• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5279 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد

دردسرهاي شيرين ساپينتو براي طراحي نقشه‌هاي يورش

استقلال لقب كهكشاني را از پرسپوليس گرفت

علي ولي‌اللهي

استقلال همين ديروز لقب تيم كهكشاني فصل را از پرسپوليس گرفت. با اضافه شدن محمد محبي و بازگشت مهدي قايدي و محمدحسين مرادمند و سياوش يزداني به جمع آبي‌ها آنها بدون شك از بهترين اسكواد اين فصل بهره مي‌برند. 

ساپينتو از روز نخست گفته بود كه يك مربي با سبك هجومي است. آمار او در تيم‌هاي سابق هم اين را نشان مي‌داد. بيشتر مهره‌هايي كه به استقلال آمدند هم عناصر هجومي بودند و حالا با جذب قايدي و محبي به نظر جنس استقلال براي يك بازي تهاجمي كامل جور جور شده است. علاوه بر اين بازگشت دو مدافع خوب استقلال در نيم فصل نخست فصل گذشته به اين معناست كه سرمربي پرتغالي مشكلي در چيدمان خط دفاع هم نخواهد داشت. 
تنها مشكلي كه فعلا آبي‌ها با آن مواجه شدند وضعيت ليست اين تيم است كه بايد تا آخر مرداد تعيين تكليف شود. طبق قوانين سازمان ليگ هر تيم ليگ برتري مي‌تواند ۲۰ بازيكن بزرگسال (بالاي ۲۵) داشته باشد و بنابراين فعلا روي كاغذ ۳ بازيكن استقلال مازاد هستند. البته هنوز به شكل عجيبي نام رودي ژستد مهاجم فصل پيش آبي‌ها در ليست بزرگسال استقلال قرار دارد و اگر نام اين بازيكن كه با پايان فصل گذشته تهران را ترك كرد از ليست كنار گذاشته شود آن وقت ساپينتو بايد روي نام دو بازيكن قلم قرمز بگيرد. دليل بروز چنين مشكلي اين است كه مديران استقلال تصور مي‌كردند آمانوف بازيكن ازبك تيم زير ۲۵ سال است كه چنين نيست و مهدي قايدي هم چون فصل پيش در استقلال نبوده جزو سهميه‌هاي زير ۲۵ محسوب نخواهد شد. محبي ولي از اين نظر مشكلي ندارد چون ۲۳ ساله است. 
عناصري كه استقلال اين فصل در اختيار دارد حداقل در چند سال گذشته و حتي سال پيش كه آنها بدون باخت قهرمان شدند هم وجود نداشت. آخرين باري كه استقلال با يك تركيب كهكشاني وارد ليگ شد برمي‌گردد به سال اوايل دهه ۹۰ و آن زماني كه در خط مياني استقلال جواد نكونام و آندرانيك تيموريان و مجتبي جباري در كنار ساموئل فقيد بازي مي‌كردند. در دروازه اين تيم مهدي رحمتي قرار داشت و در خط دفاعي مدافعيني نظير پژمان منتظري و اميرحسين صادقي و هاشم بيك‌زاده و خسرو حيدري به ميدان مي‌رفتند. 
استقلال مدل ۱۴۰۱ در مجموع تيم كاملي است كه مي‌تواند براي رقابت در سه جام بجنگد. با اين حال جدا از بحث ليست و مدت زماني كه نياز هست بازيكنان با هم هماهنگ شوند، اين تيم از دو نقطه ممكن است ضربه ببيند. يكي رساندن مهدي قايدي، مرادمند و يزداني به مرز آمادگي است و ديگري كمبود بازيكن در سمت راست خط دفاع. 
مرادمند و يزداني از زماني كه براي خدمت سربازي عازم ملوان شدند از شرايط بازي به دور بوده‌اند. مازيار زارع در ملوان از اين دو بازيكن استفاده نكرد و حتي فرصت تمرين نيز به آنها نداد و در نهايت نامه عدم نياز به اين دو مدافع را امضا كرد. او تيمش را بدون داشتن دو مدافع تاپ ليگ برتر به سطح اول فوتبال كشور بازگرداند. مرادمند و يزداني از آن زمان در هيچ مسابقه رسمي يا دوستانه‌اي به ميدان نرفته‌اند و كاملا از شرايط بازي به دور هستند. حتي معلوم نيست آنها تمرينات پيش‌فصل را چطور پشت‌سر گذاشته‌اند و آيا در اين مدت به صورت شخصي تلاش كرده‌اند كه از لحاظ بدني آماده بمانند يا خير. اين وضعيت براي مهدي قايدي هم وجود دارد. او فصل ناموفقي در امارات پشت سر گذاشت و به جاي اينكه بيشتر در زمين فوتبال ديده شود در پاساژ‌هاي دوبي رويت شد. هنگامي كه فصل فوتبالي امارات به پايان رسيد قايدي درگير و ‌دار خروج از الاهلي بود و حتي شايعه شد او به تيم فرهاد مجيدي در امارات خواهد پيوست. با اين حال در پيش بودن جام جهاني قايدي را برآن داشت كه با بازگشت به استقلال و درخشش مجدد در جمع آبي‌ها لااقل دوباره به تيم ملي دعوت شود. اين همان كاري است كه بسياري از ستاره‌هاي سابق تيم ملي كه در اردوهاي اخير خط خورده بودند انجام دادند. از بيرانوند و پورعلي‌گنجي تا قايدي و كاوه رضايي و محمد محبي. 
مساله بعدي استقلال در سمت راست خط دفاع است. استقلال در پايان فصل گذشته با وريا غفوري تمديد نكرد و كاپيتان استقلال راهي فولاد شد. به اين ترتيب تمام بار سمت راست خط دفاع آبي‌ها افتاد روي دوش صالح حرداني. اما مصدوميت اين بازيكن جوان در بازي دوستانه مقابل هوادار دست ساپينتو را در نخستين بازي ليگ گذاشت توي پوست گردو. درنهايت همان سمت راست تيم تبديل به پاشنه آشيل استقلال شد و استقلال گل خورد. ساپينتو در بازي مقابل سپاهان با سه دفاع مركزي به ميدان رفت و تلاش كرد سمت راست را با حضور ميرزايي و كوين يامگا پوشش بدهد كه كاملا ناموفق بود. هيچ كدام ازآ‌ن دو بازيكن نتوانستند وظايف يك مدافع پيستون سمت راست را به درستي انجام دهند. صالح حرداني فعلا از كمند مصدوميت رها شده و به بازي بعدي استقلال مقابل ملوان مي‌رسد اما در صورت جذب نشدن يك دفاع راست اين ترس در طول فصل با استقلال همراه خواهد بود كه در صورت مصدوميت صالح چه اتفاقي رخ خواهد داد. 
با وجود اين مشكلات با رسيدن سه بازيكن سابق استقلال به مرز آمادگي نوبت به دردسرهاي شيرين مربي پرتغالي در چيدمان بازيكنان و پياده كردن انواع و اقسام نقشه‌ها خواهد رسيد. حضور وينگرهاي ويران‌كننده‌اي نظير محبي و قايدي و يامگا مي‌تواند كلي نقشه هجومي براي استقلال پياده‌سازي كند. حضور مهاجميني نظير شهباززاده و كاوه رضايي و پيمان بابايي و ارسلان مطهري به اضافه آرمان رمضاني استقلال را در هوا و زمين خطرناك مي‌كند. جعفر سلماني در كنار مهدي‌پور و رضاوند كه ساپينتو حاضر نشد او را از دست بدهد به علاوه روزبه چشمي كه احتمالا با حضور مرادمند و يزداني يك خط به جلو خواهد آمد شرايط خط مياني استقلال را بهبود مي‌بخشد و با در كنار هم قرار گرفتن يزداني و مرادمند و سيلوا كه پشت سرشان حسيني قرار دارد دژ استقلال همانند فصل قبل محكم خواهد شد. 
براي پاسخ به اين پرسش كه تركيب مدافع عنوان قهرماني كي بالانس مي‌شود بايد مقداري صبر كرد. در اين ميان بزرگ‌ترين دشمن ساپينتو زمان است. استقلال پس فردا در دومين بازي ليگ به مصاف ملوان خواهد رفت و مربي پرتغالي بايد در همين گذر تند روزها قيد دو بازيكن تيم را بزند و بعد چفت و بست تيم را محكم كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون