• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5279 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد

استان‌هاي خوش‌مصرف در 4G و 3G مشخص شدند

81 درصد جمعيت كشور تحت پوشش خدمات 4G همراه اول

با توجه به نرخ سرمايه‌گذاري اپراتورها و گزارش‌هاي آماري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، مي‌توان به استان‌هاي اول تا سوم از منظر ميزان توجه اپراتورها در حوزه‌هاي 3G و 4G پي برد.
امروزه بيش از هر زمان ديگري در طول تاريخ شاهد انقلاب در عرصه اطلاعات و ارتباطات هستيم. در اين عصر، اينترنت بيشترين تغيير و تحول‌‌ها را در سبك زندگي‌ها رقم زده است به‌طوري كه نبود آن مي‌تواند اختلالات زيادي را در همه زمينه‌ها ايجاد كند.
با توجه به اين موضوع، اپراتورهاي ارتباطي به عنوان متوليان توسعه ارتباطات مخابراتي بيش از پيش در تلاش هستند تا امكانات و زيرساخت‌هاي خود را جهت بسط ظرفيت‌هاي اينترنت در سطح كشور به ‌كار گيرند تا ضمن پاسخگويي به نياز مشتركان، بر دامنه سود كسب‌وكار خود نيز بيفزايند.
بنا به اهميت اين موضوع، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در گزارشي آمار تعداد مشتركان اينترنت پرسرعت در دو بخش «ثابت» و «سيار» را به تفكيك استان‌ها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ اعلام كرده است.
طبق اين گزارش، تعداد كل مشتركان اينترنت پهن‌باند «سيار» در كشور به بيش از ۹۷ ميليون رسيده است.
نكته جالب توجه در گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، تفكيك تعداد اشتراك‌هاي هر استان و رتبه‌بندي براساس «ضريب نفوذ اشتراك پهن باند» در استان‌هاست.
بر اين اساس، بيشترين ضريب نفوذ اشتراك پهن باند سيار به ترتيب متعلق به استان‌هاي «البرز» با ۱۴۰ درصد، «تهران» با ۱۳۰ درصد، «خراسان شمالي» با ۱۲۶ درصد، «قم» با ۱۲۳ درصد و «قزوين» با ۱۲۲ درصد است. اگر همزمان با در نظر گرفتن اين آمار استاني، به جدول «پوشش جمعيتي اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل» به عنوان دو اپراتور اصلي و غالب كشور در تكنولوژي‌هاي مختلف نيز نگاهي بيندازيم، متوجه نكات ظريفي در حوزه سرمايه‌گذاري آنها مي‌شويم.
براي شفاف شدن اين بحث، عملكرد اپراتورها و وضعيت پوشش جمعيتي آنها در تكنولوژي نسل‌هاي سوم و چهارم را برگرفته از گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بررسي مي‌كنيم.
همراه اول تا پايان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، با زير بار بردن بيش از ۱۸ هزار سايت 4G توانسته ۸۱ درصد جمعيت كشور را تحت پوشش خدمات اين نسل از فناوري درآورد و همچنين با بهره‌برداري بيش از 20 هزار سايت ارتباطي 3G، ۸۵ درصد حوزه جمعيتي كشور را نيز با اين نسل از فناوري تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. 

3G و 4G همراه اول در كدام استان‌ها بهتر است؟
بيشترين پوشش جمعيتي اپراتور اول تلفن همراه كشور در حوزه 4G مربوط به استان‌هاي تهران با ضريب نفوذ ۹۹ درصد، البرز با ۹۸ درصد و قم با ۹۷ درصد است. همچنين در تكنولوژي 3G، بيشترين ضريب نفوذ همراه اول در استان‌هاي تهران و البرز با ۹۹ درصد و قم با ۹۸ درصد است. 

استان‌هاي  مورد  توجه  ايرانسل 
براي  توسعه  3G  و  4G
در ادامه «ايرانسل» نيز تا پايان سه ماه اول سال جاري با زير بار بردن بيش از ۳۱ هزار سايت براي تكنولوژي نسل‌هاي سوم و چهارم ارتباطي، به ترتيب 83 و 61 درصد جمعيت كشور را تحت پوشش خدمات اين نسل‌ها درآورده است‌.
براساس وضعيت پوشش جمعيتي تكنولوژي نسل چهارم اپراتور دوم ارتباطي، در استان‌هاي قم، تهران و البرز به ترتيب، ضريب نفوذهاي ۹۰، ۸۳ و 75 درصدي را به ثبت رسانده است.
همچنين در پوشش تكنولوژي نسل سوم ارتباطي نيز اين اپراتور در استان تهران با ۹۶ درصد، البرز و قم با ۹۵ درصد، توانسته بيشترين پوشش را  رقم  بزند.

3 استان اول در سرمايه‌گذاري اپراتورها كدام هستند؟
با كمي دقت به آمارهاي استاني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره «اشتراك پهن‌باند سيار» و «عملكرد اپراتورها در تكنولوژي نسل‌هاي سوم و چهارم»، مي‌توان به تحليلي از نوع سرمايه‌گذاري اپراتورهاي ارتباطي كشور رسيد.
هر دو اپراتور همراه اول و ايرانسل بيشترين امكانات خود جهت توسعه اينترنت را در استان‌هايي قرار داده‌اند كه ضريب نفوذ آنها جزو 5 استان اول بوده است.
طبق آمار كلي اشتراك پهن‌باند سيار، استان‌هاي «تهران»، «البرز»، «خراسان شمالي»، «قزوين» و «قم» بيشترين ضريب نفوذ پهن‌باند سيار را به خود اختصاص داده‌اند كه از بين اين استان‌ها «تهران»، «البرز» و «قم» از طرف اپراتورها مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. 
اين نوع سرمايه‌گذاري نه تنها موجب خدمات‌دهي بهتر آنها در استان‌هاي پر اشتراك مي‌شود، بلكه نتيجه آن نيز سود بيشتر كسب‌وكاري اپراتورها خواهد بود‌. همچنين در آخر لازم به ذكر است كه با توجه به آماري كه در اين گزارش ارايه شده، عملكرد همراه اول در بين استان‌هايي كه مشترك بيشتري دارند نيز از اپراتور ايرانسل بهتر عمل كرده و درصد پوشش‌دهي بسيار بالاتري را در مقايسه با ديگري، در استان‌هاي كشور فراهم آورده است.
بنابراين مي‌توان اينگونه نتيجه‌گيري كرد كه همراه اول در تكنولوژي نسل چهارم، با پوشش ۸۱ درصدي جمعيت نسبت به پوشش ۶۱ درصدي ايرانسل عملكرد بهتري را رقم زده است.
اين اختلاف در پوشش جمعيتي تكنولوژي نسل سوم نيز به چشم مي‌خورد؛ همراه اول در اين تكنولوژي ۸۵ درصد جمعيت و ايرانسل ۸۳ درصد را پوشش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون