• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5279 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد

اظهارات نماينده ويژه ايران عليه جبهه مقاومت ملي افغانستان

در حالي كه تا پيش از اين جمهوري اسلامي ايران با اعلام بي‌طرفي در مسائل داخلي افغانستان با هدف ايجاد آرامش در اين كشور زمينه‌هاي گفت‌وگو را ميان گروه شبه نظامي طالبان و جبهه مقاومت ملي افغانستان فراهم كرده‌ بود و بر تشكيل دولت فراگير با دولت همه اقوام، مذاهب و گروه‌ها تاكيد داشت، حالا حسن كاظمي قمي، نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان در اظهاراتي بي‌سابقه به مخالفان طالبان در افغانستان حمله كرده است. نماينده ويژه رييس‌جمهور در گفت‌وگوي ويژه تلويزيوني با اشاره به تحولات افغانستان گفت امريكا مجموعه‌اي را تحت عنوان «جبهه مقاومت» سازماندهي مي‌كند كه دروغ است؛ آنها به اسم مقاومت به ‌دنبال ايجاد آشوب‌هاي داخلي هستند. به گزارش تسنيم، حسن كاظمي قمي نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان شامگاه يكشنبه در برنامه‌ گفت‌وگوي ويژه خبري، آخرين تحولات افغانستان را مورد تحليل و بررسي قرار داد. كاظمي قمي با اشاره به جنايات امريكا در طول دو دهه گذشته در افغانستان، گفت: امروز توليد برق در افغانستان 300 مگاوات است و توزيع برق نيز بين 700 تا 1000 مگاوات است كه از كشورهاي همسايه تامين مي‌شود، لذا با اين شرايط اين كشور صنعت و خدماتي نخواهد داشت، اين اقدامي است كه امريكايي‌ها انجام دادند. وي درباره فرجام حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان گفت: بدون شك امريكايي‌ها در افغانستان شكست خوردند و اين شكست ناشي از چند علت است؛ در ابتدا مبارزاتي است كه مجاهدين از جمله طالبان عليه آنها انجام دادند، بود، اين يك واقعيت است. وي افزود: مساله دوم كه مساله مهم‌تري بود، مساله بي‌اعتمادي مردم به امريكايي‌ها بود و مساله سوم بي‌توجهي امريكايي‌ها به هنجارهاي جامعه از جمله مسائل فرهنگي و منافع ملي افغانستان بود. قمي يادآور شد: امريكايي‌ها و نيروهاي متحد از جمله ناتو، بالاي 150 هزار نيروي نظامي در افغانستان داشتند، اما امريكايي‌ها حاضر نيستند منافع ديگران را تامين كنند كه در افغانستان اين موضوع اتفاق افتاد.
نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان گفت: امريكايي‌ها اجازه شكل‌گيري ارتش حرفه‌اي در برابر تروريست‌ها را ندادند و همچنين جلوي مقاومت مردمي را كه در برابر ارتش سرخ ايستادگي كرده بود، گرفتند.
وي اضافه كرد: امريكا به‌ دنبال ايجاد هرج ‌و مرج بعد از خروج‌شان از افغانستان بودند، در حالي كه شعار مذاكرات افغاني-افغاني مي‌دادند، اما وقتي نگاه مي‌كنيد آنچه براي امريكايي‌ها مهم نبود، اين نوع مذاكره بود.
كاظمي قمي تاكيد كرد: امريكايي‌ها شكست خوردند و فرار كردند، اما مفهومش اين نيست كه افغانستان را رها كردند. وي ابراز كرد: امريكايي‌ها در حالت دورايستا، شرارت‌شان را بعد از خروج ادامه دادند. ادعايي را كه امريكايي‌ها براي مبارزه با تروريسم مي‌كنند يك ادعاي كذب است. نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان گفت: امريكايي‌ها مولد تروريسم بودند. بنا به اعتراف امريكايي‌ها، داعش را آنها ايجاد كردند.
كاظمي قمي تصريح كرد: بعد از فرار امريكايي‌ها از داخل افغانستان، شاهد پديده ظهور داعش هستيم و اكنون نيز با كمك امريكايي‌ها، بخشي از مديران و فرماندهان داعش از مناطق ديگر به داخل افغانستان آورده مي‌شوند. وي ادامه داد: متاسفانه بخشي از عناصر سازمان امنيتي دولت سابق در بخشي از انفجارهاي بزرگ همكاري داشتند. نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان گفت: امروز همچنان افغانستان براي امريكا مهم است و به همين دليل آنها نمي‌گذارند كه افغانستان به ‌سمت ثبات و امنيت پايدار برود.
وي اضافه كرد: امريكايي‌ها حركت افغانستان به ‌سمت سازندگي را به‌ معني حضور كشورهاي رقيب امريكا از جمله چين و ايران مي‌دانند. كاظمي قمي تصريح كرد: امريكايي‌ها امروز بزرگ‌ترين حامي داعش هستند. داعش درون خودش مجموعه‌هاي تروريستي ديگر را خلق مي‌كند و مورد حمايت و پشتيباني امريكايي‌ها است. وي افزود: در طول يك سال اخير ما شاهد گسترش ساختاري و تنوع عملياتي داعش هستيم و حركت به‌سمت مرزها هستيم. نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان گفت: امريكا مجموعه‌اي را تحت عنوان جبهه مقاومت سازماندهي مي‌كند كه دروغ است؛ يعني به اسم مقاومت به‌ دنبال ايجاد آشوب‌هاي داخلي است. وي خاطرنشان كرد: اقدام ديگر امريكايي‌ها آموزش و سازماندهي بخش قابل‌توجهي از نيروهاي نظامي رژيم گذشته است و حدود 7 هزار نفر از اين افراد را داخل امريكا براي به‌كارگيري در برنامه‌هاي آتي ساماندهي مي‌كنند. كاظمي قمي تاكيد كرد: امريكايي‌ها در تلاش براي ايجاد جنگ‌هاي مذهبي بين شيعه و سني و همچنين بين قوميت‌ها هستند. وي ادامه داد: همچنين امريكايي‌ها تلاش كردند طالبان و جمهوري اسلامي ايران را با يكديگر درگير كنند و يكي از مسائلي كه جزو سياست‌هاي محوري ما بود اينكه در اين طراحي امريكايي‌ها حركت نكنيم. نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان گفت: در دوران حضور امريكا در افغانستان 5000 لابراتوار توليد مواد مخدر صنعتي شكل گرفت و در تشكيل اين مراكز امريكايي‌ها و مافياهايي كه به امريكا وابسته هستند نقش اساسي را دارند.
وي اضافه كرد: مدل خشخاشي كه در افغانستان توليد مي‌شود، انگليسي است كه سه بار در سال قابليت كشت را دارد لذا بيشترين درآمد را نيز مافياي انگليسي و امريكايي و وابستگان آنها از موادمخدر دارند و همين امر باعث شد كه امروز 10درصد از جمعيت افغانستان معتاد شود كه يكي از معضلات اجتماعي اقتصادي براي مردم افغانستان است. كاظمي قمي در پايان تاكيد كرد: امنيت پايدار در گرو دولت مشاركتي است و نقش كشورهاي همسايه و در كمك به ساخت افغانستان جديد است. نبايد اشغالگر ديروز، امروز در قالب بازسازي و سازندگي وارد افغانستان شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون