• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5281 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ مرداد

افشاگري «اعتماد» از جزييات بدون تماشاچي شدن بازي ايران و كره جنوبي براي اولين‌بار

ريیس‌جمهور موافق بود، برخی نهادها با ورود زنان مخالفت کردند

گروه ورزش| اعلام شده هفته دوم رقابت‌هاي ليگ برتر هم بدون تماشاچي برگزار خواهد شد. با گمانه‌زني‌ها درباره چرايي اين تصميم، خبرنگار اعتماد به اطلاعاتي رسمي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد مشكل ورود زنان به استاديوم است. 
از چهار سال پيش تا امروز 
هنگامي كه قبل از شروع هفته اول و برخلاف وعده‌ها، سازمان ليگ گفت بازي‌ها بدون حضور هواداران برگزار مي‌شود بسياري از كارشناسان و فعالان فضاي ورزش تاكيد كردند مساله آن‌طور كه مقامات فوتبال مي‌گويند ربطي به مشكل سامانه‌هاي بليت‌فروشي ندارد و همه ‌چيز به نامه‌اي كه فيفا براي حضور زنان در استاديوم براي بازي‌هاي ليگ ارسال كرده مربوط مي‌شود. نامه‌اي كه بارها از گذشته تا به امروز به فدراسيون ارسال شده است. با اين حال هيچ كدام از مقامات رسمي چنين چيزي را تاييد نكردند. پيش از اين زماني كه شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، رييس فدراسيون فوتبال بود، اظهار داشت كه جاني اينفانتينو رييس فيفا در جلسات شخصي و همين‌طور به صورت نامه‌نگاري تاكيد كرده كه بايد مساله ورود زنان به استاديوم حل شود. در آذر ۱۴۰۰ اينفانتينو با انتشار يك عكس در فضاي مجازي در كنار عزيزي‌خادم در حاشيه عرب‌كاپ نوشت: «مدت زماني را با شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، رييس فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران گذراندم و با او درباره فوتبال زنان، زيرساخت‌هاي كلي و توسعه كشور ايشان گفت‌وگو كردم.» اينفانتينو در آن جلسات به رييس سابق فدراسيون گفته بود كه طبق قول مقامات سابق دولت ايران و فدراسيون بحث ورود زنان به ورزشگاه در بازي‌هاي باشگاهي حل شده است و بايد در بازي‌هاي ملي هم به صورت كامل برطرف شود. آن‌طور كه شنيده شده گويا مقامات ايران به فيفا گفته بودند ورود زنان به بازي‌هاي باشگاهي مشكلي ندارد و تنها كروناست كه باعث شده تمام بازي‌ها بدون حضور هواداران برگزار و هر موقع مساله كرونا برطرف شود همه تماشاچيان چه مرد و چه زن مي‌توانند وارد ورزشگاه شوند.
 افشاي دليل واقعي برگزاري بدون تماشاچي بازي ايران و كره جنوبي براي نخستين‌بار
خبرنگار روزنامه اعتماد براي پيدا كردن دليل واقعي برگزاري بازي‌هاي ليگ امسال بدون تماشاچي با برخي مقامات ساختار ورزش ايران تماس گرفت و به اطلاعاتي مشخص دست پيدا كرد كه نشان مي‌دهد در طول سال 1400 چند بازي به خاطر مساله ورود زنان به استاديوم بدون حضور تماشاچي برگزار شد، اما دلايل ديگري نظير شيوع كرونا يا آماده نبودن زيرساخت‌ها براي آن عنوان شد. 
يكي از مقامات مسوول در ساختار ورزش ايران كه نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبني بر چرايي شروع ليگ بدون حضور تماشاچيان به مهرماه سال گذشته برگشت.  يكي از جنجالي‌ترين بازي‌هايي كه بدون حضور تماشاگران برگزار شد، بازي تيم‌هاي ملي ايران و كره جنوبي در مهرماه سال گذشته بود. در آن بازي كه بعد از فروكش كردن امواج كرونا و واكسيناسيون گسترده قرار بود برگزار شود، اعلام شد10هزار بليت به هواداران فروخته مي‌شود و بخشي از استاديوم هم به حضور زنان تعلق خواهد گرفت. با اين حال تقريبا دو روز قبل از برگزاري بازي گفته شد هواداران نمي‌توانند وارد استاديوم شوند. آن زمان بحث كرونا، دير فرستادن درخواست به AFC و آماده نبودن زيرساخت به صورت مكرر از زبان مقامات برگزاري بازي به گوش رسيد. اين مقام مسوول تاييد كرد كه دليل بدون تماشاچي برگزار شدن آن بازي حل نشدن مساله ورود زنان به استاديوم بود و دلايل ديگر در اين زمينه بهانه بودند.  اين مقام مسوول گفت: فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش تمام تلاش خودشان را انجام دادند تا تماشاچيان و مخصوصا زنان در بازي ايران و كره در استاديوم حاضر شوند، اما وقتي با مخالفت‌هايي مواجه شدند، عقب‌نشيني كردند. اين‌طور شنيده شده كه ابراهيم رييسي كه دو ماه قبل از مسابقه دولت را تحويل گرفته بود نخواسته در همان ابتداي كار مقابل مخالفين ورود زنان به استاديوم قرار بگيرد و بنابراين با اينكه موافق حضور زنان در ورزشگاه بود به خاطر حجم انتقادات از ايده برگزاري بازي با حضور تماشاچيان زن منصرف شد و اين را به آينده موكول كرد. طبق گفته اين مقام مسوول دولت حتي در روزهاي منتهي به بازي به فدراسيون فوتبال تاكيد كرده بود كه تعداد تماشاچيان زن از بازي ايران و كامبوج كمتر نباشد. 
مقام مسوول در ادامه يك مساله بسيار مهم را براي نخستين‌بار افشا كرد. ايشان به خبرنگار «اعتماد» گفت: يك روز قبل از بازي پيشنهاد شد زنان به صورت گزينشي وارد استاديوم شوند، اما رييس وقت فدراسيون زير بار نرفت، چراكه در پلتفرم جديد، فيفا و اي‌اف‌سي روي نحوه بليت‌فروشي به صورت آنلاين نظارت دارند و تك‌تك شماره سريال‌هاي بليت‌ها و همچنين ساعت باز و بسته شدن سايت و جنسيت خريداران چك مي‌شود و در نتيجه دور زدن اين سيستم بسيار سخت و دردسرساز است. در نهايت تصميم گرفتند بازي بدون حضور هواداران برگزار شود. 
روند ورود زنان به استاديوم با تغييرات در فدراسيون متوقف شد
مساله ورود زنان به استاديوم در بازي با عراق در بهمن ۱۴۰۰ تا حدودي حل شد. در آن بازي نيز فدراسيون فوتبال پرونده برگزاري بازي را به جلسه هيات دولت و ستاد مقابله با كرونا برد و مجوزهاي لازم را دريافت كرد. با اين حال همچنان برخي نهادها اصرار داشتند زنان به صورت گزينشي وارد استاديوم شوند، اما رييس وقت فدراسيون در جلسه با اعضاي هيات دولت با اشاره به اين نكته كه فيفا و اي‌اف‌سي روي نحوه بليت‌فروشي نظارت دارند و بنابراين بايد تعدادي از مردم عادي هم بتوانند بليت تهيه كنند، مقامات را قانع كرد. ورود زنان به استاديوم در بازي با عراق مورد موافقت رييس‌جمهور و انسيه خزعلي، معاون زنان رياست جمهور قرار گرفت و گرچه در آن بازي باز هم زناني به صورت گزينشي وارد ورزشگاه آزادي شدند، اما تعدادي از هواداران عادي هم موفق به خريد بليت شدند. به اين ترتيب براي اولين‌بار زنان تا حدي بدون گزينش و البته بدون هيچ حاشيه‌اي وارد ورزشگاه شدند و جشن صعود گرفتند. طبق گفته اين مقام مسوول يكي از دلايل كوتاه آمدن مخالفين برگزاري جشن ملي به واسطه صعود زودهنگام تيم ملي به جام جهاني و برنامه‌ريزي براي برگزاري جشن در شهرستان‌ها با حضور همه خانواده‌ها بود كه مقاومت‌ها را كمتر كرد. البته كه تاكيد فدراسيون به همراه تهديدات فيفا، نوع بليت‌فروشي و بي‌رنگ بودن حناي شيوع كرونا هم تاثير داشت.  روندي كه در بازي عراق آغاز شده بود، نتوانست به بازي‌هاي باشگاهي كشيده شود و بازي‌هاي باقيمانده ليگ بيست‌ويكم در حالي كه كرونا كنترل شده بود بدون حضور تماشاگران برگزار شد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه آبان ماه سال گذشته در دو بازي اجازه ورود تماشاچيان به ورزشگاه صادر شد، اما به دليل اينكه موافقت‌ها براي حضور زنان در استاديوم گرفته نشد، ادامه پيدا نكرد. به بيان ساده‌تر نمي‌شد بازي‌هاي ليگ با تماشاچي باشد و زنان نباشند. اتفاقي كه امروز هم در حال رخ دادن است. بعد از برگزاري ديدار ايران و عراق در بهمن و قطعي شدن صعود ايران در حضور زنان، عزل رييس فدراسيون فوتبال كليد خورد و همزمان ورود زنان به استاديوم هم متوقف شد. در واقع متزلزل بودن جايگاه سرپرست فدراسيون قدرت چانه‌زني را از مقامات فوتبال گرفت. 
رييسي موافق حضور زنان در استاديوم است اما...
مقام مسوول در ساختار ورزش ايران در پايان گفت: هيچ جاي بحثي در مورد ورود زنان به استاديوم وجود ندارد. تهديدات فيفا كاملا جدي است و در اولين مرحله احتمالا فوتبال ايران با جريمه نقدي و سپس با تعليق مواجه خواهد شد. مقامات فيفا اصطلاحا با مقامات وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال اتمام حجت كرده‌اند و هرگونه اشتباهي در اين زمينه عواقب سنگيني براي فوتبال ايران به همراه خواهد داشت. هيچ راهي جز اينكه درهاي استاديوم به روي زنان باز شود، وجود ندارد.  نكته قابل توجه در اظهارات اين مقام مسوول موافقت و حتي اشتياق رييس‌جمهور، وزير ورزش و معاون زنان رياست‌جمهوري نسبت به ورود زنان به استاديوم است. در مجموع ابراهيم رييسي و معاون او تلاش مي‌كنند خودشان را پيگير و مشتاق ورزش زنان و حضور زنان در ورزش نشان بدهند. سال گذشته انسيه خزعلي دوبار به دعوت فدراسيون فوتبال وقت در اردوي تيم ملي زنان حاضر شد و رييس‌جمهور هم پيام مخصوص براي زنان ملي‌پوش ارسال كرد. حتي گفته شد خود ابراهيم رييسي تلاش كرده در اردوي تيم ملي زنان حاضر شود ولي به دلايلي ميسر نشد. حال سوال اساسي اينجاست كه اگر مقامات فدراسيون فوتبال مشكلي براي حضور زنان در استاديوم ندارند و شخص اول اجرايي كشور و معاونان و وزراي او نيز مايل به انجام اين كار هستند، پس چه كسي مخالف است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون