• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5301 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ شهريور

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه:

آلباني قرباني سناريوي طراحي شده واشنگتن عليه ايران شد

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز شنبه اقدام وزارت خزانه‌داري امريكا در تحريم چند باره وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران و وزير اين وزارتخانه را شديدا محكوم كرد. به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داري امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه وزارت اطلاعات و وزير اطلاعات جمهوري اسلامي ايران را تحريم كرده است. كنعاني با بيان اينكه اين برچسب جديد تحريمي نيز همچون تحريم‌هاي غيرقانوني قبلي امريكا عليه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست كوچك‌ترين خللي در عزم خدمتگزاران امنيت مردم ايران در اين نهاد سرافراز ايجاد كند، افزود: اعلام حمايت فوري امريكا از اتهام واهي دولت آلباني به جمهوري اسلامي ايران و اقدام سريع بعدي واشنگتن در تحريم مجدد و مكرر وزارت و وزير اطلاعات جمهوري اسلامي ايران با توسل به همان اتهام واهي و اثبات نشده، به خوبي گوياي آن است كه طراح اين سناريو نه دولت آلباني، بلكه دولت امريكاست و تيرانا قرباني سناريوي طراحي شده واشنگتن عليه جمهوري اسلامي ايران شده است. امريكا سال‌هاست كه ميزباني از يك فرقه نشان‌دار تروريستي را بر دولت و ملت آلباني تحميل كرده و ضمن حمايت همه‌جانبه، آنها را در حوزه سايبري آموزش داده و مجهز كرده است و اين سازمان جنايت‌پيشه كماكان به عنوان يكي از ابزارهاي امريكا در اجراي اقدامات تروريستي، حملات سايبري و جنگ رواني عليه دولت و ملت ايران ايفاي نقش كرده و مي‌كند. ميزباني دولت آلباني از فرقه‌اي تروريستي و اقدام دولت امريكا در حمايت و استفاده ابزاري از فرقه‌اي كه دستش به خون بيش از ۱۷ هزار دولتمرد و شهروند ايراني آلوده است، مصداق بارز حمايت سازمان يافته از تروريست‌ها عليه دولت و ملت ايران است و جمهوري اسلامي ايران در چارچوب حقوق بين‌الملل از تمامي ظرفيت‌ها براي احقاق حقوق مردم ايران و دفاع از خود در برابر اين توطئه‌هاي شوم استفاده خواهد كرد.
 نامه ايران به سازمان ملل در پي ادعاي بي‌اساس دولت آلباني 
در ادامه واكنش‌هاي ايران به ادعاي آلباني عليه تهران، «اميرسعيد ايرواني» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در نامه‌اي به دبيركل اين سازمان اتهامات اخير دولت آلباني عليه جمهوري اسلامي ايران را بي‌اساس خواند و تاكيد كرد: كشورم به دروغ متهم به حمله سايبري شد.
 نماينده دائم كشورمان در اين نامه كه رونوشت آن به رييس شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارسال شده، افزود: جمهوري اسلامي ايران هرگونه انتساب حمله سايبري ادعايي به زيرساخت‌هاي آلباني را قاطعانه رد و محكوم مي‌كند. در نتيجه، اتهاماتي كه به ايران وارد شده است، كاملا بي‌اساس بوده و رد مي‌شود. اين‌گونه ادعاهاي ساختگي و كذب تنها با جعل و فرضيات طرح شده با اهداف سياسي مطرح شده است. علاوه بر اين، با توجه به ماهيت و ويژگي‌هاي فني فضاي سايبري، ايران نسبت به امكان طراحي و اجراي طيف وسيعي از سناريوهاي حمله سايبري توسط شواهد جعلي و ساختگي براي انتساب اين حملات به دولت‌ها هشدار مي‌دهد. در نامه نماينده دائم ايران اشاره شده كه جمهوري اسلامي ايران بار ديگر بر موضع پايدار خود تاكيد مي‌كند كه فضاي سايبري و فناوري‌هاي مرتبط با آن بايد صرفا براي اهداف صلح‌آميز استفاده شود و دولت‌ها بايد با همكاري، مسوولانه و با رعايت كامل حقوق بين‌الملل قابل اعمال اقدام كنند. ايران اين رويكرد را در فضاي سايبري بين‌الملل حفظ مي‌كند كه مبتني بر رفتار هنجاري و مسوولانه دولت در زمان صلح است.
سفير كشورمان در اين نامه نوشته است: جمهوري اسلامي ايران از ديرباز هدف اصلي و قرباني اصلي حملات سايبري زيرساختي بوده كه در ارايه خدمات عمومي و دولتي اختلال ايجاد كرده است. حملات «استاكس نت» و «دوكو» به تاسيسات صلح‌آميز هسته‌اي ايران و همچنين حملات اخير به زيرساخت‌هاي صنعتي مانند صنايع فولاد و پتروشيمي نمونه‌هايي از اين حملات سايبري هستند. همچنين رژيم صهيونيستي بارها به دخالت خود در اين حملات جنايتكارانه كه از حمايت بي‌دريغ امريكا برخوردار شده، اعتراف كرده است.
سفير و نماينده دائم ايران در اين نامه به امكان طراحي عمليات و حملات سايبري و فعاليت‌هاي خرابكارانه گروهك تروريستي منافقين با هدف انتساب اين اقدامات خرابكارانه به ايران اشاره كرده و گفته است كه اين سازمان تروريستي مورد حمايت رژيم اسراييل، قادر به برنامه‌ريزي و اجراي حملات سايبري به زيرساخت‌هاي ديگر كشورها از داخل خاك آلباني است و تاكنون نيز اين گروهك تروريستي چندين حمله سايبري تروريستي عليه زيرساخت‌هاي ايران با كمك و حمايت برخي كشورها انجام داده است.
نماينده دائم ايران همچنين گفت: جمهوري اسلامي ايران ضمن هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحريك‌آميز و غيرموجهي كه تحت پوشش ادعاهاي بي‌اساس انجام مي‌شود، حق ذاتي خود را براي پاسخگويي، مطابق حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد، به هرگونه تهديد، حمله يا اقدام غيرقانوني كه منافع، زيرساخت‌هاي حياتي و غيرنظامي آن هدف قرار دهد، به تناسب و هر زمان كه لازم بداند، محفوظ مي‌دارد.
سفير و نماينده دايم ايران در پايان اين نامه تعرض پليس آلباني به اماكن ديپلماتيك ايران را نقض آشكار تعهدات بين‌المللي آلباني دانسته و تاكيد كرده كه پليس آلباني با توسل به زور و بدون رضايت ايران وارد نمايندگي‌هاي ديپلماتيك ايران در تيرانا شدند. چنين تجاوزي نقض آشكار حقوق بين‌الملل، به ويژه اصل مصونيت اماكن ديپلماتيك و كنسولي و همچنين تعهدات كشورها براساس كنوانسيون ۱۹۶۱ وين در مورد روابط ديپلماتيك و كنوانسيون ۱۹۶۳ وين در رابطه با روابط كنسولي است كه همه كشورها ملزم به رعايت آنها بوده و متعهد هستند تا اقدامات مقتضي براي حفاظت از اماكن ديپلماتيك و كنسولي در برابر هرگونه تعرض يا آسيب و جلوگيري از هرگونه خسارات به اين اماكن اتخاذ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون