• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5293 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ شهريور

ليست خوبان

محمد جليليان

پس از آگهي با تاخير هيات نظارت بر انتخابات كانون وكلاي دادگستري مركز؛ به منظور شركت در انتخابات سي و دومين دوره هيات مديره،ثبت نام‌ها، آغاز و در پي كشمكشي در تفسير متفاوت از قانون شعبه اول دادگاه عالي انتظامي قضات در مورخ 21/۰۴/١٤٠١ كه با امضاي مستشاران دادگاه جنابان آقايان جواد صادقي، محمدرضا متقرب و اسد داروچي رسيده موارد ذيل اعلام گرديد: 
۱- ۸۵ نفر احراز صلاحيت شده.
۲- ۴۰ نفر احراز صلاحيت نشده.
٣-۳ نفر از داوطلبي انصراف داده كه متعاقب آن در مورخ 23/٠٥/١٤٠١ و با امضاي جناب قاضي اسد داروچي همان شعبه پنج نفر را به ليست احراز صلاحيت‌ها افزوده و عدد مويدين را به ۹۰ نفر رسانده و احراز نشده‌ها نيز عدد ۳۵ تقليل مي‌يابد . 
نكاتي چند قابل تأني است: 
۱) در بررسي تطبيقي به عمل آمده اين ميزان رد صلاحيت بي‌سابقه بوده است كه نشان از تقابلي آشكار بين قوه قضاييه و نهاد وكالت دارد كه يكي از شاخص‌هاي اين تقابل در بررسي صلاحيت‌ها خود نمايي مي‌كند. 
۲) انتخابات صنفي در تمام صنوف در ايران در ميان نامزد‌ها و انتخاب‌كنندگان داراي شرايط خاص و ويژه و متمايزي از انتخابات ملي همانند انتخابات رياست‌جمهوري، انتخابات مجلس خبرگان رهبري، انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و انتخابات همه‌پرسي قانون اساسي دارد؛ كه بدان ويژگي خواهيم پرداخت. 
ويژگي‌هاي انتخابات ۳۲: 
۱- در ميان ۳۵ نفر ردصلاحيت شده با چهره‌هاي مشتهر صنفي و ملي مواجه كه از معمرين و دلسوزان نهاد وكالت بوده و در دوره‌هاي عديده نمايندگي وكلا در هيات‌مديره را به عهده داشته‌اند؛ همچنين برخي از ردصلاحيت‌شدگان از ميان نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي بوده و قاطبه‌اي از نخبگان پاكدست و پاك‌انديش؛ اين تصميم قضايي توسط دادگاه انتظامي قضات بر اساس اختيار قانوني و استعلامات به عمل آمده از مراكز نظارتي از قبيل وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه قضاييه اتخاذ گرديده  است. 
٢-تصميم اخذ شده قطعي و غير قابل اعتراض و صرفا توسط مرجع قضايي تصميم‌گير قابل ترميم و تغيير مي‌باشد. 
3- نامزدهاي انتخاباتي صلاحيت‌دار حق دارند از تاريخ اعلام اسامي تا ۲۴ ساعت قبل از روز رأي‌گيري به (ساعت صفر روز 09/۰۶/1401) به تبليغات انتخاباتي اين هماورد بزرگ صنفي بپردازند.

4-  در مدت ۵۰ روز تبليغات مجاز انتخاباتي، داوطلبين درصدد معرفي خود به انتخاب‌كنندگان به طرق مجاز رسانه جمعي، فضاي مجازي (تلگرام، واتساپ، اينستاگرام) تدارك تجمعات و برگزاري مجالس دورهمي، نشست‌هاي علمي و در هفته آخر به وسيله برگزاري همايش‌هاو قدرت‌نمايي در ميان طرفداران خود و به رخ كشاندن آن به رقباي انتخاباتي برآمدند. 
5-  وكلا مجازند كه اسامي ۱۸ نفر را در ورقه انتخاباتي خود مرقوم كه ۱۲ نفر به عنوان عضو اصلي و ۶ نفر به عنوان عضو علي‌‌البدل انتخاب خواهند شد. پس از تاييد برگزاري انتخابات توسط هيات نظارت منتخبين به عنوان اعضاي هيات مديره دوره ۳۲ انتخاب شده و در اولين جلسه رسمي خود اقدام به انتخاب اعضاي هيات‌رييسه كه انتخاب رييس كانون يكي از پرچالش‌ترين انتخاب‌هاي درون صنفي خواهد بود . 
انتخاب نواب رييس از درجه اهميت كمتري برخوردار مي‌باشد سكان هدايت و مديريت صنف وكلا در ميان اعضا مهم‌ترين اتحاديه كانون‌هاي وكلاي دادگستري ايران سپرده مي‌شود . مطمئنم نهاد وكالت در شرايط مختلف تاريخي با چالش‌هاي عديده و رنگارنگي در تعامل با قوايه ثلاثه (قضايي، تقنيني، اجرايي) مواجه بوده است . وكلا جزو نخبگان جامعه ايراني هستند و متناسب با تهديد‌هاي پيش رو با فرصت ايجادي رهبري نهاد وكالت را براي مدت دوسال به عهده بگيرند و همچون گذشته از مسيرهاي پرسنگلاخ عبور كنند.
در  ذيل بدون تعيين مصداقي به توصيف اوصاف و شاخص‌ها  مي‌پردازم: 
۱- تعهد و تخصص: منتخبين مي‌بايست از ويژگي‌هاي علمي و تخصص در امر حقوق بهره‌مند بوده كه علاوه بر دارا بودن شرايط كلي درك مطلب صحيح؛ روان و ساده از امور علمي و عملي نظام حقوقي برخوردار باشند . 
۲- امانتدار و صادق: منتخبين بايد به صفات امانتداري و صداقت در بيان و عمل، درستكاري و پاك‌انديشي مشتهر   باشند.
۳- مدير و مدبر: از ميان نخبگان ممتازين به عنوان هيات‌مديره انتخاب شوند كه واجد صفت تدبير و مديريت كلان رهبري و راهبردي خيل عظيم وكلا و نمايندگي آنان را داشته باشند و در هنگامه مواجهه با قدرتمندان قواي ثلاثه قدرت ارايه طرح و پيشنهادات و پايداري هوشمندانه در مواضع تاريخي نظام صنفي را داشته باشند . 
۴- شجاعت و جسارت: خصلت شجاعت و جسارت فردي در قالب جمعي تبديل به عمل خوب و پسنديده‌اي خواهد شد . 
۵- پرهيز از حركت انفرادي و ذوب در جمع: حركت هيات‌مديره يك حركت جمعي به منظور تدبير و هدايت نظام صنفي و استفاده از فرصت‌هاي پيش آمده و بهره از آن جهت پيشبرد نظام صنفي است اين يك تاكتيك و استراتژي هوشمندانه است كه بر وكلا پوشيده نخواهد ماند.
عقيده دارم كه با شاخص‌هاي بيان شده بدون اعتنا به ليست‌هاي رنگارنگي كه تشكل‌ها بر اساس نظام شكلي خود تنظيم و به جامعه وكالت در همايش‌ها؛ تالار‌ها و رستوران‌ها ارايه جامعه محترم وكلا با عقلانيت؛ انصاف؛ وجدان فردي وجمعي خود با حضور پرشور وشعور خود به ليست خوبان در ١٠ شهريور ١٤٠١ و با شاخص‌هاي تبيين شده به ١٨ نفر راي دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون