه رسانه‌ها در بخش‌هاي مختلف و تخصصي رسانه‌اي اعم از رسانه‌هاي مكتوب، فضاي مجازي و ...، به ما ياري رسانيد و من نيز از اين موضوع استقبال و شما را در اين قضيه حمايت مي‌كنم.
محسني اژه‌اي در ادامه با تبيين و تشريح كاركردهاي متعدد و متنوع رسانه‌ها و نقشي كه آنها مي‌توانند در پيشگيري از وقوع جرم و آگاهي‌بخشي حقوقي و قضايي به مردم داشته باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها مي‌توانند در مقوله‌هاي مختلفي به ما در دستگاه قضايي كمك و مساعدت كنند؛ يك وجه اين كمك و مساعدت ارايه راهكار و همفكري در قبال موضوعاتي است كه با زندگي روزمره مردم مرتبط است؛ براي نمونه، قطعا براي حفظ امنيت رواني مردم بايد با سارقين و مجرمين برخورد قاطعانه و عبرت‌آموز انجام داد؛ اما از سويي ديگر بايد توجه كنيم جواني كه محكوم مي‌شود و به زندان مي‌رود، زندگي اجتماعي آينده‌اش به‌طور كامل تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد؛ در اينجاست كه اصحاب رسانه مي‌توانند ورود كنند و به ما براي تفكيك ميان مجازات محكومين و مجرمين در راستاي حفظ امنيت رواني جامعه و جلوگيري از ايجاد تبعات سوء در زندگي اجتماعي آينده محكومين، راهكار ارايه دهند.
رييس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به ضرورت حمايت همه‌جانبه از آن دسته فعالان اقتصادي كه فعاليت سالم و مولد دارند، گفت: من با توجه به شناختي كه در اين موضوع دارم تصريح مي‌كنم كه بخشي از شعارها ناظر بر اينكه اجازه فعاليت به فعالان اقتصادي داده نمي‌شود، صرفا فضاسازي است تا برخورد قانوني با مفسدين صورت نگيرد؛ البته برخي از اين سخنان و گزاره‌ها مقرون به واقعيت و صحت است؛ اينجا نيز ضرورت تفكيك موضوع وجود دارد، تا هم از فعالان اقتصادي سالم و مولد حمايت شود و هم با مفسدين و متخلفين كه تسهيلات كلان بانكي را در امور غيرمولد و سوداگرانه صرف مي‌كنند، برخورد قانوني و قضايي صورت گيرد؛ در اينجا نيز نقش تبيين و روشنگري رسانه‌ها حائز اهميت است. 
رييس دستگاه قضا در پايان با اشاره به طولاني بودن فرآيند دادرسي‌ها كه موجبات نارضايتي مردم را فراهم مي‌آورد، گفت: با توجه به حجم بالاي ورودي پرونده‌ها به مراجع قضايي، به هر ميزان هم كه تجهيز نيروي انساني و تشكيلاتي از ناحيه ما صورت گيرد، باز هم كفاف اين حجم بالا از ورودي‌ها را نمي‌دهد؛ لذا بايد با راهكارهايي پيشگيرانه در امور حقوقي، مدني و كيفري از ورودي پرونده‌ها به مراكز قضايي بكاهيم؛ در اين مقوله نيز نقش و تاثير رسانه‌ها، قابل توجه و مغتنم است.
پيش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي، ۲۴ نفر از مديران و اصحاب رسانه به بيان ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در باب مسائل مختلف پرداختند. الياس حضرتي، مديرگروه رسانه‌هاي اعتماد در اين جلسه سخناني گفت كه مشروح آن فردا در روزنامه اعتماد به چاپ مي‌رسد.

واكنش مدير مسوول كيهان 
به اظهارات حضرتي
دقايقي پس از صحبت‌هاي حضرتي و در شرايطي كه وقت پرسش و پاسخ در نشست پايان يافته بود، حسين شريعتمداري اعلام كرد كه قصد صحبت نداشته اما به دليل برخي اظهارات دقايقي صحبت خواهد كرد. شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه كيهان در سخناني ضمن قدرداني از تحولات صورت‌گرفته در دستگاه قضا طي يك سال گذشته، اظهار كرد: در حال حاضر اگرچه هنوز هم مفسدان اقتصادي در كشور وجود دارند، اما اين مفسدان «احساس امنيت» ندارند. وي در ادامه با مخاطب قرار دادن الياس حضرتي اظهار كرد: گمان نمي‌كنم كه هيچ‌كدام از اعضاي حاضر در اين نشست به اندازه من به دادگاه احضار شده باشند و در حال حاضر نيز بين ۳۰ تا ۴۰ مورد شكايت از من  مطرح  است.

ساير حاضران در نشست چه گفتند؟
مديرمسوول روزنامه اطلاعات: برگزاري نشست‌هاي مشترك رييس دستگاه قضا با اصحاب رسانه، فرصتي مغ تنم براي طرح برخي مطالب ملي و مهم از سوي اصحاب رسانه است.
 مديرعامل خبرگزاري مهر: متاسفانه شاهد هستيم كه سرقت‌هاي خرد «امنيت رواني» جامعه را به مخاطره انداخته و آنچه ضروري به نظر مي‌رسد آن است كه بازدارندگي لازم در برخوردهاي قضايي با اين سارقان انجام شود. صالحي، مديرمسوول روزنامه اطلاعات نيز در اين جلسه اظهار كرد: برگزاري نشست‌هاي مشترك رييس دستگاه قضا با اصحاب رسانه، فرصتي مغتنم براي طرح برخي مطالب ملي و مهم از سوي اصحاب رسانه است. وي ضمن تاكيد بر لزوم ارتقاي سواد حقوقي و قضايي در كشور، توسعه بيش از پيش تعامل دستگاه قضا با رسانه‌ها براي انجام اين مهم را ضروري ارزيابي كرد. 
كواكبيان، مديرمسوول روزنامه مردم‌سالاري نيز در اين جلسه به بيان ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در رابطه با وضعيت ندامتگاه‌ها و همچنين نحوه مواجهه دستگاه قضايي با برخي آسيب‌هاي اجتماعي پرداخت.
كواكبيان با بيان اينكه در دوره مسووليت حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي بر دستگاه قضا روزنامه‌اي از سوي قوه قضاييه بسته نشده است، گفت: با اين وجود، همچنان شاهد هستيم كه برخي از مديران مياني اقدام به مانع‌تراشي براي رسانه‌ها مي‌كنند؛ تقاضاي ما اين است كه مرّ قانون در خصوص رسانه‌ها رعايت شود تا خبرنگاران بدون هيچ‌گونه ترس و واهمه‌اي به مطالبه‌گري‌هاي‌شان بپردازند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون